A

AnnebergBellman

Jag ska rida en häst som förut har blivit riden på väldigt skarpa bett då ägaren säger att hon inte kan kontrolera honom på "vanliga bett". Just nu rider hon på ett Kimblewick-bett, men brukar också ha hackamore och pelhalmbett på honom. Hackamoret funkar faktiskt ganska bra på honom (konstigt, måste vara skönt att slippa de där betten!) Nu är det så att jag vill inte rida på de skarpa betten, då jag tycker det är onödigt. Jag lever efter filosofin att man ska rida på det mildaste bettet man kan ha, givetvis beroende på hästen, och inte stoppa in vad som helst i munnen, för skulle vi vilja ha ett jätteskarp bett som inte behövs? Nej, skulle inte tro det...
Han vågar knappt ta stöd på bettet då den andra ryttaren varit ganska hård i handen, så jag vill ge honom en chans att "börja om" med bett och bygga upp hans förtroende för dem igen. Ryttaren har sagt att jag gärna får pröva med andra bett och om det går bra för mej så kan hon tänka sej att byta bett till något mildare, men att hon inte vågar rida på tex ett vanligt tränsbett innan hon sett att det går :crazy:

Är jag helt ute och viftar när jag vill försöka rida på ett mildare bett? Jag red honom förut på ett vanligt tränsbett och det gick bra, men jag vet inte hur han skulle reagera nu... Kanske utnyttjar han bara det och drar iväg med mej, men det kan ju också gå hur bra som helst och jag får en bättre häst att rida på... Hur tycker ni jag ska göra? Och om jag ska byta bett, vad ska jag prova med?

Tack för att ni tog er tid att läsa ogenom, blev lite längre än jag trodde det skulle bli :P
 
Sv: Bett?

jag tycker att det är en bra idé att rida på ett mildare bett, ofta går hästar på för skarpa bett pga ryttarens okunskap och oförmåga att rida hästen.

om jag var du skulle jag testa med ett vanligt tränsbett, 2- el 3-delat beroende på vad som passar bäst.
skulle hästen inte vilja bjuda fram till det kan man testa ett oledat tränsbett, i vissa fall funkar det utmärkt på såna hästar.

och är du inte säker på hur hästen kommer att reagera, börja rida på ridbanan/i ridhus, då kommer hästen inte så långt om den vill dra iväg med dej
 
Sv: Bett?

jag tycker att det är en bra idé att rida på ett mildare bett, ofta går hästar på för skarpa bett pga ryttarens okunskap och oförmåga att rida hästen.

om jag var du skulle jag testa med ett vanligt tränsbett, 2- el 3-delat beroende på vad som passar bäst.
skulle hästen inte vilja bjuda fram till det kan man testa ett oledat tränsbett, i vissa fall funkar det utmärkt på såna hästar.

och är du inte säker på hur hästen kommer att reagera, börja rida på ridbanan/i ridhus, då kommer hästen inte så långt om den vill dra iväg med dej

Tycker precis likandant. Det är oftast ryttarens oförmåga att rida hästen korrekt som gör att hästar betslas upp.
 
Sv: Bett?

jag har aldrig ridit på ett hackamore förut och om jag ska vara ärlig vte jag inte om jag kan hantera ett sådant "bett" :crazy:
 
Sv: Bett?

Om du känner att du kanske inte kan hantera det, skulle jag inte testa utan hjälp, ev skippa det helt och prova ett snällare.
 
Sv: Bett?

Det är det jag menar, jag vill inte rida på de betten hon har utan ett mildare som både jag och hästen trivs med.
 
Sv: Bett?

Gör det då, du skrev ju att det funkat tidigare och då borde det ju funka nu med, sålänge inte hon som har hästen nu blir sur förstås.
 
Sv: Bett?

Om ägaren skulle vara för nervös för att rida med mildare bett kanske hon kan rida på pelhamet med dubbla tyglar (antar att hon har delta nu?), då kan hon låta stångtygeln vara slapp och bara ha den som en extra "nödbroms" ifall hästen känner för att springa lite..
 
Sv: Bett?

Nu ska jag ut och rida hästen på ett vanligt tredelat tränsbett, hoppas det funkar!
 
Sv: Bett?

Tycker som flera andra, det är ridningen det hänger på. Se till att rida med lätt hand och med sätet och att du rider fram mot handen.

En häst som ev skulle vilja dra iväg skulle jag aldrig stoppa med enbart handen, det handlar lika mycekt om ridningen emd kroppen. Om man bara drar får man nog svårt på de flesta hästar.

Tyvärr kan ju de skapra betten göra hästen ännu mer benägen att vilja protestera och dra iväg.

Jag red tex en hingst som ryttaren innan inte vågade rida ut på till slut för att han var så bråkig. Jag såg att hon satt med ganska smalt bett, och mycket bakåt i händerna. Ju mer han bråkade ju mer drog hon och ju galnnare blev hästen ( och hon var ändå en duktig ryttare, bara van vid andra mer okänsliga hästar.)

I början hoppade han och for så fort han ville framåt lite eftersom han var van att strypas så fort han ville gå fram.

Jag fick svara med att lätta och låta honom gå fram och till slut insåg han att han inte behövde bråka, han fick trava och galoppera,
och jag kunde ha mycket lätt kontakt med munnen. Däremot fick ajg ju sitta emot och använda halvhalter om han blev för ivrig.
Bäst fungerade bara att låta honom gå fram och arbet för att få en lugn takt och avspänd häst. Handen var bara där, utan att störa.

Den skulle nog en del ryttare satt ännu skarpare på, som kimblewick.
 
Sv: Bett?

Red som sagt med ett tredelat bett i dag, och visst han är stark, men det gick jättebra! Gjorde som flashlight sa, red med sätet och lätt hand och det gick jättebra! Men så hoppade ägaren upp då hon såg hur bra det gick, och då blev det andra bullar... Jag antar att hon var nervös eller satt och höll emot, för han gick inte alls lika bra. Ska fortsätta att rida på det ett tag och se hur det går!
 
Sv: Bett?

Kan det vara så att hästen har munproblem, och att han därför gillar hacket?

Om det är så, är alla bett skarpa som stoppas in i munnen... Då är hacket att föredra.

Varför känner du att du inte klarar hacket? Det är inte så avancerat bett. Det finns hack med kortare skänklar, och de är inte så skarpa. Däremot ett bra alternativ för hästar med munproblem. Många fd travare trivs på hack eftersom många har lite problem i munnen.

Norrland
 
Sv: Bett?

En liten fråga bara, ni skriver att Kimblewick är så skarpt. Är det p g a att det är smalt eller att det är hävstångseffekt eller både och? Min uppfattning om Kimblewick/jaktkandar är givetvis också att det är ett skarpt bett, med för de hästar som egentligen inte trivs med det eller där man använder skårorna på D-ringen att fästa tyglarna. Man använder det helt enkelt för att klara av hästen.

Jag har provat flera olika sorters bett och det min häst trivs på allra bäst är ett smalt bett som är oledat och med tungfrihet. Då finns det inte många alternativ förutom jaktkandar :crazy: Jag använder inte det på honom för att jag inte kan kontrollera honom med t ex tredelat, tvådelat eller oledat tränsbett utan för att han inte vill ha ett tjockt bett, nåt som trycker på tungan eller som rasslar i munnen. Han går otroligt harmoniskt och fint på jaktkandaret, och då har jag naturligtvis tyglarna fästa i hela D-ringen.
 
Sv: Bett?

Red som sagt med ett tredelat bett i dag, och visst han är stark, men det gick jättebra! Gjorde som flashlight sa, red med sätet och lätt hand och det gick jättebra! Men så hoppade ägaren upp då hon såg hur bra det gick, och då blev det andra bullar... Jag antar att hon var nervös eller satt och höll emot, för han gick inte alls lika bra. Ska fortsätta att rida på det ett tag och se hur det går!

Här har du orsaken till att det gick bra för dig att rida med ett mildare bett och inte för ägaren. Jag slår vad om att ägaren inte använder sin skänkel o sits utan bara drar i munnen. Då blir det en osjysst kamp som inte leder till något gott. Jag har en likadan häst som när jag rider med sits o skänkel kan var lättlättlätt i handen och reglera henne utan minsta problem. Skulle jag lossa skänkel och inte inverka med sitsen blir hon istället OMÖJLIG att förhålla på tygeln. Fortsätt som du gör (och instruera ägaren hur man gör;) )
 
Sv: Bett?

En liten fråga bara, ni skriver att Kimblewick är så skarpt. Är det p g a att det är smalt eller att det är hävstångseffekt eller både och? Min uppfattning om Kimblewick/jaktkandar är givetvis också att det är ett skarpt bett, med för de hästar som egentligen inte trivs med det eller där man använder skårorna på D-ringen att fästa tyglarna. Man använder det helt enkelt för att klara av hästen.

Jag har provat flera olika sorters bett och det min häst trivs på allra bäst är ett smalt bett som är oledat och med tungfrihet. Då finns det inte många alternativ förutom jaktkandar :crazy: Jag använder inte det på honom för att jag inte kan kontrollera honom med t ex tredelat, tvådelat eller oledat tränsbett utan för att han inte vill ha ett tjockt bett, nåt som trycker på tungan eller som rasslar i munnen. Han går otroligt harmoniskt och fint på jaktkandaret, och då har jag naturligtvis tyglarna fästa i hela D-ringen.



Har precis som du en dam som bara hatar all andra bett jag stoppar i munnen på henne, men raka bett med tungfrihet är det hon accepterar bäst!!! Sedan fungerar hon utmärkt på hackmore oxå!

Förstår inte riktigt varför alla tycker att jaktkandaret är ett så skarpt bett - fäster man det som du gör i hela ringen- så fungerar det som vilket rakt bett som helst med fasta ringar. Då har man ju ingen hävstång och ingen kedja som går in o verkar :confused:
Jag använder det för att min häst trivs med det och absolut inte för att jag inte klarar av henne på andra bett.

Sen är det ju alltid handen som avgör hur skarpt bettet blir!
 
Sv: Bett?

Har precis som du en dam som bara hatar all andra bett jag stoppar i munnen på henne, men raka bett med tungfrihet är det hon accepterar bäst!!! Sedan fungerar hon utmärkt på hackmore oxå!

Förstår inte riktigt varför alla tycker att jaktkandaret är ett så skarpt bett - fäster man det som du gör i hela ringen- så fungerar det som vilket rakt bett som helst med fasta ringar. Då har man ju ingen hävstång och ingen kedja som går in o verkar :confused:
Jag använder det för att min häst trivs med det och absolut inte för att jag inte klarar av henne på andra bett.

Sen är det ju alltid handen som avgör hur skarpt bettet blir!

Ja, precis. Det beror sig ju helt på hur bettet används. F.ö. så trivs min pålle också jättebra på hackamore. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp