Bettinverkan

Lena

Trådstartare
Nån som kan vara vara snäll å förklara för mig hur Järvsöfaksbett inverkar på hästen? Har ett bett liggande hemma å funderar på å testa det på en av pållarna men vill gärna veta mer om hur det fungerar.

Sv: Bettinverkan

På hästar med lite plats i munnen (som många varmblod har) går det rätt upp i gommen när det "böjs ihop".

Gissa vad jag tycker om det? :grin:

Jag har bara kört på det en gång och den hästen hade redan munskador av det bettet (när jag kollade på hästen och provkörde den)

Har använt det på mina heta kallblod. En del funkar bra på det, medans andra har trivts bättre med entömsbettet. Har aldrig fått munskador av det bettet.

KL

Intressant med olika upplevelser av bettet.
Nu är ju detta ett kallblod så det kanske passar dom bättre än varmbloden då, även om det verkar underligt...
Får väl helt enkelt testa och se vad damen tycker om bettet och om jag får den effekt jag söker.

Viktigt att det är det "äkta" faksenbettet.
Finns en kopia som kostar 5-600 kr eller liknande, dom är tjockare med annat gummi och helt värdelösa. (tyvärr hittar jag inte dom äkta faksenbetten i butik längre)

Kopia:
bett.jpg

Äkta:
ftbett2.jpg

Sen finns det olika modeller med dubbla mundelar (brett) och rakt med tungfrihet.

Dubbel:
507587.jpg

Senast ändrad:

Är alltså de äkta faksen-betten mer svängda på skänklarna? Annars ser jag ingen skillnad på dom, men jag är lite halvblind såhär på morgonkvisten när man är lite trött :D

Man ser skillnaden när man håller i det. Gummit är tjockare och hela bettet klumpigare, tyckte inte det låg bra i munnen på hästen. Orginalet är i något slags krympt gummi och kopian var som bara någon sorts överdragen plast/gummiaktig historia som sladdrade ovanpå bettet...

Köpte ett på en trav-webshop, på bilden hade dom ett "äkta" men fick hem denna kopia. Sålde bort det fort som attans då jag inte alls var nöjd.

Annan bild på kopian:
5029_165.jpg

Senast ändrad:

Okey! Hm spännande de där, men förhoppningsvis kommer jag inte använda ett sådant bett på någon av mina hästar (menar inte att det är starkt på ngt vis lr så) ;)

Men är det så att det ska sitta "bakvänt" som Digbil säger. Såg det använt så på travet för några veckor sedan. Kändes konstigt... Har använt det till flera av mina varmblod och de har tyckt jättebra om det. Men jag har ju haft det på det sättet som verkar mest anatomiskt riktigt för dem. Har det varit fel?

Har ett av varje och håller med om att kopian är riktigt klumpigt.

Skänklarna ska vara riktade bakåt, därför ska det sitta "fel väg". Upplever inte att det nyper eller sticker upp i gommen, en häst jag hade tidigare var riktigt het (kollad av vet. och tandkoll), inga skador i munnen på henne eller någon annan av mina hästar.

Däremot tycker jag det blir fel vinkel om man rider på det, då väljer jag andra bett.

Senast ändrad:

Tack, då vet jag. Någon av kusarna får vara modell någon dag så får jag se hur det sitter då. Tror det är tvärt om hur jag använt det. Kanske därför de tyckte om det :D
Har ingen som går med det idag. Har en riktig het dam men hon trivs bäst på mjukt läderbett så tror inte detta skulle passa på henne.

Provade det mesta på min och med Faksenbettet hade man bästa kontrollen på tävling, hemma kunde man köra på tränsbett och bara bomull i öronen. Men hästarna är olika och trivs på olika bett. Blodingen jag hade var het, men funkade inte på annat än delat äppelbett, hon vart vrång om man satte något skarpare.

Faksenbett från sidan
image.jpg

Senast ändrad:

Precis som mitt sto. Med för skarpa bett tar hon bara i mer på ren vrånghet. Läderbettet trivs hon jättebra med.
De jag haft som gått med Faksenbettet har egentligen inte varit heta alls utan bara tunga i huvudet och starka. Kraftiga hingstar på 1,65 - 1,70.

Enligt din beskrivning av bettet så verkar det som det faktiskt är ett "äkta" bett jag fått tag i så det var ju bra :)

Har testkört en runda med damen och hon beslöt att bettet inte passade henne, så det får åter lägga sig i sin vrå i selkammaren också får jakten på rätt bett fortsätta :) En riktigt snårig djungel har jag upptäckt.

Just därför kollar jag salusidor så man kan fynda olika bett billigt och testa sig fram. Passar bettet inte denna häst så kan det passa någon annan i framtiden brukar jag tänka.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
268
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Linnkorner
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix