Bett på fullblod

B

brosen

Vad har ni för bett på era fullblod?
Jaghar nyliget köpt mitt första fullblod och har ett tredelat bett på henne. Men skulle vilja veta vad ni rekomenderar att ha för bett på fullblod.

Tacksam för svar. :)

Sv: Bett på fullblod

Det är väldigt olika vilket bett en häst trivs med, man får prova sig fram. Mitt fullblod vill till exempel absolut inte gå med varken två- eller tredelat bett. Han trivs bäst på raka och jag brukar alternera med jaktkandar, pelham (gummi), tränsbett och fullcheek (gummi), alla raka. Ska vi rida ut på skrittrunda eller lugnare uteritt så får han gå med hackamore.

Har vanligt tvådelat på min ett ganska tjockt bett, har även ridits på hackamore av de tidigare ägarna och det hade funkat bra...

Men man får ju prova sig fram, märker ju oftast om de inte alls gillar bettet :)

Går inte rekommendera något så, är så olika vad de trivs på. Prova, lyssna på hästen och låt den bestämma helt enkelt.

Mitt förra sto ville ha raka bett med låg men bred tungfrihet. Nuvarande herre fungerar bäst på en kombination av waterfordbett och ett S-hackamore, och så dubbla tyglar. Det skulle fått förra damen att gå i taket, medan den typ av betsling hon trivdes på inte alls skulle passa den här herrn.

Det är svårt att säga men det är från häst till häst.
Tänk bara på att inte ta för hårda bett från början! :)

Håller med prova dig fram.
Min altinerar mellan, rakt och tvådelat.
Kompis fbl: enbart rakt

Har ett tjocktjockt tvådelat tränsbett vid all ridning, förutom vid hoppning då jag her på honnom ett tredelat med en koppardel i mitten.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama