Bettes effekt

Q

qrumelur

Jag har precis tittat på den här filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

jag känner mig väldigt träffad i början när berättaren talar om att han en gång hade sår i händerna efter att ha ridit en häst som var extremt hård i munnen. Jag har också upplevt detta. Många, många gånger under min "grund-rid-karriär" på ridskola. Precis som berättaren så reflekterade jag heller aldrig över hur hästen upplevde det hela.

Samtidigt tänker jag så här:
Om det verkligen är så j***a plågsamt som det beskrivs i filmen: hur kommer det sig då att hästen ändå låter sig ridas?
Men mitt eget svar på det är: Vanedjur. Hästar är ju otroliga vanedjur och de vänjer sig vid allt möjligt om vi bara ber dem, det ena konstigare än det andra. ;)

Och ni som har läst och diskuterat i en sån här typ av tråd tidigare kanske kan låta oss som är nya få ha lite trevliga diskussioner i ämnet också?? :)

Sv: Bettes effekt

Jag tror det har ett evolutionärt perspektiv också: en häst som visar smärta/svaghet i naturen blir byte för rovdjur. De som fejkat icke-smärta bäst har alltså överlevt bäst och hunnit föra sina gener vidare.

Jag tror det har ett evolutionärt perspektiv också: en häst som visar smärta/svaghet i naturen blir byte för rovdjur. De som fejkat icke-smärta bäst har alltså överlevt bäst och hunnit föra sina gener vidare.

Ja, där har du nog en poäng tror jag.

Har också upplevt det, däremot undrade jag faktiskt hur hästen kunde känna det i sin mun. Fast jag var väl 15 då. Har alltid ifrågasatt. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ändra något så jag gav upp och kom ingenvart i ridningen utan gick och blev deprimerad istället. Inte enbart pga hur jag inte klarade av att förstå varför och hur jag skulle rida, och hur jag 'tvingades' att plåga hästarna, men det var en del av det hela ändå.

Kan inte rida nu heller men med egen häst och vettig instruktör kan jag åtminstone åka häst utan att den mår dåligt.

Hästar är väldigt snälla. Och även de kan ge upp efter långvarig eller gradvis ökande obehag. Se bara på hur hästar tämjdes förr (och fortfarande tränas ibland) när man helt knäcker viljan genom att binda fast dem, kasta saker, binda ihop ben osv. Till slut ger de upp och bara lyder.
Eller hur de kan gå med dåliga sadlar tills de får djupa sår. Har sett en shettis som sprungit runt på volt med nån unge o när sadeln togs av senare fanns ett relativt stort och infekterat sår på manken där sadeln tryckt. Hemskt.

.
Eller hur de kan gå med dåliga sadlar tills de får djupa sår. Har sett en shettis som sprungit runt på volt med nån unge o när sadeln togs av senare fanns ett relativt stort och infekterat sår på manken där sadeln tryckt. Hemskt.

Fast de flesta dåliga sadlar ger inga sår som syns. Till en början. Det tar en jäkla tid innan man märker att nåt är fel. :crazy: Tyvärr.

Det sa jag inte att de gjorde heller. Men att hästen klarar av att gå med en så dålig sadel och den smärtan utan att kasta av ungen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama