Bettlöst, HJÄLP!

F

fancyfree

Ska snart rida in "lilla gubben" och ska och vill rida på bettlöst, men nu till frågan. VAD ska jag välja? det finns bosal, sidepull, hackamore m.m.

Ni med egna erfaranheter kanske kan tipsa mig om vad som är bäst, nackdelar, fördelar etc.. Skulle verkligen uppskatta lite hjälp ;)

Sv: Bettlöst, HJÄLP!

Hackamore har du inga sidovärtes hjälper med men en bra stopp. jag skulle inte rida min ungäst på de.

Sidepull tycker jag är jätte bra då jag rider i de själv men de är ochså ett tränings redskap ifrån början så om du kan börja med bosal är ju de jätte bra men jag skule välja sidepull med rep där fram å INTE sätta de för högt upp :D

Lycka till!!

Sidepullet föredrar jag. Hackamore skulle jag aldrig använda för det ändamålet, mer än någon gång ibland ev. Det bidrar med helt fel tryck.

Så du menar att jag ska rida in med bosal, sen byta till sidepull ?

Jag rider in min tös nu och jag rider med natural hackamore, dvs repgrimma med tyglar ibland, (repgrimskaft som är fastsatt i en knut där man fäster haken annars.

Jag brukar rida både på det och med träns och det känns faktiskt jättebra att hon lärt sig att blir styrd med bara repgrimma för det blir så mycket enklare för henne att förstå tryck och vad hon ska göra när man tar på tränset sen.

Jag rider in och träna hästar i alla ålder och raser i en rep grimma. Jag tycker det är även mer effektiv än en sidepull. Men...det är jag då.

Jag håller med om att man skulle inte rider en ung häst med hackamore tills alla små detaljer är klart med träningen. En hackamore är samma sak som en shank bett utan mun delen.

Sv: Re: Bettlöst, HJÄLP!

Det står nog mellan sidepull och repgrimma.
Fördelen med sidepull är om hästen sticker iväg så borde det vara lättare att få stop på den med one rein stop. Eller?

Och en repgrimma blir väl ganska skarpt på näsbenet när och om man drar åt?

Bosal el saidepull,jag föredrar sidepull för man lär hästen att fytta undan för tryck och de har man mycket nytta av sedan :)

Repgrimma är ju ochså ett jätte bra redskap och har ju ochså den effekten att lära hästen att gå undan från tryck,så du har inte mer chans att få stopp med sidepull än med repgrimma och börja inhägnat så har den inte så stor chans att tsicka :) lycka till! berätta gärna vad du valde å hur de går!

Har ej tillgång till inhägnat.

Självklart berättar jag senare, men det tar ett tag innan jag ens börjar rida in honom.
Han har skadat hoven bl.a som ska läka till sig.

Det lutar åt sidepull iaf =)

Senast ändrad av en moderator:

Blir spännande. Jag började med repgrimma på min å gick sedan över till siadepull. Hoppas de kommer att gå bra! å att pollen snart är frik.

Ja verkligen, får väl börja med att rida i skogen mellan massa träd. Att rida in på ett öppet gärde är som att be hästen att sticka iväg :p

kan du int egöra en provisorisk inhägnad med plats stolp el någe? Men känner du din häst å den är väl hnaterad så tror jag icke de ska leda till problem om som du säger inte tar en äng i galopp då :D

:d

Ja kanske de, kan nog även ha en ledarhäst framför oss när vi rider i början också. Sen även ta med honom som handhäst på alla ridvägar några ggr också. Och han är hanterad massor från marken, men som det ser ut nu så är han på tok för "barnslig" fortf. Men han mognar väl så småningom =)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30