Solvira

Trådstartare
Dessa bett... Man kan ju bli galen på det. :crazy:
I nån tråd här läste jag att överraskande mång upplevde att deras hästar (var det travare? eller kallblodstravare? *dåligt minne*) gick bra på stångbett.

Så nu bill jag ha råd om denna bettfråga. Hästen jag tänker leta nytt bett på är en kallblodstravare, 8 år gammal, inriden vid 5 års ålder men i stort sett bara grundriden pga tidsbrist. Hon är aldrig särskilt starkt, men verkar heller inte trivas 100% med vanligt tränbett, tredelat, och oleda muffbett som hon har nu. Det hon har gått allra bäst på är det oledade muffbettet, har även gått på ett oledat apple mouth pesso (ve och fasa!) förut som även det funkade bra, men jag skulle inte säga att hon går 100% på nåt utav dem.
Hackamore är uteslutet, det blir hon får stark på och lyssnar inte.
Vad skulle ni säga att jag skulle prova på henne?

precis som sseep sa. Vanligt rakt kanske. Jag har haft dte på min häst ett tag och dte funkade jätte bra. För hon gick bara och trasslade med sitt gamla bett. (2 delat) Mne nu har jag bytt tillbaka till 2 delat och det funkar jätte bra nu.

Instämmer! :)
Har testat följande på mitt sto:

Tvådelat Pessoa (:crazy:). Gick ju iaf att kontrollera henne på det :p, men hon backade på det och knäppte av i nacken. Skitbett, då det går upp i gommen också.

Något gammalt armebett, rostigt. Smalt med skänklar, tvådelat. Fullt ös. :crazy:

Tredelat med platt mittlänk. Gick ganska bra ett tag, men gasade snart på det också.

Jaktkandar med tungfrihet + kedja. Gick att kontrollera, men hon backade av på det efter ett tag.

Rider nu på hackamore (bara testat ett par gånger, fungerade bra!) och ett svagt böjt "tränsbett" :)
Det sistnämnda är kanon!

Du missförstod mig nog lite... Det är ju inte betsla upp jag vill, utan bara hitta något som hon trivs till 100% med. Hon är ju ingen svår häst att hålla, har aldrig någonsin varit och så tänker jag se till att hon fortsätter vara. :)

Letar för fullt efter ett bett med tungfrihet nu, så får vi se ifall hon tycker om det. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 418
Utrustning Hej! Jag har ett fint D-ponnysto som jag nu ska köpa nya bett till, så att vi kan variera oss lite mer. Vi har just nu ett tredelat med...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: KSF
·
Utrustning Min nya häst är väldigt känslig i munnen och har svårt att ta stöd på bettet. Hon lyssnar jättefint och behöver absolut inget skarpt...
Svar
17
· Visningar
6 621
Senast: Gimlan
·
E
Utrustning Ja, som frågan lyder, viket är att föredra? Hästen: Kallblodstravare modell enorm (ca 170 i mkh) med huvud som drar x-full...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: ELine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30