Bettfråga

fejko

Trådstartare
Är ett tvådelat bett skarpare än ett tredelat? Är det stor skillnad på ett bett med D-ringar och på ett med löpande ringar?

Sv: Bettfråga

Skulle säga att ett tvådelat är skarpare men det beror på hästen.
Ett bett med d-ringar eller andra fasta ringar ger ju även tryck "på sidan av munnen" om du förstår vilket kan göra det enklare att svänga hästen, men om man tänker på skärpan så är det ungefär samma tycker jag.

Testade tvådelat igår och det var definitivt starkare. Ska nog investera i ett sådant!

Jag håller oftast med, men det beror lite på häst också. Tänk på att det också leder till att det blir obekvämare för hästen.

Det beror lite grann på hästen, ibland upplevs tre-delat som snällare/ibland som skarpare. D-ringsbett kan ha en "liten" hävstångsverkan eftersom ringarna inte löper, men det är en känsla som är individuell från häst till häst... Prova dig fram! Låna gärna bett av kompisar och prova i 2veckor innan du byter igen. (säger jag som har flera 100 bett i olika storlekar och prisklasser efter snart 38 år i sporten....)

Tredelat ligger oftast bättre i hästens mun. Vilket i sin tur, enligt mig blir ett mildare bett. Tvådelat får man ofta "nötknäppareffekten" vilket kan bli obehagligt för hästarna.

Så har jag också lärt mig.
Vidare så fick jag lära mig att det är därför många ryttare upplever det 3-delade som skarpare, hästen lyssnar snabbare och lydigare. I själva verket så var det "nötknäppareffekten" som gjorde hästarna hårdare i munnen för att de upplevde obehag och gick emot handen, och det 3-delade var bekvämt, hästen behövde inte gå emot handen.

Jag använder det 3-delade som "grundbett". Alltså det första på unghästen och det bettet jag börjar med på en ny häst. Funkar inte det så får jag fundera ut andra bett med andra funktioner.

jag gillar inte 2 delat då de (som jag hört) nyper i gommen på hästarna.
Och de här med fasta eller inte fasta ringar så gillar jag dom med fasta ringar för att på min ena häst så nyper de i mungipan på honom med ofasta ringar. så jag rider med fasta ringar i dressyr iaf..

Jag tycker att det är väldigt individuellt hur hästen upplever betten i munnen om de är skarpa eller inte. Jag har en häst som blir väldigt stark på ett tredelat med D-ringar och blir mjuk och fin på ett rakt bett medan det är precis tvärtom på den andra hästen. Han knäpper av och släpper det tredelade bettet och tar mkt bättre stöd på det raka. Summa summarum rids båda hästarna på rakt bett medan den ena blir stark och den andra knäpper av med det tredelade bettet ;)

min nya ponny blev jättetung och stark på 3delat så jag bytte till 2delad bridong och det funkar super :D har nästan alltid bridong på hästarna för jag tkr att dom lätt börjar hänga annars

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 609
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar