Jag rider på sidepull och när jag började med det för några år sedan insåg jag att jag handridit mer än vad jag trodde innan. Jag insåg att hästarna jag ridit tidigare med bett nog stundvis backat av från handen istället för att gå fram till den och att jag inte varit skicklig nog att rida med bett utan att ibland maskera att hästen inte varit riktigt igenom mha tygelhjälper.
Så det var en period där jag fick tänka om och jag tog mycket hjälp, kände mig rätt kass i början men blev faktiskt ett genombrott i min ridning!
Nu rider jag på msv B-nivå i dressyren på ena hästen och den andra LB (yngre häst), båda på bettlöst. Det funkar att hoppa med också men känner att jag skulle behövt en bättre broms när hindren blir högre och man ska rida runt en bana och behöver reglera. Tävlar inget.
Har svårt att stoppa in bett igen och ibland känns det som jag borde rida ibland med bett eftersom det är mekanik som hänger ihop från bakben ända till munnen och man tappar liksom allra sista biten finlir. I alla fall, jag tror det är en bra grej som kan bidra till att utveckla ens ridning och vara ganska avslöjande. Ta hjälp av tränare(standardrådet
) och försök hitta känslan på bettlöst, det tror jag man har nytta av även när man stoppar in bettet!