Hej!
Eftersom du har koll på pålle i dressyren, är det i hoppningen den måste "fixas till". Jag har själv det problemet med min, hon älskar att hoppa och tar gärna bettet och sticker (nåja, det går fortare iaf). Henne har vi under hoppningen jobbat mycket med bommar framför, bakom, mellan hindrena, så hon hela tiden måste koncentrera sej på annat än att sticka. Du kan även lägga volter mellan hindrena, när häst sticker, så den lär sej att den inte får hoppa när det går fort. Var stenhård själv, det SKA vara ditt tempo, eller inte alls! Kanske låter jobbigt och känns som om det inte hjälper vid tävling, men på min har det hjälpt massor när vi hoppat bana.
Ett annat tips är att tänka på din sits, man kan ju med kroppen säja en sak även när hjärna och händer säjer en annan. Ta igenom ordentliga halvhalter mellan hindrena, och om häst inte lyssnar, se till att den stannar! Det kommer kännas hopplöst ett tag, men det brukar bli bättre.
Blir det ändå inte det skulle jag betsla upp, med bara lite (nu vet jag inte vad du rider på idag, men pelham eller jaktkandar kanske, eventuellt kan det hjälpa att byta till oledat eller tredelat bett). När du betslat upp, träna dressyren i hoppningen likadant och när du fått koll på häst, betsla ner igen så den inte vänjer sej på det skarpare bettet.
Prata även med din tränare om problemen och se om den har några bra tips!
Lycka till!
/ Lavinia, som ibland bytt till 3delat och ibland till pelham..