bettlöst med panikhake

Fannih

Trådstartare
undrar om det finns nån sån lösning?
typ som ett pelham med 2 tyglar, eller kandar..

har ett fullblod vars mun inte verkar passa bettet.
(3delat)
funderar på om jag skulle byta till nån form av bettlöst
hästen i fråga är väldigt känslig i munnen och är lyhörd för ljud/vikt.

men om han blir stark, kan han bli jättestark. händer ju väldigt sällan, men då jag tyvärr inte har kvar mina tygelmuskler från ridskoletiden:cool:, får jag svårt att snabbt få honom att stanna.

är inte riktigt hejsan på bettlöst, så om frågan var väldigt olycklig - ursäkta mig. nån måste ställa dumma frågor med..

Sv: bettlöst med panikhake

jag förstår inte riktigt din fråga ang. panikhake :confused:

men om du funderar på att gå över till bettlöst så kanske ett hack skulle passa? eller ett sidepull? många hästar är mycket känsligare över nosryggen, så prova dig fram till vilket som passar just din häst bäst :)
det du berättade om dina tygelmuskler, tänk på att man främst stannar en häst genom sitsen, inte händerna...

okay men isåf är ju en "panikhake" onödigt,

vad rider du på?
om du rider på hack, så hur gör du om du vill leda till sidan?

oj, jag menade det nog ironiskt!
då jag bara rider med långa tyglar utan nått direkt stöd, så har jag "tyvärr" tappat mina tygelmuskler som man lärde sig använda då man var liten och red på ridskola.

:)

aha, ja då förstår jag :)

jag rider på lite allt möjligt, men även bettlöst : hack, sidepull, repgrimma, halsring. det är lite onorlunda att rida på hack i med skänklarna, vet inte riktigt hur jag ska förklara det, rider mest på långa tyglar, om jag ska arbeta så rider jag mest på bett.

men om du söker på det så kommer det att komma upp mycket kring hacket :)

lycka till!

Du menar nog inte panikhake utan nödbroms, eller?

Att du har ett bett att ta tag i om det kniper men att jobba på ett bettlöst. eller tänker jag helt fel nu??

Tycker annars också om ett "hack" i så fall. Än bättre är ju att du inte är så stark i handen och riskerar inte att göra någon skada som kan bli av kombinationen hack och hård/okänslig hand.

ja var nog det jag syftade på . inte panikhake :D

int för att hästen sticker iväg (han har 1gång dragit iväg på 2.5år)
han gick nog att stanna, men är rädd att om jag skulle rida med bara "nosgrimma" att det skulle vara svårare..

men antar att man måste prova sig fram (?)

har en gång ridit med hackamore, men var ganska annorlunda gentemot bett.

speciellt vid ledande tygeltag som man kan göra med bett,
det går ju väl inte riktigt igenom med hackamore?

*funderar*

:)

aa, då brukar jag bettsla i med att det blir tydligare, mindre signaler hos hästen :)

Om du använder side-pull så går det bra att ta ledande tygeltag. Jag tycker att det känns ungefär som att rida med tränsbett.

okay . då han är van med bett går det säkert att variera på det sättet :)

red en kort sväng med hackamore idag, hade bara långa tyglar men till först i traven reagerade han nog lite på det, började sakta in och köra upp huvudet lite . nästan som att han undrade vad han riktigt har på sig :p
men inte tog det länge innan han sänkte huvidet och kom upp bättre med ryggen.

det som jag reagerade på mest var att han var otroligt lätt att göra skäkelvikning med, annars brukar det vara ett litet problem, (som säkert sitter hos mig) men nu höll han sig i en låg men samlad form, fastän jag justoch just kramade tygel och ben (kan ju vara just det som varit problemet - övertydlighet)

Ginne: kan man bara börja rida med sidepull sådär, eller måste de vänjas in på nåt sätt?
(kanske dum fråga, men är helt ute är det gäller ""alternativa"" bett)

Jag rider min med ponnyhack och har inga problem med det. Hon trivdes inte med bettet och har aldrig gjort. Jag rider i och för sig också mest på längre tyglar men även om jag kortar dem kan jag rida ett dressyrpass. Däremot har jag hört att s-hack är lite tydligare. Det kanske kan vara värt att prova? PM:a om du vill ha bild :p

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Utrustning Mitt sto rör väldigt mycket på bettet,öppnar munnen, tuggar (så bettet gör ett sånt där knak ljud) håller på med tungan upp och ner och...
Svar
19
· Visningar
3 499
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar