Bett, bett och bett..

Kaffeekopp

Trådstartare
Hejhopp!

Fick i somras hem en 5-årig ouppfostrad irländare som äälskar att hoppa, nästan lite för mycket... :D

Rider honom idag på ett tredelat sprenger med lösa ringar eller ett eggbett, det funkar bra för det mesta, men när hinderna kommer upp runt 90 centimeter blir han lite väl glad och vill hoppa alla hinder på en gång. vilket resulterar i att han drar som en galning och han är inte lite stark :crazy:

Självklart ska det tränas mer lydnad, vi jobbar på det, men skulle vilja ha hjälp med någon tillfällig lösning... Han är ju bara 5, men hoppad 120 på Irland ,så våra banor på 1 m är piece of cake för honom, men han tycker det är så kul!
Skulle behöva hjälp med att hitta ett bett som bara är snäppet skarpare eller bara ligger annorlunda i munnen - så skarpt som ett pelham vill jag absolut inte sätta i munnen på honom :o

När jag ändå håller på med utrustning - mörkbrun martingal med kort resår och silverspännen? Var hittar man det? :confused: Gärna som matchar Dy*ns WC träns....

Sv: Bett, bett och bett..

Min första tanke är pelham med två tyglar (inte delta!) Där kan du rida på den övre stora ringen och applicera så mycket tryck i den nedre du anser krävs. Alt ett jaktkandar om du absolut inte vill ha två tyglar.

Jag vet inte, är mesig och gillar inte riktigt tanken på att sätta ett pelham i munnen på honom, det känns som den sortens bett som han bara krullar ihop sig på... Har tittat lite på kimblewickbetten, hur inverkar dem om man sätter tygen i stora ringen och inte i någon av "skårorna"?

Har funderat på D-ring, men VAR hittar man ett som antingen är rakt eller tre-delat? :confused: jag hittar bara tvådelade :(

Det här med hävstång på D-ring råder det ju delade meningar om, jag vet inte riktigt själv vad jag tycker, men om inte annat så rör det sig väl annorlunda i munnen än ett vanligt tränsbett?

Hööks har ett tredelat med kopparrulle i mitten. Har själv ett sånt till min häst och han trivs väldigt bra på det (kan tillägga att han normalt inte är förälskad i tredelade och försöker ofta gnaga på dem, men på detta är han lugn och trevlig i munnen och suger på rullen i mitten).

Ang hävstång eller inte behöver man ha något som håller emot för att få till en hävstångseffekt, dvs en kindkedja eller motsvarande. Utan mothåll av en kedja/rem/motsvarande blir det ingen hävstång.

Hööks har ett tredelat med kopparrulle i mitten. Har själv ett sånt till min häst och han trivs väldigt bra på det (kan tillägga att han normalt inte är förälskad i tredelade och försöker ofta gnaga på dem, men på detta är han lugn och trevlig i munnen och suger på rullen i mitten).

Ang hävstång eller inte behöver man ha något som håller emot för att få till en hävstångseffekt, dvs en kindkedja eller motsvarande. Utan mothåll av en kedja/rem/motsvarande blir det ingen hävstång.

Får väl ta och titta närmare på det hööksbettet! Men kan det inte bli vassa kanter på kopparrullen?:confused:

Sprengers Dynamic RS? Finns tredelat med D-ring alltså :)

Jo, jag gillar sprengers bett jättemycket, hästen med, känns dock lite dyrt att köpa bara för att prova, men funkar han bra på D-ring så blir det nog ett sånt! :)

Men hur har de lyckats hoppa 120 cm med honom på Irland? Vad hade de för bett på honom där? Hur red de honom där? Och hur ridier du honom? Kan du inte bara innan anridningen ta tillbaka honom rätt rejält? När är det han får kraften att dra och hur parerar du det?

Inte en aning, antagligen har de betslat upp eller så har han inte gått med en passande sadel. Han är köpt hos en känd hästhandlare och där visade dom honom på ett eggbett + med en sadel som inte passade (de har bara två sadlar och två träns som används till alla hästarna). Eftersom han blir jätteseg med en opassande sadel så gick det hur bra som helst där, och han som visade hoppade 130 med honom, jag 110.

Jag vet därför inte hur han har blivit riden innan (bara varit hos hästhandlaren i några dagar), men med största säkerhet så har det inte varit med rätt sadel då han blivit riden med sporrar. Och det behövs INTE med utprovad bra sadel!

Han börjar dra så fort vi rider omkring ett hinder över 80, spelar ingen roll om jag verkligen rider an det eller inte. Ser han hinder så anser han att han ska springa fort och i gigantiska galoppsprång och hoppa högt, vilket jag inte tycker, då vi väldigt lätt kommer fel om han får älga på i sina stora språng. Som det är nu gör jag som du föreslår: tar tillbaka honom rejält precis i anridningen, med det funkar inget vidare och jag är inget stort fan av dragkamp.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·
Utrustning Nu är det återigen dags att byta bett. Kanske är jag för lat, eller så vet jag att många av er har mycket bättre koll än mig så frågar...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: Gelina
·
Hoppning Är någon som har tips på vilket bett jag skulle kunna testa på mitt fullblod. Har senaste tiden hoppat på nova bett och det funkar...
Svar
12
· Visningar
2 188
Senast: Nickelodion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈