Bett med parerstänger

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tant agda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 10 496
T

tant agda

Bett med parerstänger- skillnad mot vanligt tränsbett? Fördelar? Nackdelar? Har sett att många har det i terrängen och blir därför lite nyfiken. Varför/varför inte har ni det?

Sv: Bett med parerstänger

Anledningen till att kanske många har det är i terrängen är att parerstängerna gör att det är lättare att svänga hästen.

Jag har ett bett med parerstänger till min unghäst just för att det ger tydligare signaler när man svänger.

Jag hade det till min förra häst då hon var vädligt känslig i munnen och öppnade munnen och bettet låg inte stilla men med parerstänger låg det mer stilla och hon gillade det.

Provade det på nya killen och han verkade också tycka om det så kör på den nu när jag rider ut :)

Så här ser det ut, även kallat fullcheek och fulmerbett.
Globus_581820.jpg

Jag har ett sådant fast tredelat från Globus..

Det på bilden är INTE ett fulmerbett. Fulmerbett har lösa ringar. (Mer kuriosa - det är bara till fulmerbett man behöver de små läderhållarna som håller fast övre parerstången i sidstycket).

Nog från besserwisser-Svea

Fullcheek är ett fantastiskt fiffigt litet bett, eftersom det förutom att det inte kan åka genom munnen vid ledande tygeltag, och att det ligger mer still i munnen, DESSUTOM gör att hästen intekan lura sig undan ett tygeltag genom att bara svara med underkäken. Parerstången tvingar även överkäken, och därigenom hela huvudet, att följa med.

I mitt stall är fullcheek standardbett vad gäller tränsbett, och det är också vad jag brukar rekommendera till mina elever.

Jo det visste jag faktiskt;) Dvs att globus har lite fel...

Men du, varför är det bara till fulmerbetten man behöver de där små läderfästena? Alltid undrat hur de funkar... Vill du förklara kanske?

Ska jag lägga bett på min lilla unghäst så skulle jag helst haft ett tredelat fullcheek från globus, de är små och smala även i 9.5 ;)

så man kan i princip säga att det är som ett "vanligt" tränsbett i "styrka" + att det är lättare att svänga med då. eller??

_Peplis_ skrev:
så man kan i princip säga att det är som ett "vanligt" tränsbett i "styrka" + att det är lättare att svänga med då. eller??

Ja! :)

*tio tecken* :devil:

Myler har. Men tror det finns billigare med. Har sett i någon katalog, tror Ukal..

Japp, UKAL har ett fullcheek i mässing. Men det är tvådelat och finns endast i 12,5. Så hör med någon butik som tar hem från dom. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 190
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka