Bett-tips!

maria_b

Trådstartare
Behöver lite råd och tips ang bett. Jag föredrar egentligen att rida på tredelat eller rakt vilket alla tidigare hästar jag haft har fungerat på. Men nya hästen visar det sig vara mer jobb med än jag hade väntat mig och jag känner nu att jag behöver ta till ett skarpare bett.

Vårt "problem" är att hon i hoppningen drar iväg väldigt mkt mot hindrena då hon blir blockerad för mina hjälper och signaler. Hon är inte speciellt välriden i hoppningen och saknar mkt styrka. I och med att hon biter sig fast i bettet och drar så blir hon inte harmonisk över hindrena utan hiver sig över och får därmed en sämre språngkurva än hon egentligen har. Hon är 180 hög så det är lite häst att rida i och med att hon inte är så välriden från början.

Så förslag på bett att pröva till henne mottages tacksamt! för övrigt så kör vi mkt styrkeövningar och ska boka in ett tandläkarbesök inom närmaste.

Mvh Maria

Sv: Bett-tips!

Otroligt svårt det där med att hitta bett som passar men innan du köper upp ett helt lager med bett så kolla tänderna. Har du haft hästen länge?

Hej!

Glömde att skriva att vi ska boka in ett tandläkarbesök hos hästtandläkaren framöver! Men vill inte göra det förrän vi har provat ut en bra sadel på sharpman där vi har tid nästa vecka, då jag vill kunna rida på bett vid sadelutprovningen.

JAg har haft henne ca en månad, på besiktningen så sa de att munnen såg rätt ok ut men lite vass o behöver raspas framöver, alltså ej akut. Men o andra sidan så vet jag av erfarenhet att alla veterinärer inte är bra på tänder så det finns ju en riskatt det kanske är värre än hon sade. Jag kollade in i munnen själv igår och såg inga direkta utmärkade såri munnen, men hon kan ju ha känningar för det.

Förhoppningsvis så kan det bli bättre efter tandläkarbesök men det löser nog inte hela problemet. Tänkte låna nått bett och pröva innan jag köper men problemet är att min häst behöver ganska långa bett och det är det inte så många i min närhet som har.

Mvh Maria

kolla tänderna låter super, det är väl bara att prova sig fram:)

Rider min på Gag-bett. Är ju som ett vanligt tränsbett i munnen men blir skarpt då du får tryck på nacken. Är bra för hästar som bara drar. Rider min på dubbla tyglar vilket gör att jag inte behöver ta i gagtyglen mer än när det behövs, testa:)

Jag röstar också på Kimblewick, det fungerar utmärkt på min häst som gör precis som din i hoppningen.

Testade jaktkandaret på min pålle, men funkde inte alls. Bet sig fast och blev hängande i handen istället, lyssnade inte för fem öre och var svår att ställa och böja på det bettet. Funkade faktiskt bättre med vanligt bett då till och med. Men är ju säkert olika från häst till häst.

Jag har haft liknande probelm med min häst. Hon blev väldigt stum i ena sidan (gav efter ungefär lika mycket som en betongsugga).
Jag har provat det mesta i bettväg. :smirk:
Hackamore funkade inte alls. Jag fick fina språng men hon gick inte att styra. Jag provade gummipelham, gick väl sådär. Pessoat (med rem under hakan) funkade ok, men blev lite väl skarpt ibland. Hon går inte att rida med tredalt. rakt eller tvådelat är ok. Det som funkat bäst är mylerpelham med den enklaste mundelen och det som varit överlägset bäst: Bomber bit happy tounge. Det är rakt med en tungfrihet och vanliga bettringar.
Du kan få prova länge innan du hittar något som passar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: skiesabove
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 568
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30