Bettlösa träns

T

Tinderpunk

Jag har tittat lite , men jag vet inte. För o nackdelar? kvalitet?
tips! :banana:

Fördelar: andra tryckpunkter än med bett.
Nackdelar: jaa..? man rider inte med samma teknik riktigt. Mer eftergift och så.

Själv tycker jag att bettlöst är ABSOLUT ett alternativ man bör ha :bow: .

Hästen mår bra av variation, den mår inte bra av att bara ridas på enbart bettlöst heller...

Jag har ridit på ett sidepull exakt ett år idag.
Fördelar: Man lär sig rida på ett helt annat sätt, mildare för hästen

Nackdelar: Ka glida lite, lite svårare att "arbeta" hästen..kan kännas lite okontrollerat i början

jag har inte börjat rida min bebis än, men när det blir så blir det mkt mag o rump ridning :)
jag är ganska inne på sidepull (har varit iaf). Hur inverkar det? alla åsikter välkommna.
stog o spanade in en kille som hadde det på tornerspelet igår men jag vågade aldrig fråga. rackarns

hittade ett träns som inverkade över nacken ner genom en "bettring". men det kändes inte riktigt rätt. :confused:

ah ett sånt har jag klämt på :) köpte du det i sverige? måste varit ett sånt jag såg

Många fördelar. Nästintill enbart fördelar vad jag märkt om man inte ska tävla o så.

Välj ngt utan hävstång och som inte "dras åt" runt nos/nacke eller linande.

Personligen så tycker jag det var skoj att exprimentera (märka hur känslig hästen var) med en remontgrimma (med ludd på nosen) och ett par tyglar i ringarna.

Annan teknik, man rider mkt mer på eftergifterna, går inte att dra ihop hästen omedvetet/medvetet. Minsta man fastnar i handen och pållen låter bli att lyssna (upplevs som "tung" eller "seg", där ser man hur noga det är att ryttaren inverkar rätt).

Jag tycker att din inställning verkar väldigt bra :)
Vad är det för någon "bebis" du har? *nyfiken*

:banana:

Måste vara ett betless bride du sett. Rider själv på ett sånt nu, tycker det är suveränt! :love: Får en mycket ärligare form än när jag bara red på nosgrimma = verkar bara på nosryggen. Betless bride verkar både på nacken och nosryggen på hästen vilket jag tycker är bättre.

ja provade sidepull på min unghingst men han gillade det inte riktigt, ch jag älskar att rida på sidepull, men jag provade istället med att stätta tyglar i vanliga grimman och det funkar faktiskt bättre på just denna häst.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
2
Svar
20
· Visningar
1 050
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: morgaine
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka