betthjälp ang het häst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
C

cämela

En kompis till mig vill ha tips ang sin ena passhäst hon ahr inte buke så jag lägger ut en tråd åt henne. nu går denna häst med delat entömsbett + krysspärrgrimma i lopp och hemma med vanligt delat bett. hästen ifråga startar ofta och det är inget hon kan bestämma över men tips på utrustningdetaljer tas tacksamt emot. Hon har testar järvsöfaksbett, rakt äpplebett osv...och hon blir entömd med det.

"Men vad ska man göra när hästen är så het att blodet rinner ur munnen varje gång den startar, vilket pållen gör varje vecka typ. Det hinner ju aldrig läka och eftersom hon har ont i munnen blir hon tung att hålla i jobben oxå..."

Sv: betthjälp ang het häst?

Ta den till veterinären är det första jag kommer att tänka på...
men vet ju samtidigt hur det är i vissa proffsstall.
En frisk häst utan smärta ska ju inte vara entömd. Hur trasig är munslemhinnan på denna häst?
Går den att rida? Iså fall kan det ju vara ide att rida den på bettlöst mellan starterna eller bara att låta den följa med annan häst på släp så munnen hinner läka.
Rakt entömsbett? Själv upplever jag att hästrna gillar det bättre än ett delat.

Jag har liknande problem med min, hon tar helt oförklarligt stöd i höger töm. Men får känslan av att om jag släpper efter på höger töm, så hamnar vi i diket på vänster sida... Men icke, släpper man höger åt henne, händer inget alls :confused:

humelibumlan: precis så har jag med min häst också!!! emellanåt blir han så entömd att man tror att det inte ska gå att styra honom alls. så släpper man tömmen å han går ändå rakt... vet ha gått igenom honom x-antal ggr. kollad i munnen, av kiropraktor...
inne på banan e han allra värst:crazy:sist svor kusken över honom trots att han vann :(

Undrar tuggar den mycket därav krysspärr???

Vi har en häst som tuggar som galen när han blir nervös, och då blir det ju ibland så att han biter sönder sig....
Hemma kör vi honom bettlöst (hackamore), då hinner munnen vila även om han startar ofta, vi raspar regelbundet.

Vid start går han med vanlig spärrgrimma, tungband (det måste sitta perfekt annars biter han sig!!!) och rakt läder bett som vi smörjer med en salva speciellt gjort för läder bett så det är mjuk och fint. han har käk med tuggplatta.

Vi körde med krysspärr först, men slutade med det då vi tyckte att det tryckte dåligt på honom, han bet sig nästan värre med det, vi tänkte att den skulle hålla igen munnen på honom så han inte kunde bita sig, men vi tycker nu det är bättre att han faktiskt har möjlighet att tugga en del. Tuggplattan är mycket god! :p

Australiensiskt entömsbett. Punkt.

hade en häst som gjorde precis likadant, fanns dock inget bett i hela världen som kunde ändra på honom. hängde i en töm då man körde osv. gick dock PERFEKT när man red.. lustigt..

testa sidepull i träning kanske?

tycker ni är lite off topic här. min kompis vill nog hellre läsa om vad hon ska göra ;)

Men ÄR de verkligen SÅ off topic?

Jag vet en som till och med kör jobb med sin ena tvååring på banan med hack, inte travhack utan ett vanligt.

Jag har visserligen aldrig testat att köra på sidepull/hack men det ÄR ju en möjlighet att låta munnen vila om det går.

hade en häst som gjorde precis likadant, fanns dock inget bett i hela världen som kunde ändra på honom. hängde i en töm då man körde osv. gick dock PERFEKT när man red.. lustigt..

testa sidepull i träning kanske?

Gör likadant på hackamore som jag tidigare red henne på...

Nu vet jag ju att du är rätt bra på sånt, men jag skulle absolut leta på andra ställen än i munnen på henne om det var så...

Delar ju stall med sveriges bästa ET :love: och hon är nog en av de fräschaste hästar i allmänhet... och eftersom hon inte har ont nånstans, så får hon göra så om hon vill ;)
Med andra ord har vi letat, alla har letat faktiskt...

Liknande trådar

Trav Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom...
2
Svar
23
· Visningar
4 142
Senast: Tagliabue
·
B
Trav ja ni ser ju vad jag är ute efter :crazy: . Hästen ifråga är inte inkörd med slaggjord och har mig veterligen aldrig haft en på sig...
Svar
15
· Visningar
1 870
Senast: Lillaloppan
·
Utrustning En av mina passhästar har stora problem med sina bakkotor, hon trampar igenom nåt så ruggigt i lopp och vid fortkörning på rundbana...
Svar
7
· Visningar
1 507
G
Utrustning Sitter och tittar lite på olika bett, jag behöver en bra "nödbroms" till min häst ibland när jag rider med visst sällskap. Han kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 291
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka