Bett till trasiga travarmunnar?

salladfinger

Trådstartare
Hade ut vet att kolla tänderna på min olycka i veckan
våran vet är grymt noggran, kunnig och bra på att informera på "ren svenska" vad hon ser, efter att ha raspat tänder så började hon Hmm..:a lite och frågade vad jag hade för bett och träns på henne,
jag tog fort fram tränset och tränsade på och vet vart glad över vad hon såg!

Jag tränar western och rider på ett billy allen träningsbett med skänklar, utan nosgrimma, med curb
http://www.westernimports.com/images/product_images/info_images/194_0.jpg
det är en korsning mellan rakt och tredelat, det går alltså inte att bryta helt, men formar sig till viss del efter tungan samt har fristående sidor så man ka använda en tygel i taget utan att bettet vrids helt, och anledningen till att hon undrat var att damen har gamla läkta bett"slitningar" i munnen och hon ville bara se att bettet vi använde inte låg och tryckte.

okej, blev lite ot..
tillbaka till ämnet
vet påstod sedan att detta är vanligt fenomen på fd travare, att de är lite nötta i munnen, oftast har man svårt att hitta bett som passar och att travare som ridhästar i överlag inte funkar på tvådelade bett och oftast ej heller på tredelat (biter fast, lägger över tungan, blir oroliga i munnen), så hon tyckte absolut att jag var rätt ute med ett rakare bett

någon mer som fått samma utlåtande?
vilka bett funkar era travare på och vilka är helt åt skogen?

Kan tipsa om att detta bett nu även säljs utan skänklar med fasta D-ringar i olika ridsportsaffärer, det är riktigt trevligt och nyps inte heller i munnen

Sv: Bett till trasiga travarmunnar?

Min travare funkar alldeles utmärkt på 3delat, eggbett är favoriten.
Han har dock aldrig startat:p

min gillade varken tre eller tvådelat men fungerar bra på nova bett.

Oledat med tungfrihet, och så får det inte vara för små ringar (och helst fasta). Men jag är på jakt efter ett sånt eggbett/d-ringsbett i rätt storlek! :p Inte det lättaste att hitta helt rätt. (Han har två stångbett som han trivs med, men jag vill ju gärna ha ett vanligt tränsbett han trivs bra med också.)
Tvådelat blir han väldigt orolig i munnen av och tredelat TROR jag är ännu värre, men det jag provat var lite tveksamt i övrigt i konstruktionen också så jag ska inte svära på att han inte gillar tredelat överlag.
Ju mer stilla, bättre format efter munnen och ju mer tyngd/massa i bettet (utan att för den skull bli tjockt), desto mer tycker jag han verkar trivas med bettet.

Men jag tror inte att min har dragit på sig några men i munnen sen travet. Dels har ingen som kollat munnen sagt något om det (ska dock göra en mer noggrann undersökning med riktig hästtandläkare i höst har jag planerat) och dels tror jag inte han som hade honom på travet satte in några tortyrredskap i munnen.

Hade ute en tandutbildad vet till min häst, som är ett åttaårigt kallblodssto som tävlat till förra sommaren, för att jag inte hittade något bett som passade. Inga skador alls i munnen, förutom ett par väldigt små hakar i överkäken.

Har provat tredelat bett - går inte alls.
Tvådelat - går inte heller, hon bara går emot och gapar.
Oledat gummibett med hävstångseffekt - rätt ok att tömköra på, men det är för tjockt.
Ett portugisiskt stångbett, med bred och ganska hög port och fasta skänklar. Detta funkar bra, men är något skarpt.

Nu letar jag ett rakt bett, med tungfrihet, D-ringar eller eggbett. Finns det ens? Vore skönt för min medryttare att ha ett vanligt tränsbett, då hon inte är van att rida på stång med två tyglar, som jag gör.

Funderat på jaktkandar? :) Det brukar vara lättare att hitta ett sånt med tungfrihet.

Jag har ju samma "problem" men det är ju för att jag vill ha ett bett utan hävstång att alternera med, jaktkandaret skulle liksom bli ett mellanting som jag inte behöver när stången fungerar så bra (han tycker inte det är skarpt, han verkar tycka att tränsbetten är skarpare :angel: ). Och det verkar grymt mycket svårare att hitta ett vanligt oledat med riktig tungfrihet :p

startad märr- sidepull, funkade super på det, tror även att hon skulle fungerat på hack eller liknande
:)
På 3-delat gick det bara framåt, lyssnade inte och var allmänt stressad. Fungerade mycket bättre när bettet försvann.:)

Våran travare som är starthäst funkar på alla bett, både som travhäst och ridhäst, hemma i skogen rider vi på vanlgit två delat travbett, på banan tror jag dem använder det, ingen aning . nyss inskickad på travet för träning.

Min travare gick aldrig att ha bett på, han var för trasig i munnen/psyket. Reds alltid på sidepull och det gick fint.

/migo

Min travare går att köra på alla bett (eller alla och alla, har bara provat/behövt vanliga två- och tredelade). Vid ridning föredrar hon dock rakt bett med rörliga ringar alternativt bettlöst i form av repgrimma. Är superfin och mjuk i munnen i alla lägen och var det även under sin tid som aktiv travare.

Jag har ridit en hel del med sidepull på andra hästar med gott resultat, men på Jullan gick det inte alls. Hon hängde sig på för kung och fosterland bara, men det kanske är en inlärningssak? Hon funkar för medryttaren på ponnyhack, men det går ju inget vidare att göra ledande tygeltag med det, vilket behövs i det utbildningsskede vi är i dressyren.

Stod och höll i ett sådant härom dagen faktiskt. Ska nog göra ett försök.

Min vän gjorde misstaget att rida på jaktkandar/kimblewick ett tag på en häst, det misstaget gör hon inte om sa hon . Låsning i nacken trots att hon inte krävt någon samling osv utan enbart pga bettet och känslig häst bakom öronen, vissa fungerar det utan problem vissa inte.

Mm, det är nog en vanesak och mycket möjligt att det är olika på olika hästar. Min gubbe var en vinglig varmblodspojk som bara ville samarbeta. Ett kallblod som bestämmer sig för att den vet bättre än ryttaren kanske inte alls går bra på sidepull:D

Hahahaha, det var en på-pricken-beskrivning! Det gick inte att styra eller stanna alls. Lite obehagligt när hon inte fått kläm på det där med sitshjälperna ännu...

Cinora: Hur? Gjorde trycket i nacken att hästen spände sig så i nacken? Det låter inget kul, men hon är mjuk och fin på det stångbett jag rider på nu. Dock lägger hon sig i handen när det blir lite jobbigt, och då tycker hon att det blir för skarpt och kryper lätt bakom hand och man får jobba tillbaka lösgjordhet i hals, nacke och bog. Därför skulle jag vilja ha något mildare.

Tredelat både vid ridning och körning. Red dock oftast på lång tygel och med vikthjälper. Häst som gått på travet i flera år.

Jag har träffat och jobbat med en del kallblodstravare, jag erkänner villigt att jag hyser vissa fördommar om deras arbetsvilja och inställning till auktoriteter;)

Och jag älskar dem!:love:

Hahahaha, det var en på-pricken-beskrivning! Det gick inte att styra eller stanna alls. Lite obehagligt när hon inte fått kläm på det där med sitshjälperna ännu...

Cinora: Hur? Gjorde trycket i nacken att hästen spände sig så i nacken? Det låter inget kul, men hon är mjuk och fin på det stångbett jag rider på nu. Dock lägger hon sig i handen när det blir lite jobbigt, och då tycker hon att det blir för skarpt och kryper lätt bakom hand och man får jobba tillbaka lösgjordhet i hals, nacke och bog. Därför skulle jag vilja ha något mildare.

Japp när hon bromsade hästen blev det tryck i nacken och det var en lite nervigt stressat sto som hon red den på. Men hon insåg sitt misstag snabbt och tog ut kiropraktor så låsningen försvann ,sedan red hon på annat bett.
Mildare så finns det ju en hel del att välja på .

Jag har ridit en hel del med sidepull på andra hästar med gott resultat, men på Jullan gick det inte alls. Hon hängde sig på för kung och fosterland bara, men det kanske är en inlärningssak? Hon funkar för medryttaren på ponnyhack, men det går ju inget vidare att göra ledande tygeltag med det, vilket behövs i det utbildningsskede vi är i dressyren.

Det är en inlärningssak, men vissa hästar är såklart svårare än andra.

Vissa känns det helt enkelt inte värt besväret med att satsa stenhårt på att rida bettlöst, utan man får snarare lära in det lite på sidan om och ha som mål att rida bettlöst. Noga då med t ex hur man hanterar grimman till vardags.
Jag har ridit mycket bettlöst på mina tidigare hästar (varmblod) dragit ut med grimma och ett grimskaft i skogen, hoppat, dressyrat som vanligt osv.
Kallisen är svårare att lära eftersom det verkar som att allt man verkligen försöker träna får precis motsatt effekt.
Gör man bara lite i taget i förbifarten och avdramatiserar rejält, då brukar det till slut trilla på plats av sig själv. På så vis har vi iaf kunnat hoppa upp i grimma och rida barbacka till sommarhagen! :p

Min fungerar inte heller särskilt bra på två- och tredelade.
Jag har provat det mesta, men det som fungerat bäst är mitt jaktkandar.
Blev dock mycket nyfiken på det bett med D-ringar som du tipsar om - kan vara värt att kolla upp!
Vill helst kunna betsla ner, men har som sagt inte hittat något bra alternativ ännu...

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama