Bett problem ?

L

Liten_men_tuff

Har problem med att hitta rätt bett till pållan,
Hon är väldigt rädd om sin mun, Troligtvis blivit dragen och sliten i tidigare, Men hon är så stark ute och vi hoppning och är väldigt het.
Har vanligt tränsbett eller tredelat happy mount när jag rider dressyr men när jag rider ut eller hoppar är hon svår att få stopp på och har provat att rida med ett vanligt pesso på andra ringen , och det har funkat bra.
Men efter som hon är rädd om munnen känns det fel att använda ett så starkt bett ,
Och har varit på hoppträning och tränaren sa att jag borde rida på ett vanligt bett ,

Men känns fel för då måste jag ta i henne mera än när jag har ett pessoa , Får knappt stopp på henne annars
blir knasig på allt det här :confused: :confused: .

Känns bra när jag rider på pessoat känns som att jag har mer kontroll , Men vill ju inte rida sönder munnen på henne ..

min häst har svarat bäst på rakt tränsbett hittils.

Så nu rider jag på rakt eller med side-pull (bettlöst).
Har även införskaffat ett nytt tre-delat med koppar och järn som jag ska prova då jag inte vill rida på rakt i dressyren.

Men mitt förslag är att prova ett vanligt rakt bett.

Min häst hatar dessutom fasta ringar och när bettet är kallt så går han inte att rida. jag måste värma det över elementet för med "hand-värme" duger det inte åt herrn. Han vill ha ett hett bett i munnen verkar det som :crazy:

Men känns fel för då måste jag ta i henne mera än när jag har ett pessoa , Får knappt stopp på henne annars
blir knasig på allt det här

Eftersom pessoabettets stänger multiplicerar din kraft med ca 3 gånger, så känns det som att du tar mindre, men hästen känner däremot ett oerhört tryck i munnen, jämförbart som när du rycker med ett vanligt tränsbett.

Så nu är frågan... Rider du på Pessoat för att slippa dra mer själv, eller? Hästen känner ju samma ändå!

Och just pessoabettet är just ett sånt bett som hästar tenderar att hata - alltså absolut inte bra till en häst som är rädd om munnen.

Sätt då hellre in ett rätt anpassat rakt eller tredelat bett och träna mer för att få hästen lydigare för mindre hjälper och att bromsa med hjälp av sätet. Det är mycket jobb som väntar framöver, men det är garanterat värt det för er båda.

nej inte hackamore.

mycket forskningar tyder ju på att bitless bridle ska vara bra.

Hackamore eller sidepull skulle säkert vara ett bra alternativ. :) Har själv ridit mycket bettlöst! Det är toppen!

<rakt tränsbett! d e görbra. hackamore är också bra bara det att man kan ju inte svänga på samma sätt..
själv har ja en stark ponny vid uteritt och hoppnig. har rakt pelham då, använder det mkt försiktigt och tar inte mkt i henne då. då behöver ja inte slita i henne och det är ett stopp på hävstångseffekten vilket det inte är på pessoa.

Hej
vet hur det är. Jag har provat många olika bett till min häst. ingen som varit riktigt b´ra sen provade jag ett rakt bett men som endåst är lite böjt som ska ge tungfrihet funkar mycket bra globus heter märket. yrbin

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 219
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar