Bett-tips och så

Vulkan

Trådstartare
Hej!
Jag är lite bett-frekak, precis som säkert flera här på buke. Tänkte därför starta en ny tråd där vi kan fråga&svara om olika bett, nyttigt för alla!

Jag undrar över:
* Baucher-bett. Vilka hästar rekomenderas bettet till? Vad är effekten?
* Nova bett, rekommenderas till vilka hästar?

Sv: Bett-tips och så

*Baucher ska ligga lite stabilare i munnen på hästen +nått mer tror jag det var, som jag inte minns.
*Nova ska vara bra för hästar som är känsliga/tjaffsiga i munnen (min lilla dam som får ha massa olika skrot i munnen pga mitt överdrivna bettintresse står ut med det mesta, men icke nova. Gissar att hon tyckte det var för tjockt.)

Min nya bettdröm är just nu ett Pee-Wee. (Köpte ju bara ett baucher och ett pelhamn med mundel i syntet förra veckan.)

Novabettet är min hästs favorit-bett. Det finns inget annat hon gillar just nu. Hon är väldigt känslig i munnen, är rädd för att ta stöd på andra bett.

Då slänger jag fram en fråga om detta, finns det något bett som är likt novat? På uteritter har hon en tendens att bli lite stark (verkligen inte rå-stark) men eftersom novat är så väldigt milt så blir det lite för milt i de lägena.

Någon annan form av gummibett kanske? Finns ju även två och tredelade gummibett har jag sett.

Tack för båda svaren!! Är nog mer värt att testa ett rakt gummi eller applemouth. Hon trivs inte bra alls på ett vanligt tredelat (med fasta ringar). Men vem vet det kan ju vara helt annorlunda när det är annat material än stål :)

Nathe har jag själv inga erfarenheter av, berätta gärna mer!

Har inte själv testat Nathe, men spanat på det och många är väldigt nöjda. Ett ganska smalt bett som ser trevligt ut. Finns i flera modeller, men jag tänker på ett enkelt rakt.

Tips på bett till häst som nästan drar en ur sadeln när man galopperar i skogen? Han gillar inte raka mundelar vad jag märkt. (Tänk hoströrelse med sån kraft att man rycks framåt). Lite överladdad i skogen när man har sällskap :D

Jag tycker att pelham med två tyglar är en bra variant om hästen blir stark i vissa situationer. Annars kimblewick eller bett med D-ring. Ett lite skarpare hackamore kan också vara ett alternativ :)

Usch jag lider med dig :crazy: De där rycken är fan inte roligt. Jag tycker det är ren och skär dumhet och hade sagt åt på skarpen att det är verkligen inte okej. Det är ett av de värsta jag vet när de gör sådär. Det gör så jäkla ont om man är oförberedd på det. :(

Visst är det hopplöst! Känns som om nacken får ta en del stryk när han ska hålla på så i galoppen, och när hästen i sig är både välutbildad och välriden i vanliga fall och blir lite väl laddad i skogen så kan man ju inte rätta till problemet med mer dressyr heller. Han struntar fullkomligt i om jag rycker tillbaka och tycker väl att jag är nån fjantig fluga på ryggen som tycker att han ska galoppera sakta :D

Jag hade tänkt rida på pelham med två tyglar och har testat ett än sålänge och det var ett oledat med lite tungfrihet och det gillade han inte alls, la tungan över bettet och gick bakom lod och släppte kontakten och då hade jag bara en tygel i vanliga ringen. Letar vidare efter fler som jag kan låna och testa, tror inte han gillar raka mundelar :/

Har gjort lite framsteg idag! Fick tips om ett litet hemmabygge som ser ut såhär:

imag0046_4fe483ca9606ee03a3000eec.jpg

Finns ju riktiga sånna nosgrimmor att köpa ifall detta fungerar i längden. Det blev inte direkt snyggt med vitfodrat på skimmel och bruna detaljer på kedjan.

Hästen gick kanon idag! Var ute och red med sällskap, jobbade honom på en åker, mycket i galopp och lät honom öka en del också samt red på volter och gjorde byten osv och han lyssnade kanon :idea:

Vore ju väldigt tacksamt att slippa välja ett skarpare bett, denna nosgrimma tar ju bara i när han själv tänker gapa och rycka fram huvudet, dressyrar man i vanliga fall så har han ju munnen stängd så tror inte denna kan hindra honom negativt :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
429
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
579
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23