Bett till unghäst

Yrrol69

Trådstartare
Dottern håller på och rider in vår 3 åriga ponny.
För tillfället har hon ett 3 delat sötmalmsbett med rörliga ringar. Men så fort ryttaren tar i tyglarna så kortar hon upp sig och vill inte ta stöd på bettet.
Hon är väldigt känslig i munnen och är riden på väldigt lätt hand hela tiden.
Vad kan ni rekomendera att man provar för bett och varför?
 
Sv: Bett till unghäst

Ja hon är riden i alla gångarter och var på tillridning i våras en vecka eftersom hon inte riktigt ville gå fram. Efter det blev hon mycket bättre.
Nu har hon haft vila hela sommaren från ridningen och sätts igång nu igen. Så framåtdrivande hjälp det kunde hon innan vilan åtminstone :p
 
Sv: Bett till unghäst

Eftersom hon var på tillridning för att gå fram låter det mer som att problemet ligger där än bettet...


Ut och busrid i naturen under ordnade former. Hur funkar det?
 
Sv: Bett till unghäst

Ute går det undan, inga problem med framåtbjudningen där inte.
Nu blev det paddocken idag för att det inget ridsällskap fanns o de får inte rida ut själva, 4:e eller 5:e ridturen efter vilan, så det är mycket att återupptäcka utanför gården med ryttare på ryggen, även om vi har gått promenader under vilan.
 
Sv: Bett till unghäst

Eftersom det är en ung häst håller den kanske på och fäller tänder.
Ibland kan det bli stadigare med ett rakt bett/fasta ringar. Ligger inte inte och rör sig.
Ni får väl prova er fram. Är det en lite oerfaren ryttare kan det vara idé att visa upp för tränare.
Det är ju svårt att ge bra råd utan att se vad som egentligen händer.
 
Sv: Bett till unghäst

Jag håller på att rida in min treåring nu och använder ett novabett på honom. Det är rakt, mjukt men stabilt. Vid första uppsittningen var han rätt störd av att man tog honom i munnen, så de kommande tre "arbetspassen" longerade jag honom med en gummisnodd. Första gången rätt löst för att han skulle få känna något i bettringen. Andra gången spände jag in lite mer, och tredje lite till. Med spänna in menar jag att det ska finnas ett mjukt stöd-men absolut inte att hästen ska vara inspänd som en vuxen häst vid arbete i lina! Nästa uppsittning var det inga som helst problem med kontakten.

Självklart har också denna typen av kontaktproblem med bjudningen att göra. Men kan man då komma åt det redan i linan att hästen ska gå framåt fast den har ett stöd i munnen är man en bit på väg:).

Håller även med föregående att det är i skogen man ska rida sina unghästar!
 
Sv: Bett till unghäst

Jag börjar med rakt syntetbett och tycker det fungerat bra på många unghästar.
 
Sv: Bett till unghäst

Ok, då ska vi införskaffa ett rakt o mjukare bett, kanske novabett som Fiorano föreslår.

Prick: Vi har tränare som de ridit för och ska rida för igen men nu under igångsättning med skritt o sen trav, så får det vänta :p Vi har aldrig ridit in häst förut, så vi tar hjälp av andra så det ska bli så bra som möjligt :D

Tack för råd o synpunkter.
 
Sv: Bett till unghäst

Håller med om att det kan vara tänderna. Min treåring som jag tömkört mycket utan några som helt problem, har fått vargtänder och vill inte ta styrning eller stöd på samma sätt som tidigare. Veterinär ska komma och kolla tänderna nästa vecka. Annars går han bäst på rakt novabett, har gjort hela tiden. :)
 
Sv: Bett till unghäst

Jag tror inte problemet ligger i bettet.
Hästen beskrivs som ung och orutinerad.
Tidigare problem med bjudningen.

Har hästen förstått att söka sig framåt-neråt i remontform?
Unghästen förstår säkert inte vad den förväntas göra.

Jobbar ni mycket med att vara snabb med eftergiften så snart hästen ger efter för bettet? Det tycker jag brukar vara en bra början.
 
Sv: Bett till unghäst

Jodå, framåt nedåt går hon så gott som hela tiden och dottern rider med väldigt lätt hand och nästan så tyglarna glappar för att inte dra i munnen.
Men när tyglarna kortas så hon ska kunna ta ett lätt stöd så krullar hon ihop sig ännu mera.
Detta har börjat nu när hon är under igångsättning igen, så innan har det inte varit problem.

Tänderna kollades i februari, kan det behövas redan igen?
 
Sv: Bett till unghäst

Om tyglarna glappar kan det vara svaret.
Ungponnyn får aldrig ett riktigt bra jämt mjukt stöd och drar sig därför undan när tyglarna blir kortare.
Om ponnyn dessutom inte svarar korrekt för framåtdrivande hjälper OCH växlar tänder är problemet ett faktum.
Ofta är det en dålig kombination att ha en orutinerad ryttare på en orutinerad häst/ponny ffa när det gäller inridning och grundutbildning.

Hoppas ni kommer tillrätta med era problem.
 
Sv: Bett till unghäst

Provade Novabett idag och det kändes bättre sa dottern. Jag red framför så jag såg inte...:D Så vi fortsätter med det så får vi se.
 
Sv: Bett till unghäst

Kontrollera novabettet noga efter varje användning. En del hästar gillar att tugga lite på bettet vilket kan få konsekvenser på ett bett utan kärna.
 
Sv: Bett till unghäst

Om ponnyn vill tugga på novabettet så prova med ett vanligt oledat bett. De oledade betten är ofta bra på unghästar. jag upplever att många är lugnare i munnen för att de är mer stabila.
 
Sv: Bett till unghäst

Ja vi har ett oledat bett också, så det kanske vi också ska prova längre fram. fördelen med att ha flera ponnyer i samma storlek - de kan byta bett ;)

Prick, tack för info, ska ha koll på bettet.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 538
Senast: villhöver
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp