Bett till en känslig häst som blir stum i munnen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mizzeh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 7 279
M

Mizzeh

Har svårt att hitta något som passar min känsliga herrre, har provat med många olika kombinationer men han bli ofta väldigt stum i munnen vilket han har varit hela tiden i de tre månader jag haft honom. Munnen är uppkollad och inget fel finns. :confused:

Han går inte att rida på hack tyvär, det är som att rida i grimma och grimskaft - han skiter totalt i det! Har provat rakt, gummi, delat och tredelat bett med både fasta och rörliga ringar utan resultat. Däremot har han blivit något bättre sedan jag började rida på engelsk nosgrimma. Har tidigare ridit med remont och aachen men engelsk passade honom!

Någon som har något tips på vilket bett som nu skulle kunna fungera på honom!?:)

Sv: Bett till en känslig häst som blir stum i munnen

EDIT: Kan även tillägga att han var på klinik för hältutredning för ett tag sedan, dock var det en felskoning som var "boven i dramat", men han gicks då igenom hyfsat grundligt av veterinär och fanns inget fel på honom då heller.

Hur menar du med stum i munnen? Hård i munnen? Eller tung i handen? Hur fungerar det att variera bett är det något bättre just när du testat ett nytt bett?

Jag tipsar som alltid om ett anatomiskt bett! Fasta ringar och enbart hög nosgrimma och ev låsning på leden kan oxå falla känsliga i smaken.

Min funkade i början bäst på ett tvådelat men med mer utbildning funkar nu tredelat bäst. Första bettet var ett modifierat Shires curved, nuvarande Dynamic RS.

En fundering, hur hårt sitter nosgrimman? En del hästar vill ha den väldigt, väldigt lös för att inte bita ihop käkarna - eller hels slippa den helt.

jag har haft en dam som var superrädd om munnen samtidigt som hon blev väldigt stum och hård. På henne funkade bombers happy tounge super.

Hur menar du med stum i munnen? Hård i munnen? Eller tung i handen? Hur fungerar det att variera bett är det något bättre just när du testat ett nytt bett?
Alltså, han blir okänslig och hård i munnen men ändå inte :p Det är svårt att förklara känslan men det är nog mest åt "hård i munnen" känslan och man märker att han inte riktigt trivs på bettet.

Enda gången jag upplevt att han blivit bättre var när jag red ett pass med kandar, det blev han mer tillfreds med. Annars har det varit samma visa hela tiden och han har kännts likadan även när jag precis bytt bett.

Jag tipsar som alltid om ett anatomiskt bett! Fasta ringar och enbart hög nosgrimma och ev låsning på leden kan oxå falla känsliga i smaken.

Min funkade i början bäst på ett tvådelat men med mer utbildning funkar nu tredelat bäst. Första bettet var ett modifierat Shires curved, nuvarande Dynamic RS.

Har provat ett vanligt tredelat anatomiskt, men nu när jag tänker efter kanske han var lite bättre på det bettet, kanske ska prova ett rakt anatomiskt? :) Har du något bra tips på där de säljer bra anatomiska? :)

En fundering, hur hårt sitter nosgrimman? En del hästar vill ha den väldigt, väldigt lös för att inte bita ihop käkarna - eller hels slippa den helt.

Nosgrimman spänner jag nästan inte alls, den sitter jättelöst.:) Man kan säga att jag har den för "syns" skull, man måste ju ha nosgrimma på tävlingar dessutom :P

jag har haft en dam som var superrädd om munnen samtidigt som hon blev väldigt stum och hård. På henne funkade bombers happy tounge super.

Kanske också något att testa! Det slog mig nu, men skulle kunna tänka mig att han skulle trivas bättre på det här då kandar fungerade bättre på honom, stången hade ju en låg tungfrihet, det behövs kanske inte så mycket på honom - men han är nog känslig om tungan. Något ni tror kan stämma? :)

Tror tom Hööks har anatomiska numera? Annars har iaf Sprenger, Bomber, Neue Schule (stavning?) och Shires vad jag kommer på på rak arm.

Jag förstår precis din "stumma" känsla! Hästen blir inte stum som i att den inte lyssnar/blir stark utan det känns tydligt att det är pga att den inte är tillfreds med bettet/handen och inte "vågar" ta en bra kontakt.

Jaha! Skulle nog behöva ett rakt anatomiskt och har inte sett något sådant hittills, men ska kolla upp det! :) Tack!

Där slog du huvudet på spiken! Det är precis så han känns, det är bara rätt svårt att förklara känslan i ord! :p

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 792
Senast: villhöver
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 289
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 325
Senast: user19728
·
Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka