Bett likt Pessoa Magic System - eller andra tips?

the_connemara

Trådstartare
Tänkte ungisen skulle "lära sig" eller åtm vänja sig vid att gå på sitt tvådelade utan tejp runt leden för att stabilisera. Ett par ridpass hemma och en dressyrträning senare tröttnade jag och tejpade bettet idag. Skillnad märktes så fort jag skulle korta upp tyglarna och genom hela ridpasset var han mycket, mycket mer tillfreds med bettet. Och i detta fallet har jag faktiskt väldigt svårt att tro att det var just pga träningen eller liknande, känslan är helt annorlunda och han är tydligt olik varje gång jag försöker rida utan tejp/har tejp.

Tips på godkända dressyrbett? Eller iaf till kvaliten. Tredelat funkar men tvådelat vågar han ta mycket mer kontakt med, han har lätt att trilla bakom pga känslighet och avsaknad av styrka (stor 4-åring). Nu har han ett anatomiskt med fasta ringar och han gillar bett som ligger still. Dock ej raka (inte heller Nova), de stänger han inte munnen om.

Därför tänkte jag på Pessoas Magic System men de finns visst bara från 12,5 och uppåt (tack M :bow:) och 11,5 är på gränsen till för stort. Finns det liknande bett med liknande funktion? Eller något annat som kan tänkas funka?

Annars får väl åldern ta ut sin rätt o hoppas han trivs bättre nästa år om han ska ut o tävla. Han har blivit mer tolerant sedan inridningen iaf.

Sv: Bett likt Pessoa Magic System - eller andra tips?

Pessoa Magic System är väl med den special designade mittdelen? Isåfall finns det ju flera kopior (kanske globus och haglunds?), men storlekarna vet jag inte.

Däremot är jag tveksam till om de är godkända tävlingsbet...

testa sprengers kk ultra. min häst ville ibland inte ta stöd på vanligt tredelad och det blev stor skillnad med sprenger-bettet.

eller dynamic, det är formad.

Om jag läser rätt vad som gäller för kvaliten, så får du inte ha tredelat. Din häst gillar inte rakt, då blir ju liksom bara tvådelat kvar.

Sen ville du ha stabilitet, så tvådelat med fasta ringar borde det väl bli?

Sprenger har ju enastående balans i sina, som åtminstone min häst gillar, men de kostar ju som en nära-döden-upplevelse.

Mittdelen som inte viker sig så mycket vid en förhållning ja. Finns det kopior? *känner mig dum*

Ska höra med tränaren när hon kommer hem om hon har något litet. Många Sprenger är från 12,5 och uppåt väl?

Jo, det är ju det. Och de flesta i min bekantskapskrets rider alla stora hästar på 12,5 och uppåt. Och ponnyer trixas det inte med. Så, lite svårt =/

Förresten. Nu har jag lusläst Råd & Anvisningar för Ponny 2008 och där står inget om TR alls förutom vad gäller ryttarens klädsel.

Kan detta innebära att man till och med får rida med tejpat bett?

Btw går han ju redan utom tävlan :angel:

Utdrag:

"Anvisningar för bedömning av gångarter

...

Utrustning

Ryttarens klädsel ska vara enligt Svenska Ridsportsförbundets Tävlingsreglemente. Spö och sporrar får bäras. Hingst skall ridas med spö.
Ponnyn: Sadel och träns. Huvudlag och nosgrimma ska vara i läder. All annan utrustning som hjälptyglar, martingal, bandage, sen/benskydd, boots, gummiplattor (på bettet) osv är inte tillåten."

Remontnosgrimma och ett eggbett som sitter tight...

Remontnosgrimma är ingen hit. Den engelska verkar faktiskt funka bäst, trots mina försök att stabilisera bettet med både remont o pullar. Han verkar gå emot nosgrimman om den sitter tajt eller har en nedre rem.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har en äldre herreman här hemma som jag nu funderar på att skaffa ett annat bett till, men vet inte vilket. Jag har alltid ridit...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: sandrafors
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 095
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka