bettjungeln

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dr.pepper
  • Startdatum Startdatum
D

dr.pepper

min häst har varit i proffsträning och kommit hem igen.hon har gått me järvsöfaksbett, bygelbett och andra hemskheter eftersom tränaren tyckte hon vart så het på banan, dum i munnen och var entömd. munnen kollades och fixades till (hae en vargtan som låg snett under) hon är kollad i munnen igen och äter med stor aprit nu då hon kommit hem. sista starten gick hon med bygelbettet och å jag värmde henne märkte jag hur hon bet tag i höger sida av bettet (hon har även en hovspricka på höger fram som hon visserligen inte har ont i , men skoningen (nyskod innan hon kom hem) är väl inte den bästa, hoven där sprickan är väller över är inte ens innanför skon. men frågan är vad händer om jag byter till ett vanligt delat eller rakt bett, raka bett kan ju göra illa lanerna om dom är heta och delade trykcer upp i gommen. vad ska jag välja för bett. bygelbettet är för grymt och för tjockt hon vill ju inte ens öppna munnen å det kommer men vem skulle inte protestera! ett bett som trycker på och gör ont om man bryter :( kom gärna med förslag och hjälp.vill ju inte att kusken ska såga henne i munnen för att få stopp på henne. fast vem det det kanske är för att hon har sånt bett.får man tävla med rullbett? (så hon inte kan bita fast)

Sv: bettjungeln

förmoligen har hästen känningar från hovsprickan och bryter därför. skaffa en annan hpovslagare som är seriös sprickan kan ju inte välla över??? kan du inte byta tex till päronsko? prova ett vanligt 2 delat eller ett rakt. hästen kanske har ont och ärför är hård i munnen pga a hovsprickanm eller tiigare munproblem? för du kör väl inte med bygelbett hemma?

Senast ändrad av en moderator:

när min hästvar i träning ville tränaren ha bygelbett på henne nu har jag ett 3 elat på henne och et funkar bra nu kan hon stänga munnen ;)

Att hästen är entömd beror troligtvis inte på något i munnen. Mina har varit mer eller mindre entömta hela bunten (åt olika håll) men det har försvunnit i takt med att jag har blivit bättre på att se och förebygga problem, framförallt med musklerna men i ditt fall låter det som att det är hovsprickan som spökar tycker jah.

Jag har en häst som varit het på banan, han kördes innan han kom till mig på ett rätt smalt tvådelat bett med "knagglar" mot lanerna. Jag har kört honom på vanligt tvådelat hela tiden men hans hets satt inte i huvudet utan i kroppen. :(

Nästa häst har jag inte exprimenterat så mycket med, hon går absolut bäst på tredelat med kula så det får hon ha utan exprimenterande. Förut hade vi käkpinne på henne men jag tycker att hon fungerar bättre utan, hon blir lättare att hålla in och att styra. Hon var en riktig hetsporre när hon var yngre och jag trodde aldrig att jag skulle kunna hantera henne bland andra hästar men jag har kört provlopp med henne utan problem.

Donnan som "flippar" med huvudet är en annan variant, hon går på rakt syntetbett efter en diskussion här på Buke, den här hästen var inte direkt het från början men vräkte sig på bettet så att man fick mjölksyra omgående vid joggingturer. Plus att hon med jämna mellarrum rycker upp huvudet. Nu är hon mjuk och fin även om bettet inte funkar fullt ut vid ridträningen. Men det är förmodligen mest för att hon inte fattar. ;)

/// ghost

nya%20zeeland%20bett%202%20ringars%20390.jpg

bygeln ligger uner hakan och trycker till å hästen bryter. :crazy:

cämela skrev:
nya%20zeeland%20bett%202%20ringars%20390.jpg

bygeln ligger uner hakan och trycker till å hästen bryter. :crazy:
Australiensisk entöms bett och det tävlar Humlan på :D
Trycker inte ett dugg på henne och det enda bett hon faktiskt accepterar... :D
Om man nu ska ha en tömsbett så tycker jag detta är bättre än cykelstyret :crazy:

det jag ahr är så tjockt att min inte ens vill öppna munnen. kallas även nya zeelands bett. kärt barn har många namn. min blir bara het och hår i munnen av detta.

nej men det har den effekten bryter hästen trycker bygeln upp och det gör ont dvs man får en rakare häst..

cämela skrev:
det jag ahr är så tjockt att min inte ens vill öppna munnen. kallas även nya zeelands bett. kärt barn har många namn. min blir bara het och hår i munnen av detta.

nej men det har den effekten bryter hästen trycker bygeln upp och det gör ont dvs man får en rakare häst..
Min häst vill ha tjocka bett? :eek:

Jag vet effekten, undrade bara vad bygel bett var ;)

cämela skrev:
men alla är ju olika även hästarna ;) ;)
Ja, det kan man verkligen säga... :D
Har alltid använt regeln att använda det bett hästen själv valt o trivs med... sen vad "experterna" säger tycker jag kvittar... I mitt fall är hästen experten. :D

precis så ska det låta. jag gö också så. testar ser hur det funkar med hästen. har nog testat det mesta

cämela skrev:
precis så ska det låta. jag gö också så. testar ser hur det funkar med hästen. har nog testat det mesta
Sen har jag ju just nu en häst som inte accepterar det mesta, så det finns inte så mycket valmöjligheter när det gäller bett eller annan utrustning... kusken skulle nog vilja ändra på både det ena och andra ibland, men även han har insett att Humlan bestämmer... i alla lägen :o

cämela skrev:
jasså har du också en förklädd åsna? hahaha.
Tja, snarare en schizofren kamoflerad Huggsnok i liten luxförpackning, som borde ha en bruksanvinsning på ett par tusen sidor och en psykologutbildad tränare :love: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V