Bett till stark häst, vid hoppning!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare foxtrot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 7 796
F

foxtrot

Min häst bli fruktansvärt stark när man hoppar . Om jag bara hoppar ett enstaka hinder elr så är det okej men när det ommer till olika övningar med fler hinder i följd tillexempel så blir det lite jobbigt eftersom han inte lyssnar överhuvud taget . Eftersom jag har köpt honom för att tävla främst hoppning på så funkar inte det i längden att jag inte kan reglera galoppen mm . En kompis i stallet har föreslagit pelhambett men hur fungerar ett sådant bett? Nån som har liknande problem? Villket bett rider du på isåfall?
Jag vill ha massa tips på lite skarpare bett men som endå är hyfsat snälla!
Frida

Sv: Bett till stark häst, vid hoppning!

Istället för ett skarpare bett, om din häst funkar bra på det h*n har nu i vanliga fall, är en bra tränare och massa med träning istället. Kanske inte det svaret du ville ha. :angel:

Annars kanske ett hackamore kan vara något? Red jag min ponny på när jag var liten när hon blev stark.

/Maria

Mer dressyr! De får inte börja stänga av efter ett par hinder. Och om du betslar upp nu så kommer du att ha exakt samma problem igen om ett tag när hästen vant sig vid det nya bettet. Du kan betsla upp ett par ggr men sen tar alternativen slut och då är det mkt svårare att ta tag i dressyren än vad det är nu. Lägg in övergångar, halter, en travcavaletti ganska nära efter en kombination som du måste hinna bromsa till. Om min häst drar för hårt då bryter jag av honom INNAN hindret och så börjar vi om igen.

Jag väntade för länge med att betsla upp min hopphäst (i 1½ år), men när jag väl hittat rätt bett funkade allt super. Så ibland tycker jag att det kan vara bra att prova andra bett så att ryttare och häst inte bara kämpar mot varandra. Till trådskaparen: rådgör med din tränare, denne kan nog hjälpa dig!

Precis som Atlanta skriver så blir det som en dragkamp mellan oss två när han blir så stark . Det funkar ju på träning att bryta av o göra volter o sedan fortsätta när han har lugnat ner sej men d funkar ju verkligen inte på tävling! Dessutom när det blir denhär dragkampen mellan oss så sliter ju det väldigt mkt på hans mun oxå ..

När jag köpte min hopphäst (äger honom ej längre) fick jag med ett gag. Det hade den förre ägaren ridit på för att han blev för stark/het för henne. Jag var så mycket större än henne och behövde det inte utan jag kunde sitta till lite mer än vad han var van med. Men det funkade för henne.
Hade även en häst som tyckte det var så jäkla roligt att hoppa så hon blev tokig bara det låg några bommar på banan. Henne provade jag både hackamore och jakt kandar på men inget funka. Fick till slut sätta på kandar när jag skulle hoppa.:( Hon var bara 155 och välskolad.

Men kom ihåg att bara använda det starka bettet enbart i hoppningen annars kommer hästen bli stark/het även på det bettet.

I dressyr är det helt ok med vanligt tränsbett/tredelat o så men d är just vid hoppning som han blir stark så det var bara ett bett till hoppning jag hade tänkt mej , ett som jag kan rida på endast när jag hoppar;)

Marcolio skrev:
Rid mer dressyr.

Dressyr har jag ridit så mkt att min häst säkert hatar mej snart o han är jättelydig i dressyren . Gör näst intill perfekta halter från galopp:angel: . Inte går det bättre när ag hoppar för det .

jag tycker du kan testa ett Kimblewick bett (jaktkandar)

Min syster har exakt samma problem med sin hopp ponny som du har.. Vi ska sätta på honom ett pessoabett, Han har haft det tidigare när jag hade honom. Men nu har han fungerat skit bra på sitt tredelade bett men nu de senaste gångerna har han bara dragit och stuckit med henne... Hoppas att du hittar en lösning

Hej!
Dressyr är en faktor som du absolut bör träna mer på då du kanske kan få din häst under mer kontroll och att han ska vara uppmärksam mot dig och även ifall det är roligt att hoppa så ska han alltid lyssna på dig. Oavsett!
Pelhambett tycker jag absolut inte du ska köpa.
Det är inte särkilgt skarpt men tillräckligt för att göra din häst "stum" i munnen och då funkar det verkligen inte.
Jag själv hade kört på mer dressyr och använt ett milt bett, eller testa hackamore. Haft på min ponny och det funkade utmärkt.
Nu har jag ett Varmblod som är jäkligt het men rider han på pessoa och det funkar väldigt bra.
Du får väl testa dig fram men som sagt, mkt dressyr och ett milt bett!
Lycka Till!!

Panikie skrev:
jag tycker du kan testa ett Kimblewick bett (jaktkandar)

Kandar används främst i dressyr, inte hoppning.

Kandar består av två bett, ett sk. bridongbett, som är ett smalt tränsbett. Det andra bettet är ett stångbett. Man rider med två tyglar.
Ett jaktkandar är bara ett bett som inverkar med hävstång vilket gör att det blir skarpare i hästens mun. Man använder ofta bettet med en kindkedja.

;)

Hej!

Eftersom du har koll på pålle i dressyren, är det i hoppningen den måste "fixas till". Jag har själv det problemet med min, hon älskar att hoppa och tar gärna bettet och sticker (nåja, det går fortare iaf). Henne har vi under hoppningen jobbat mycket med bommar framför, bakom, mellan hindrena, så hon hela tiden måste koncentrera sej på annat än att sticka. Du kan även lägga volter mellan hindrena, när häst sticker, så den lär sej att den inte får hoppa när det går fort. Var stenhård själv, det SKA vara ditt tempo, eller inte alls! Kanske låter jobbigt och känns som om det inte hjälper vid tävling, men på min har det hjälpt massor när vi hoppat bana.

Ett annat tips är att tänka på din sits, man kan ju med kroppen säja en sak även när hjärna och händer säjer en annan. Ta igenom ordentliga halvhalter mellan hindrena, och om häst inte lyssnar, se till att den stannar! Det kommer kännas hopplöst ett tag, men det brukar bli bättre.

Blir det ändå inte det skulle jag betsla upp, med bara lite (nu vet jag inte vad du rider på idag, men pelham eller jaktkandar kanske, eventuellt kan det hjälpa att byta till oledat eller tredelat bett). När du betslat upp, träna dressyren i hoppningen likadant och när du fått koll på häst, betsla ner igen så den inte vänjer sej på det skarpare bettet.

Prata även med din tränare om problemen och se om den har några bra tips!

Lycka till!

/ Lavinia, som ibland bytt till 3delat och ibland till pelham..

Om jag bara hoppar ett enstaka hinder elr så är det okej men när det ommer till olika övningar med fler hinder i följd tillexempel så blir det lite jobbigt eftersom han inte lyssnar överhuvud taget .

Men övningarna är väl till för att ni ska bli bättre och kunna genomföra dem utan att hästen "går ifrån dig"?:confused:
Utnyttja dessa övningar till att lära er att hålla sams hela vägen. Går det bra med ett hinder, försök hålla kvar känslan över 2 hinder och gå inte vidare till ett tredje hinder förrän hästen är kvar hos dig. Ta hjälp av din tränare och be att få träna speciellt på detta.

Varför är det så accepterat att hästar blir heta och slutar lyssna i hoppningen?

pinky skrev:
Men övningarna är väl till för att ni ska bli bättre och kunna genomföra dem utan att hästen "går ifrån dig"?:confused:
Utnyttja dessa övningar till att lära er att hålla sams hela vägen. Går det bra med ett hinder, försök hålla kvar känslan över 2 hinder och gå inte vidare till ett tredje hinder förrän hästen är kvar hos dig. Ta hjälp av din tränare och be att få träna speciellt på detta.

Varför är det så accepterat att hästar blir heta och slutar lyssna i hoppningen?

Det är just det du säjer med att "det är så accepterat" . Jag vill inet acceptera det o när dressyren fukar så ser jag nästan ingen annan lösnign är att betsla upp.. Och jo det HAR funkat en gång när han var kvar "hos mej" , det kändes så otroligt bra!

Lavinia skrev:
Hej!

Eftersom du har koll på pålle i dressyren, är det i hoppningen den måste "fixas till". Jag har själv det problemet med min, hon älskar att hoppa och tar gärna bettet och sticker (nåja, det går fortare iaf). Henne har vi under hoppningen jobbat mycket med bommar framför, bakom, mellan hindrena, så hon hela tiden måste koncentrera sej på annat än att sticka. Du kan även lägga volter mellan hindrena, när häst sticker, så den lär sej att den inte får hoppa när det går fort. Var stenhård själv, det SKA vara ditt tempo, eller inte alls! Kanske låter jobbigt och känns som om det inte hjälper vid tävling, men på min har det hjälpt massor när vi hoppat bana.

Ett annat tips är att tänka på din sits, man kan ju med kroppen säja en sak även när hjärna och händer säjer en annan. Ta igenom ordentliga halvhalter mellan hindrena, och om häst inte lyssnar, se till att den stannar! Det kommer kännas hopplöst ett tag, men det brukar bli bättre.

Blir det ändå inte det skulle jag betsla upp, med bara lite (nu vet jag inte vad du rider på idag, men pelham eller jaktkandar kanske, eventuellt kan det hjälpa att byta till oledat eller tredelat bett). När du betslat upp, träna dressyren i hoppningen likadant och när du fått koll på häst, betsla ner igen så den inte vänjer sej på det skarpare bettet.

Prata även med din tränare om problemen och se om den har några bra tips!

Lycka till!

/ Lavinia, som ibland bytt till 3delat och ibland till pelham..

Det är precis det, han tycker att det är jättekul att hoppa och det är därför han blir stark .. han stänger av allt annat o fokuserar bara på hindret . Om det går fort innan gör det inte så mkt men efteråt vill man ju gärna ha koll på honom ifall man behöver göra en snäv sväng elr så.

Jag tävlar hoppning, och har gjort det en lngre tid och ridit med diverse bett, och träns! På vissa hästar krävs det helt enkelt att man rider dressyr, dressyr och mer dressyr! Mycket markarbetes övningar såsom travhopp, cavalettiserier, stuts, och en helt fenomenal träning som min tränare gett mig! Kom i trav/kort galopp mot en serie hinder, ca 3 galoppsprångs avstånd för en stor häst. Skutta över det första hindret (ca 20 cm högt) och gör halt mellan de båda hindrerna. Eftergift! Kom fram i den tidigare gångarten och skutta över nästa hinder, upprepa samma sak. Detta får vilken häst som helst lydig! Jag rider detta på min SM ponny, som tidigare varit mycket stark och ivrig. Jag rekomenderar dock inte att du ska slita och dra i honom, lätta förhållningar! Och inte heller om han har lätt för att bli "vägrig". Sedan så kan du ju även träna NH / Akademisk ridkonst! Ang. bettförslag så tycker jag att ett pessoabett kan funka? Det har jag ridit med länge, och det har funkat för mig! Men även ett Bridong kan ge inverkan, det är ju ett något tunnare bett än ett tränsbett! Och ett mässing Bridong är nog det allra bästa :idea: Rider du med pullarnosgrimam? Det kan underlätta extremt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat... 2
Svar
20
· Visningar
13 486
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Totola
·
Utrustning Min dotter är liten på sin stora häst , men det går bra ändå. Men när de tävlar hoppning, så är den väldigt stark och hon skulle behöva...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka