C

Chivita

Vad har ni för bett när ni tävlar distans?
Vad har ni för bett när ni tränar distans?
Är nyfiken....

Sv: Bett!

Brukar variera lite för jag tycker att hästen blir lite mer uppmärksam. Om det sedan är så att något bett inte ligger riktigt hundra så undviker man att utsätta dem för samma påverkan varje dag. Bettlöst - sidepull - funkar hemma och efter några mil på tävling när hästen har blivit lite lugnare. Varierar mellan vanligt tvådelat, rakt, tredelat, tvådelat apple-mouth, pelham, sidepull. Apple-mouth gillar vi =)

Samma för oss som för Moheed - jag rider mest bettlöst (sidepull) men brukar rida första milen på rakt tränsbett, mest för att kommunikationen blir mer direkt och vi behöver inte ha någon som helst diskussion om vilken hastighet som gäller. Hemma varierar jag mellan sidepull, rakt, tredelat och westernstång eftersom vi tävlar western också.

Jag red i början på vanligt tvådelat men när valacken kom på vad det handlade om har jag fått byta till pessoa. Det rider jag på både till vardags och tävling.
Har provat sidepull hemma men då hade jag noll koll på min valack, antagligen skulle mitt sto kunna gå på det, hon är lite mildare. Fast hon har ett tag kvar innan hon kan komma ut på tävling, kanske till hösten?

Jag har en hel uppsjö av bett till min pålla. Mest använder jag dock hackamoret. Både till vardags och till tävlingarna.

Rider jag på bett är det oftast ett speciellt bett med halvfasta ringar och tvådelad mundel på. Varierar det med ett helt rakt, tredelat, pessoa, vanligt tvådelat. Hon går mest på bett när hon hopptränas.

Det beror på hästen. Har tävlat i hackamore, side-pull, vanligt tvådelat bett och tredelat. Brukar inte hålla på och byta mellan bett på en och samma häst. Det bett som jag till slut kommer fram till fungerar bäst på en häst rider jag i. Dock har jag ridit på tränsbett när jag ridit dressyr på en häst om vanligen gick med hackmore på uteritter och tävlingar. De två nuvarande hästarna jag har trivs den ena i tredelat och det har hon jämnt, den andre försöker jag lura ut vad hon trivs bäst i. Hon är ny för mig och har en märklig syn på bett. Blir inte riktigt klok på det. Tror det kommer att sluta med hackamore när det gäller distansträning och tävling.
Hälsning Maja

Ni som byter bett under tävling gör ni det då i första vet.grinden eller under banan?
Själv så försöker vi rida på hackomore men rakt går bäst än så länge....men hon kan bli så stark så jag ska pröva med ett jaktkandar för att se om tungfriheten och hävstångseffekten kan hjälpa mig lite...
Någon som provat jaktkandar?

Jag byter i första vet.grinden. Onödigt att krångla under banan om man inte behöver.

Jag är personligen skeptiskt till att sätta på skarpare bett för att få hästen mindre stark - ofta handlar det om att hästen aldrig lärt sig att ge efter för bettet och på att ryttaren ger dålig eftergift då den verkligen ger efter. Det här är väldigt vanligt och jag har själv problem med sidepullen - förr gick det utomordentligt bra att alltid rida på den även om Spirre var pigg men nu har jag nog "hängt" kvar lite för mycket i den så då fungerar den sämre.

Då och då får jag lov att gå tillbaka till eftergiftsträningen och lära Spirre att åter ge efter för sidepullen eller bettet. Det är träning som tar lite tid och ger massor av resultat och jag skulle önska att alla min kompisar med stora bettsamlingar skulle ge den träningen mer tid. Idag finns det ett så stort sortiment av bett att många tror att det är i bettet lösningen sitter och man ägnar mycket lite tid åt att analysera hur bra ryttarhänder man själv egentligen har.

Jag kan rida Spirre utan huvudlag öht och då göra stops, rollbacks, övergångar, mm., så att han ligger på i sidepullen har nog inte så mycket med att göra att han inte lyder och blir okontrollerbar, utan helt enkelt att jag har låtit honom komma undan med det.

/Camilla

Mina går alltid på sidepull, de är inte så uppskruvade i starten på distansritter heller. Vet inte varför men det har väl dels att göra med mig som inte har några tävlingsnerver alls :crazy: Hemma på dressyrbanan är det tredelat tunt bett som gäller :)

Numera rider jag i princip bara bettlöst, på bitless el sidepull. Prider jag med bett så är det rakt fast som gäller.

Jag tränar med ett tredelat mellantjockt bett och tävlar i ett längre smalare tredelat (skarpare).
Nu har jag en häst som det slår runt i skallen på i starten och ibland hemma. Han har löpskalle och är mycket tävlingsinriktad. Kan jaga bilar som kör om oss på grusvägarna.
Eftersom han inte bara har mycket vilja utan blir stark ibland så har jag provat ett jaktkandar. Tycker igentligen det känns hemskt med hävstångsbett.
Han är lättare att kontrollera men vill bita sig fast i högersidan av bettet. Så jag får se om jag provar jaktkandar på 1:a slingan.
Jag har denna vintern även provat ett rakt bett men det tycker han inte om.
// Linda

Jag upplever att sidepull är skarpare än bitless och att hon lyssnar bätte/jag får bättre kontakt med det.
Men det varierar säkert från häst till häst...

Varierar hemma med hackamore och stång, ska göra samma sak på tävling i fortsättningen. Hittills har jag bara ridit på stångbettet ute på tävling.

Nu har jag även provat hackamore på min pålla.
Jag tycker att sidepull kändes "skarpare" än hack, hon lyssnade iaf bättre på det.

Vad har ni andra för erfarenhet?

Jag tycker hacket ger mer "krulla-ihop-halsen-effekt" annars märker inte jag så stor skillnad i skarphet på ett sidepull eller hack. Mina hästar är lika lydiga/olydiga i bägge ;)

tränar i D-bett och tävlar i vanligt tränsbett på valacken...

D-bettet har jag nog mest hemma för jag tycker att funkar best på banan med det. vet faktiskt inte varför, men han har vart väldigt hård i munnen förut. men börjar bättra sej.
vill börja rida utan bett om ett tag, men han bör nog bli lite säkrare först...

stoet rider jag utan bett hemma och i vanligt, mkt milt bett på tävling. skönaste är väll bara i grimma när man ska ut här hemma.. men det är väll s¨ånt ska man väll inte erkänna:P föräldrarna brukar då bli galna då..

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
22
· Visningar
1 110
Senast: Kakis
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka