Bett första gången

MsSleepalot

Trådstartare
Hur gjorde ni när er unghäst fick bett i munnen första gången? Hur länge hade ni det i? Hur bar ni er åt för att få i det?

Har en 1,5 åring nu som jag ska lära vid bettet, men vill höra först hur ni gjorde:banana:
 
Sv: Bett första gången

Jag knäpper loss bettet från ena sidstycket (det vänstra när jag stod på vänster sida), sedan lägger jag nackstycke och pannband på plats (ingen nosgrimma, det blir för mycket remmar i ansiktet att hålla reda på!) och lägger bettet mjukt mot tänderna.

Sedan är det bara att försiktigt lirka på, det kan ta en bra stund. Man får aldrig bli hårdhänt, utan bara pilla mjukt på läppar och laner tills hästen lockas att öpnna munnen. Då låter man snabbt men mycket försiktigt bettet glida in i munnen och spänner fast det i sidstycket igen.

På Elvira, som är hur cool och envis som helst, kunde jag stoppa in halva handen på lanen innan hon öppnade, men det rekommenderas väl inte till att börja med. :o Nu tar hon bettet helt villigt utan fingrar till hjälp.:D

Några små tips som man bör tänka på:
*Använd ett bett i rätt storlek från början! Det ska vara en bekväm känsla för unghästen, inga långa eller tjocka bett som fyller hela munnen och åker omkring.

*Värm bettet! Det är aldrig så viktigt som närman tränsar en unghäst. Inga negativa upplevelser från början, då går allt så mycket lättare sen.
 
Sv: Bett första gången

Jag är ibland i ett stall som hade två unghästar som jag ibland gick ut å gick med. Den ena var väl 1-2 år medan den andra var 2-3 år. Den äldre av dom var van vid bett så jag brukade leda den i träns. Den andra var inte van vid bett, utan leddes i grimma.

Så en dag skulle jag gå ut och gå med den yngre. Då var jag stensäker på att hon hade haft bett förut. Så jag tränsa och så var det inte mer med det. Hon verka hur van som helst. Då kom hästens ägare ut och sa "jasså du har börjat med bett på henne". jag, som var stensäker på att hon hade haft det förut så jag sa "vaddå, det brukar vi ju ha?". Men det var tydligen fel..

Det var inga problem alls att göra så. Eftersom jag trodde att hästen haft bett förut så var det inte mer med det. Eftersom jag agera så tvärsäkert så tyckte hästen att det var världens självklaraste grej. Men de kanske inte funkar så på alla..
 
Sv: Bett första gången

Det är otroligt att hon öppna munnen så fint och var så coolt så jag inte märkte någon skillnad, för i normala fall kan denna hästen vara en riktig mes :D
 
Sv: Bett första gången

Jag fick tipset av en kompis att låta hästen ha det på sig en stund i boxen när man väl satt på det och ge lite havre eller något i krubban. När hästen tuggar i sig det lär den sig att acceptera och hantera bettet själv, plus att det blir lite positivt. Sedan tar man av bettet och gör om det en annan dag. Efter det kan man börja leda i grimma med tränset under på promenader så hästen vänjer sig.
 
Sv: Bett första gången

Lossa bette från ena sidostycket är enklaste sättet i början.
Tänk på att i förväg ha mätt ut så du inte tränsar med ett för litet/stort bett....ta en slät fin lagom lång pinne,lägg den var bettet ska ligga o markera på pinnen var den kommer utanför hästens mun och du kan mäta hur långt ditt bett ska va med pinnen som mall..smart va;)
Och det där om att man ska värma bettet speciellt till unghästar...gör ingen skillnad alls!
Hästen saknar de kännselreceptorer i munnen som talar om ifall något är för kallt...som bekant drack vildhästarna även under vintern och inte tyckte dom att vattnet var för kallt...
Lycka till!
 
Sv: Bett första gången

Min lilla godisgris tog bettet av sig själv första gången jag tränsade honom. Han fick väl ha på det en liten stund i boxen första gången, sen utökade jag tiden lite varje varje gång och rätt som det var tyckte jag att han var redo för att ha det under grimman när vi var ute och gick.

Någon gång har jag fått stoppa in tummen för att han ska gapa, men normalt sett tar han bettet självmant när jag tränsar. Han är nu 2,5 år och jag tror att det var i våras som han fick testa träns för första gången.
 
Sv: Bett första gången

Testade bett i munnen idag men han bara vabbade runt med det i munnen:crazy: Bettet var lagom storlek men tror nog tränset var lite stort...får nog köpa ett mindre och testa. Men visst borde dom kunna rätta till bettet i munnen även om det hänger en aning? Jaja, nytt träns ska inhandlas:)
 
Sv: Bett första gången

Gummibett i början tycker jag är bra, ifall hästen rycker till vid på/av tränsning så slår det inte så hårt mot tänderna.
 
Sv: Bett första gången

Det är så olika hur de förhåller sej till bett! Är min erfarenhet. Beroende på individ så måste man närma sej problemet olika.

Min kallblods-ettåring har varit superenkel. I våras så introducerade jag bettet när han stod på gången (lös) - han är en sådan som ska undersöka allt nytt med munnen - oftast bannar jag ju honom för det (vissa grejer får man ju inte bita i, till exempel sadlar o tyglar ;) ) men när han insåg att bettet FICK man ta i munnen så vart han skitglad :rofl:
Kunde alltså tränsa honom som jag gör med äldre hästar, bjuder bettet och lägger sedan över öronen. Han är inte rädd för öronen eller huvudskygg på något vis - gillar också när man pillar runt munnen - så den delen hadej ag inga funderingar kring.

Första två gångerna fick han några sockerbitar som slank med bettet, och sedan stod han och sög på dem. Flyttade runt bettet lite första gången, men andra gången hade han accepterat att det satt fast.

Sedan dess har det liksom inte varit något speciellt. Nu när jag ledde honom för första gångerna med bett i munnen gjorde han väl iofs lite miner ibland men han är stilla i övrigt.

Den andra ettåringen, russet, är en helt annan femma. Han är lite mer rädd om huvudet, rädd om öronen, vill inte att man ska röra mulen "för mycket" osv. En liten känslig kille brukar jag säga. Första gången med bett så fick jag fullt sjå för när jag just lagt in bettet i munnen så flög han upp på bakbenen och for baklänges, mycket obehagligt var det enligt honom!

Men sedan dess har han blivit bättre. Jag har för vana att alltid ge godis tillsammans med bettet med unghästarna (det ska liksom slinka in samtidigt - hästen fattar inte att godiset kommer från min hand) och det har varit bra för russet, men han har fortfarande inte alls accepterat att ha det i munnen, utan försöker alltid flytta runt det, tugga på det och greja. Jag har faktiskt tänkt låta hans mun "vila" - inget bett på något år - jag tror han kan måsta växa till sej. Under tiden jobbar vi med att han börjar gilla att man grejar med huvudet :)
 
Sv: Bett första gången

Jag kollade först noga vilken storlek han skulle ha med hjälp av en bit balsnöre ;). Köpte ett smal tredelat bett i rätt storlek.

Inna jag skulle lirka in det i munnen värmde jag det och satte sedan på tränset försiktigt och då även bettet. När tränset satt på plats fick han lite havre som belöning.

Jag hade det bara ett par gånger för att han skulle vänja sig och det fungerade bra, förutom att han tuggade ganska mycket på det.

Jag har användt bett väldigt lite och däför fick jag nydligen när jag skulle börja med det igen göra på samma sätt för att han inte skulle känna obehag av att ha bett helt plötsligt. Min pålle älskar nämligen sitt sidepull!

Jag valde att ha ut en tandläkare nu innan jag skulle börja med bett ordentligt mest för att se så att allt är ok i munnen innan jag börjar ta i bettet.

Kanske ska lägga till at min häst var 1 när han hade bettet första gången och nu som 2,5 har jag börjat med det igen.
 
Sv: Bett första gången

Min 2åring var inte speciellt svår att tränsa... Hon tar tom in grimskaftet i munnen om man håller det framför!:D

Första gången hon hade ett bett i munnen, så tog jag loss det helt från tränset och höll sen helt enkelt en hand på var sida om munnen, hon gapade direkt och då var det bara att föra in bettet. Sen stod hon och tuggade lite på det. Första gången hade jag bara inne det ngn minut. Vid senare tillfällen när hon även hade träns på sig, hade hon på sig det längre...
 
Sv: Bett första gången

Med min shire som ju kommer bli väldigt stor, så lägger jag bettet i handen som när man tränsar en van häst, fast under bettet har jag en godis. Så när hästen tar bettet så får den godisen direkt efter. Mkt bra, för då kan man vänja hästen vid att ha huvudet långt ner då tränset kommer, samt att det blir belöning direkt efter bettet kommit in. Låt din häst stå med bettet i tills den slutat "fibbla" med det, gärna ha något gott i krubban. Har hört att det är bra att de äter kraftfoder då de vänjer sig vid bett så att de inte lär sig lägga tungan över bettet.

En VIKTIG sak att tänka på är när du tar av tränset, är att se till att hästen inte slänger upp huvudet. De kan bli mkt rädda om bettet blir hängandes o lanerna om de gör så... Det hände min förra häst nån gång, och han blev i princip omöjlig o tränsa efter det!
 
Sv: Bett första gången

Med min shire som ju kommer bli väldigt stor, så lägger jag bettet i handen som när man tränsar en van häst, fast under bettet har jag en godis. Så när hästen tar bettet så får den godisen direkt efter. Mkt bra, för då kan man vänja hästen vid att ha huvudet långt ner då tränset kommer, samt att det blir belöning direkt efter bettet kommit in. Låt din häst stå med bettet i tills den slutat "fibbla" med det, gärna ha något gott i krubban. Har hört att det är bra att de äter kraftfoder då de vänjer sig vid bett så att de inte lär sig lägga tungan över bettet.

En VIKTIG sak att tänka på är när du tar av tränset, är att se till att hästen inte slänger upp huvudet. De kan bli mkt rädda om bettet blir hängandes o lanerna om de gör så... Det hände min förra häst nån gång, och han blev i princip omöjlig o tränsa efter det!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Vänj unghästen direkt vid att tränsa "som vanligt" inget pillande med hängade bett, onödigt, inte kommer du tränsa så sen. Jag tar alltid godis, grimma under och tålamod med mig in i boxen första gången. Har funkat varje gång. Sen när hästen tagit bettet (godis + bett i handen) så ber jag den att hålla huvudet på en sådan nivå att jag kan ta nackstycket över öronen. man ska inte krångla till det...
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp