Bettförslag till fullblod

B

Barynia

Hej alla fullblodsvänner !

Jag har en 10-årig valack, som jag allroundrider. Han går väldigt bra i dressyren och hoppar också, även om jag med åren har blivit fegare.
Problemet är att han gärna gapar och krånglar med bettet. Har hört av folk att fullblod ofta har svåra munnar ?!
Har testat 3-delat, tvådelat i olika tjocklekar och material men inget verkar hjälpa.
Han är inte på något sätt svår annars, är ganska mjuk i munnen och lydig. Går också i en bra form.

Förslag, någon ?!

Sv: Bettförslag till fullblod

Veterinär har kollat honom 2 ggr tidigare, och bara raspat lite, och problemet har varit samma hela tiden. Men kanske ska pröva en annan tandläkare.

Tandis kan ju ge tips om vilket bett som ligger bra i hästens mun. Min erfarenhet är att fullblod/hästar som gapar får bettet i gommen och jag rider gärna med rakt bett då, dock inget vetenskapligt bara min egna hemmateori och alla jag har träffat går bättre på rakt gummibett.

Mitt förra fullblodssto gick bäst på fullcheek hon gillade att det låg stadigt i munnen.

Testa ett rakt nova-bett, finns att köpa lite överallt. Har funkat skitbra på mina fullblod som har haft lite liknade tendenser.

Hej! Jag rider min fullblodsvalack utan bett, och det fungerar jättebra på honom. info:thebitlessbridle.com, det fungerar också bra med sidepull. :)

Novabett är en favorit hos min kille också, annars är ett vanligt tränsbett det bästa på honom. Tredelat hatar han verkligen, har försökt i omgångar men då bara vräker han sig på bettet och blir tvärstum. Allra helst vill han dessutom vara utan nosgrimma, märker direkt om jag "råkat" dra åt ett hål för mycket.

jag rider på ett tredelat eggbett + en löst spänd remont (nyss fyllda 4 år) och det funkar utmärkt.

Red tidigare på ett med rörliga ringar men då gapade han bara och vågade inte ta stöd, så du kan ju testa med fasta ringar så att det blir stadigare.

Tack för alla svar ! Skicka gärna fler förslag / kommentarer.

Jag har bokat in en ny veterinär som ska kolla tänderna, hon lär visst vara duktig på den biten.

Och så ska jag köpa ett Nova-bett, som flera här har rekommenderat. Rida utan bett känns inte som min melodi, eftersom jag rider en del dressyr.

Jag tänker även ta ut en kiropraktor för en genomgång. Han har haft lite problem med några kotor i ryggen tidigare, kanske de spökar igen.

Jag återkommer med uppföljning om vad som händer !

KL

Har också en fullblodskille, som i.of. inte är svår i munnen i det att han går och gapar och har sig, han har munnen sluten, men han är ändå mkt känslig och blir han minsta lilla spänd eller missnöjd med min hand, så kan han gå och "knirpa" med bettet.

På honom varvar jag mellan ett 3 delat eggbett och ett odelat mullenmouth och han funkar jättebra på bägge. Rider på engelsk nosgrimma och remontgrimma, och precis som ngra andra nämnt, så är han oerhört specifik med att nosgrimman skall vara LÖST spänd, annars blir han spänd i hela munnen. Man kan säga att mina nosgrimmor fyller nada funktion, annat än att stabilisera huvudlaget lite, pga hur löst spända de är, men det är så min kille vill ha det och då är det så det är! :)

Fungerar utmärkt att rida dressyr på hackamor, kräver lite mer från en som ryttare bara ;) Har ridit på hackamor i några dagar nu och shit vilken träningsvärk jag har!

Min går annars på 3 delat, 2 delat (rätt smalt) och rakt bett. Funkar med pullarnosgrimma och vanlig engelsk med nästan åtsittande aachenrem.

Nu som sagt går hon på hackamor för hon fick skav av det raka bettet.

Har nu inhandlat ett apple mouth bett, rakt med två runda fnurror på mitten. Skulle köpt ett Nova-bett, men de var slut och jag blev rekommenderad detta, det skulle ha ungefär samma effekt.
Hittills, efter en veckas test, så verkar det fungera bra, och hästen verkar nöjd.
Det jag däremot undrar är: håller ett sånt här bett, för en snabb galopp på en pigg och stark häst ?! Det skulle ju inte vara muntert om det gick av under ritt.....
Eller bör man använda ett vanligt metallbett vid uteritt ?!
Tycker det verkar lite klent, det här bettet.
Vad har ni för erfarenheter ?

Har nu inhandlat ett apple mouth bett, rakt med två runda fnurror på mitten. Skulle köpt ett Nova-bett, men de var slut och jag blev rekommenderad detta, det skulle ha ungefär samma effekt.
Hittills, efter en veckas test, så verkar det fungera bra, och hästen verkar nöjd.
Det jag däremot undrar är: håller ett sånt här bett, för en snabb galopp på en pigg och stark häst ?! Det skulle ju inte vara muntert om det gick av under ritt.....
Eller bör man använda ett vanligt metallbett vid uteritt ?!
Tycker det verkar lite klent, det här bettet.
Vad har ni för erfarenheter ?
Det är en stålkabel i mitten av bettet, så nog håller det alltid, den saken är klar.
Mitt favoritbett för våra ex-galoppörer som kommit ur träning är PeeWeebettet från Australien, ser lite skumt ut men funkar toppen.Är ett bra omskolningsbett, och senare kan dom oftast gå över till ett vanligt ledat tränsbett.

Varvar med rakt och två delat modell tunnare.
Samt löst spända nosgrimmor, viktigt viktigt!hehe
Trivs bra på båda två, men kan knirpa och hålla på ibland.
Oftast kommer det när han blir stressad samt inte riktigt orkar.
Provat gummibett 3 delat med det vart 711 flisor efter några ridturer.

Ja, nu har tandläkaren varit och kollat min häst. Hittade inget speciellt, men slipade ner och rundade av några hakar långt bak. Trodde inte de var något större problem egentligen, men för säkerhets skull gjorde han det.
Diskuterade däremot bett, och han konstaterade att jag använder för breda och för grova bett. Jag har kört med bredd 12,5 cm, men när jag köpte det raka bettet, så kändes det väl långt. Tandläkaren sa att jag skulle prova 11,5 på tvådelat och 10,5 rakt, helst rostfritt. Och så ganska tunna bett.
Så nu har jag varit och inhandlat detta, och provat i munnen på honom, och de ser faktiskt bra ut. Ska provrida med detta imorgon.
Skönt att det inte var några större tandproblem iaf.

Så nu använder jag samma bredd på betten till mitt fullblod, som kompisen på sin shettis......Komiskt !:)

Det tog tid innan jag hittade bett som mitt fullblod accepterar. Han är fortfarande väldigt kinkig med sin mun och kräver att man byter bett ganska ofta för att han inte ska bli tjafsig. Har kommit fram till att han ska ha storlek 10.5 och betten ska vara smala. Har provat novabett på honom, det fungerar sådär. Han blir väldigt lugn och fin i munnen med det men lägger gärna över tungan. Har ett rakt fullcheek i gummi som han går superfint på. Rakt eggbett i metall rider vi med ibland för att variera, ibland går han kanon på det och ibland vill han inte alls. Han har ganska mycket dagshumör denna pojke! Brukar även rida på rakt gummibett med lösa ringar, detta är han också lugn och fin med och håller tungan på rätt plats.
Vid hoppning, terräng eller galopparbete använder jag antingen rakt kimblewick i metall eller rakt pelhambett i gummi. Ska vi bara skirtta ut en runda så tar jag på honom ett hackamore.
Har aldrig kunnat rida med varken tvådelade eller tredelade bett utan stora protester så de har vi fått fimpa.

Hoppas du också lyckas hitta rätt i bettjungeln!

jag rider mitt fullblodsto på hackamore då hon inte funkat/funkar på nåt annat:)hon va lite som din häst,gapade och krånglade med bettet;)
kanske vore nåt?

Jag har också bra erfarenhet av raka smala bett. Man brukar ju säga att ett bett blir skarpare om det har fler brytningspunkter och på det viset blir ju ett helt rakt bett mildare än t.ex. ett tredelat. Jag gillar inte tvådelade bett då dom kan sticka sig i gommen när dom trycker upp tungan så det är ju inte något alternativ.
Jag red på ett rakt, jätteböjligt gummibett för när jag ed en tyngre häst men det bettet var aldeles för tjockt för mitt sto, även om jag gärna hade använt det.
Jag vill varna för betten med äpplesmak, hästen kan bita sönder dom så där bildas skarpa kanter. Hjälper ju inte precis om hästen redan är känslig i munnen.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 136
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka