Bett + Kedja

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 150
A

Aeternum

Känner en häst. En Nordsvensk/Arab. Som sticker, han bara går. Går inte att stoppa.
Han har ett kandarbett med kedja som är VÄLDIGT skarpt.
Fick höra nu att han börjat blöda i munnen under veckan. (vet ej om detta är sant dock) men jag har ridit honom och känner att han inte vågar gå fram. Han är het och stark. Svår att hålla på vanligt bett. Vad gör man!?

Sv: Bett + Kedja

Är det på uteritter hästen sticker ? Om så är fallet så ska ni hålla er hemma så länge ni inte har full kontroll över hästren. Jag anser också med sådana hästar att: man ska enbart hålla sig till skritt första tiden, strunta i trav och galopp tills hästen lyssnar i skritt. Är det halt, så är det halt, och inte halt efter 10 meter. Var konsekvent. Finns ingen som helst mening med trav och galopp när man ändå inte kan kontrollera hästen. Sedan har jag även märkt med folk som rider heta hästar...dom rider INTE hästen. Med det menas att: de flesta sitter bara och åker och håller emot...istället för att verkligen driva fram hästen. Testa, man får ett häpnandsväckande resultat. Sedan anser jag att ni kan byta bett. Blöda i munnen brukar oftast ha med att göra att dom bitit sig i tungan....Heta hästar är också bra att rida över cavaletti eller en serie låga gymnastikbommar...då får dom annat att tänka på. Och som alltid med problem...ta hjälp nogon/några ggr i veckan av en tränare.

Mitt enda tips är dressyr och en vettig tränare! Det finns inga genvägar, speciellt inte i sådanna här fall.

min farfars häst brukade sticka med min kusin under den tiden hon hade honom, sen började jag rida honom (endast utomhus). varje gång han kändes som om han skulle sticka så började jag prata med honom och svängde lite över grusvägen så han började tänka på annat (lite allmänt småpillande i munnen, inget sågande!), fungerade inte det så drev jag fram honom i snabb galopp och lät honom gå ca 100 meter innan jag åter igen saktade ner och då lyssnade han fint igen - då var det ju ändå JAG som bestämt att han skulle gå fram, men det var han nöjd med

Träna, Träna, Träna och åter Träna.. Börja från början!
Rid dressyr, markövningar, tömkör. Lär hästen att lyssna!
Ta självklart hjälp av en duktig kompetent instruktör.

Att ta genvägar med skarpa bett och dylikt är bara onödigt och kan tom göra problemen större..

Det är inte bara på uteritter han sticker.
Det är stallplanen, till o från hagen. Inne i ridhuset.
När jag ridit ut på honom och han har varit ¨på väg att sticka har jag bara släppt tyglarna och börjat nynna/sjunga mjukt och lågt. då har han kommit av sig. Men andra ryttare spänner sig och börjar ta i honom

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 777
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka