bett till ponny som är pigg o stark i skoden.

fieldflower77

Trådstartare
Hej :) .
Min ponny är väldigt pigg och kan bli ganska stark i skogen . Så det går rätt så fort i speciellt galopp i skogen, och om jag vill sakta ner lite så får jag tyvärr ta i rätt hårt vilket jag inte tycker om. Det känns som att jag sitter och drar honom i munnen då. På åkern är han också pigg men inte lika pigg o stark som i skogen :) så jag har alltid ridit honom på ett rakt gummibett. Han funkar jättebra på det på åkern och trivs med det. Har fått tips av veterinär att använda gummi bett pga ponnys tänder. Så nu till min fråga - vilket bett skulle ni tipsa om att använda i skogen? Kan babypelham i gummi vara något ?

Vad säger din tränare om detta? Tänker denne borde ha ett förslag på lösning, kasnke t ex vad ni behöver öva på eller liknande.
Just nu övar vi på att rida mkt med vikthjälper alltså kunna sakta av på det sättet också ,men hon har tipsat mig om ett något skarpare bett då ett rakt gummibett är väldigt milt

Just nu övar vi på att rida mkt med vikthjälper alltså kunna sakta av på det sättet också ,men hon har tipsat mig om ett något skarpare bett då ett rakt gummibett är väldigt milt
Jag tillhör dom som inte tror på skarpare bett personligen. Har själv en stark häst, som jag rider på ett milt bett. Det vi gjort är att öva lydnad. Min häst skulle troligen bara bli starkare med ett skarpare bett.
För vissa funkar det att betsla upp, men jag är nog ingen som förespråkar det själv.
Vet att en bekant fick betsla ner för att hästen var så stark och den gick mycket bättre på det milda bettet, så det är nog olika för alla.

Jag skulle nog i första hand vilja veta varför hästen är stark och sedan utefter det svaret gå vidare med hur jag skulle gjort.

Hur planerar du att rida på det skarpare bettet? Det är ju inte alls samma som ett rakt gummibett, och kräver en del kunskap för att inte skada hästen. Givetvis beror det på vilket bett du väljer, men det är viktigt att förstå att det inte går att byta bett men inte ändra taktik.

Hur planerar du att rida på det skarpare bettet? Det är ju inte alls samma som ett rakt gummibett, och kräver en del kunskap för att inte skada hästen. Givetvis beror det på vilket bett du väljer, men det är viktigt att förstå att det inte går att byta bett men inte ändra taktik.
Jag ska ju självklart inte bara köpa ett skarpare bett och ge mig ut i skogen direkt :) först vill jag rida för min tränare med det och få tips och så om jag rider fel med det, så att jag inte skadar hans mun :)

Hej :) .
Min ponny är väldigt pigg och kan bli ganska stark i skogen . Så det går rätt så fort i speciellt galopp i skogen, och om jag vill sakta ner lite så får jag tyvärr ta i rätt hårt vilket jag inte tycker om. Det känns som att jag sitter och drar honom i munnen då. På åkern är han också pigg men inte lika pigg o stark som i skogen :) så jag har alltid ridit honom på ett rakt gummibett. Han funkar jättebra på det på åkern och trivs med det. Har fått tips av veterinär att använda gummi bett pga ponnys tänder. Så nu till min fråga - vilket bett skulle ni tipsa om att använda i skogen? Kan babypelham i gummi vara något ?

Träna hästen så den blir lydigare.

Att betsla upp innebär visserligen att du inte behöver dra lika hårt med händerna, men inverkan i hästens mun blir minst lika kraftig.
När du sitter och tar i hårt så känner du åtminstone hur pass hård du är, vilket du inte gör om du sitter på ett "skarpt" bett utan då blir du lika hårdhänt i hästmunnen men det känns betydligt roligare i dina händer.

Träna hästen så den blir lydigare.

Att betsla upp innebär visserligen att du inte behöver dra lika hårt med händerna, men inverkan i hästens mun blir minst lika kraftig.
När du sitter och tar i hårt så känner du åtminstone hur pass hård du är, vilket du inte gör om du sitter på ett "skarpt" bett utan då blir du lika hårdhänt i hästmunnen men det känns betydligt roligare i dina händer.
Tack för tips om info :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag har en liten fundering kring bett på ungponny! Vilka bett är egentligen godkända för dressyr och hopptävling? Behöver betten var...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I brist på sysselsättning så blir det ett blogginlägg igen. Till vilken nytta vet jag inte förutom att jag får något att göra en stund...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur