Sv: Bett

rakt tränsbett med lösa ringar och bettskivor. han fungerar bäst på det, och blir lugnare i munnen än om jag hade ett ledat bett.

postkandar eller jaktkandar när vi kör med vagn och tredelat eller rakt tränsbett när vi tömkör.

Jag tänkte testa ett travbett när vi väl sätter igång med körningen :p Har hittat ett rakt i storlek 7,62 cm.

Affär i England (Internetaffär). PM:a om du vill ha adressen :)

Postkandar när vi kör med vagn, rakt tränsbett när vi tömkör och tredelat tränsbett när vi kör något redskap.

Anpassar bettet efter vad hästen fungerar och trivs på. Unghästarna körs oftast på raka tränsbett. Mina tävlingshästar kör jag på lindad postkandar med välvd stång el rakt tränsbett. Växlar mellan stång och tränsbett då man ibland lurar sig när man kör på stång. Med tränsbett så märker man mycket tydligare om hästen hänger förmycket på en töm osv.
Strävar alltid efter att köra hästen på så milt bett som möjligt. Det är lydnaden som skall funka, vilket många glömmer och betslar i stället.
När hästen är välarbetad, rak och lösgjord så brukar det inte spela någon större roll vilket bett man har.
/M

Hej!

Jag kör nu mina shettisar på rakt tränsbett (stång med lösa ringar).
När jag körde med tvådelat tränsbett gapade shettisen och ryckte med huvudet vid tömtag.
Jag böt bett och hon blev mycket lugnare. Hon kan bli stark ibland, detta känner jag väl då jag håller om tömmen rätt löst/mjuk hand men då är det bara att hålla om normalt eller lite hårdare! :D
Hon har blivit spänd nån gång (skrämd för nått) och velat springa men hon har inte blivit för stark nån gång
Fjordingen kör jag på tredelat tränsbett vilket hon inte har några som helst problem med.

Mvh Lisa

Kör min a-ponny på ett jaktkandar. Det är det enda bett som han trivs med och inte får sår av.

3-delat "eggbett", dvs samma som jag rider på. Varför? Hästen trivs med det och det ligger bra i munnen på honom så jag ser ingen anledning att byta

tredelat järn/kopparbett har jag. Men ska nog byta ut det mot ett körbett, så att man kan få stopp på lilltjejen när hon sätter fart (har en liten shettis)

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 178
Senast: sweep
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 605
Senast: Shaggy
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka