Bettlöst/Hackamore på islandshäst?

minponny

Trådstartare
Jag töltar och rider dressyr, samt. hoppar på min isis & jag undrar om jag kan börja använda bettlöst/hackamore träns på henne? Och isåfall, vilken typ av bettlöst ska jag välja? Är inte så påläst, men vad jag har förstått finns det flera olika varianter av bettlöst träns & hackamore?
(Med bettlöst träns menar jag de som helt enkelt ser ut som ett vanligt träns utan bett och med hackamore menar jag.. hackamore helt enkelt;).)

Hon är 17 år och riden på ganska milda bett (tredelat,eggbett osv.) i hela sitt liv. Ibland blir hon lite hård i munnen och lyssnar inte riktigt på det jag vill. Har bitit sig fast i bettet ibland, men det har blivit bättre. Jag är inte en så jätteduktig ryttare, kan få henne att tölta med sits och pyttelite tygel, men jag har ibland en tendens (speciellt i dressyren) att bli något hård i handen. Anledningen till att jag vill börja använda bettlöst/hackamore är att jag helt enkelt vill testa något nytt. Jag vill ju att hon ska trivas med grejerna jag sätter på henne och hon kanske kommer trivas bättre utan bett.

Ska jag testa det, och isåfall vilken variant?
Hon är svårtöltad, kommer tölten påverkas?
Jag har hört att det i princip är omöjligt att få hästen att svänga med tygeln, utan att man enbart ska använda vikten. Stämmer det?
Hur skarpt är det egentligen?

Vad har ni för erfarenheter, ja, vad tycker ni helt enkelt?

Sv: Bettlöst/Hackamore på islandshäst?

Om du har en tendens att bli hård i handen tycker jag du ska börja med någon mild variant av bettlöst, inte tex hackamore som har stänger. Det finns något som kallas "bettlöst träns" rätt och slätt, det ser ut ungefär som ett vanligt träns bara. Googla på bilder så får du fram lite bra bilder :)
Ett sådant kanske du kan prova med.

Om tölten kommer påverkas eller inte är jättesvårt att säga, den bör ju inte göra det så mycket om du nästan bara använder sitsen för att få henne i tölt. Men det är olika från häst till häst, en av mina går precis lika som med bett och en annan töltar helst inte alls (men den är väldigt svårtöltad)

Jag tycker inte det är omöjligt att svänga med tygeln, men vikthjälperna har man ju ändå alltid med. Det man däremot ska tänka på är att eftersom det bara sitter runt hästens huvud, som ju är ganska konformat, kan det glida runt ganska mycket i sidled och dras snett. Så man får vara försiktig med sina ledande tygeltag så man inte vrider alltihopa snett.

Hur skarpt det är, tja, inte skarpare än handen som håller i tygeln. Precis som med bett alltså.

Min islandshäst har ju en tandskada som gör att han bara får ridas på bettlöst, och jag märker ingen skillnad mot för att rida på bett. Iofs är min valack lätt-töltad men har svårt för traven men den kommer mer o mer nu när han slappnar av ordentligt o söker sig ner i form..

Jag rider som vanligt på honom, både på hackamore o sidepull samt hemmagjort bettlöst träns.

Att svänga med tyglarna brukar inte vara problem men jag rider mest med vikthjälper på min valack.

Håller med Taefill att om du har en tendens att bli hård i handen, börja med en mildare variant av bettlöst.

Lycka till !

Tack för svaren! :)

Såfort jag har pengar kanske jag ska testa ett sådant träns. Ska kolla bland alla mina kompisar först och se om någon av dem har ett bettlöst jag kan få låna så att jag kan se hur hon går på det.

testa med vanlig grimma på inhägnat område!
Se till att spänna den lite hårdare än vad man har i hagen, så att den inte glider runt och lägger sig över ytter öga!

Lycka till!

Ett side pull träns är bettlöst och ser ut som ett vanligt träns. Hittade det bland wester-sakerna.
Märker ingen skillnad på tölten när jag rider bettlöst. Det är som vanligt. Prova!

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar