Bettlöst?? AR

pink_angel

Trådstartare
Kan ju börja med att skriva att jag inte är någon AR ryttare...
men ska testa på en clinic i sommar och rida 6 träningspass.

Men man kan väl säga att jag även om jag är hoppryttare är intresserad av olika ridstilar och hämtar mkt inspiration från både AR, western osv. man får många tips som kan avgöra mkt även på hoppbanan.

Jag undrar lite vad ni använder för bett???.. rider på rakt syntetbett, tränsbett eller hackamore i vanliga fall. Hackamore och syntetbettet funkar bäst. Har även funderat på ett bettlöst alternativ:confused:.. då min häst är väldigt känslig även på väldigt milda bett och det då känns lite överskattat att använda bett.

Därför undrar jag vad ni har för tips på bettlöst???? tänkte i såfall sätta igång henne med bettlöst efter betet innan vi åker till kursen. Jag är som sagt ingen AR ryttare men hämtar ofta tips från dessa och därför har jag valt att lägga tråden här och ska nog börja med lite AR och det är till det jag tänkt mig bettlöst.

Sv: Bettlöst?? AR

jag skulle säga att du kan rida på exakt vad du vill! funkar hästen på hackamore, så ta det, funkar hästen bättre på ridkapson, så ta det, funkar hästen ännu bättre på ett rakt syntetbett så använd det!

nä, men använd det som hästen tycker om, och glöm inte att variera dig, så att hästens mun mår bra!

instämmer i allt du säger;)...
ska ta hackamoret då hon går bäst på det och jag använder det mest.

Men skulle gärna ha lite tips på fler bettlösa varianter så vi kan variera oss lite ibland.

så fram med alla tips ni har:)

de bettlösa alternativ som jag använder mig av/kommit i kontakt med/känner till:

Ridkapson (googla för bilder om du inte vet hur den ser ut).
Använder jag vid handarbete och longering. Ibland även uppsuttet grundarbete på outbildad häst.

Remontnosgrimma med tygar fästa i ringarna använder jag som "snäll" ridkapson på litet mer utbildade hästar. Både enkelt och i kombination med kandar.

Sidepull Använder jag faktiskt inte i dressyren spec. mycket. Tycker att det blir litet otydligt. Men går kanonbra att rida ut med på tex. min knäppa fd. travare som bara drar om han har bett.

Hackamore Kommer jag inte överens med. Har ett ponnyhack men tycker att det behöver spännas för hårt runt nosen för att fungera, så det hänger på en krok... Sen har jag bara hästar på en för låg utbildnigsnivå för att kunna rida på enbart stång, vilket hackamoren egentligen är. En bettlös stång.

Repgrimma Jag gör mina själv, så jag knöt in ett par tygelfästen i sidoknutarna på nosdelen. Funkar kanon både som ersättare för ridkapson i kombo med stång, eller som snällt träns på långritten.

RidgrimmaAldrig provat.

Bittless bridle Går inte att rida neckreining med... och jag tycker att man behöver spänna nosgrimman för hårt för att det ska vara bekvämt. Har provat enstaka gånger på uteritt på lånad häst.

/Migo

Tack så mkt:) en bra hjälp i bettlöst djungeln.
det lutar mot repgrimma, men på clinic osv kör
vi nog med hack.. vet att det kommer ganska många
hingstar och då kan mitt lilla sto bli lite väl energisk.

Det här blir en intressant tråd för mig också!

Jag rider inte så väldigt akademiskt, men bettlöst (med remontgrimma). Ena AR-tränaren accepterade det men verkade tycka att jag var lite konstig. Andra AR-tränaren tyckte att det funkade väl bra till att börja med, men för att öva samling behövde jag ett stångbett!

Men det är kul att höra vad ni andra har för erfarenheter, jag har inte varit på så många kurser. På de jag har varit och tittat på har de allra flesta haft ridkapson+stångbett, några få tränsbett. Har inte sett några andra varianter.

jag ställde frågan rakt ut till min tränare på förrförra kursen.
Kan man rida en häst till samling och de högre skolorna utan bett?
hon svarade med ett rungande "JA!".
Tintilar red för henne för inte så längesen med enbart ett rep över nosryggen, var det inte så?

Annars så tror jag det beror på tränarens inställning. Det finns många som tyvärr missbrukar stång och slänger på det på var och varannan elev, för att "hjälpa". Leta alltså upp en tränare som kan träna dig efter dina/hästens önskemål/förutsättningar:)

/migo
som rider mest bettlöst, men faktiskt kan se en poäng i att ha stång på nordisen ibland nu... :eek:

Ja med min vanliga tränare funkar det att öva samling med min grimma, men jag har flyttat ifrån henne :cry: Så nu letar jag för fullt efter en ny som jag kan trivas med, och provar lite allt möjligt...

Jag har faktiskt ett bettlöst "kandar" som min häst går bäst på. Har ett ponnyhack, som jag monterat bort läderplattan över nosryggen på. Där sitter nu en läderrem med ett kapsonjärn (sånt man kan köpa löst)och på det ett fårludd. Så hacket funkar som stång och kapsonen som bridong.

På en AR-kurs jag var på red en tjej med endast en halsring. Instruktören visade hur hon skulle använda ringen för att få olika rörelser. Både från marken och ryggen!
Jag gillar verkligen de instruktörer som tar den situation som är och på det viset visar sin kunskap. Det måste ju i ändå vara ryttaren som avgör vad h*n vill använda.

Ha det gott
Annika

testade min gamla kapson idag.. det är nog iaf inget för oss.. kan nog funka bra vid uteritt (red ut en sväng också) men annars tyckte lillflickan det var konstigt...

ska testa repgrimma när jag köpt en.. det är ju iaf en bra investering oavsett.

sen funderar jag på att tillverka ett sidepull.

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Träning Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 945
Senast: Cilla
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 963
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama