Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?

Alexandra_W

Trådstartare
Något udda fråga kanske, men svårt formulera rubrik.

Nya fblherren är lite stundomsinnad i munnen. Kan vara mjuk som smör i vissa lägen, blir rätt stark och ligga på andra lägen, och kan segdra utan atts töras nämnvärt. Dessutom har han ibland 'tics' med huvudet och rycker rejält i bettet utan att vara 'rädd om munnen'.

Har inte haft honom speciellt länge, och inte ridit honom mer än en handfull gånger än.

Hursom, det är en snäll herre, som dock kan bli ganska spänd och 'glad i mössan' i skogen. Inte så han bockar/brallar/annat, men han blir lite ohörsam emellanåt. Massor att kika på, och koncentrationen brister lite, dessutom har han lätt att bli spänd ute. Jag bekymras inte särskilt över det, det går över med mer rutin, han är dessutom de närmsta dryga halvåret innan han kom till mig enbart riden på ridbanan, så jag fattar att det är lattjo lajbans med uteritter, speciellt i en ny, spännande skog =)

Men eftersom jag inte riktigt känner honom än, och han kan bli lite yrslig, så märker jag att jag sitter gärna och rider i undertempo, och 'håller tillbaka' honom. Inte genom att sitta och dra honom i munnen, men att ta det väldigt piano och hålla ett lågt (under)tempo.

Och jag tycker det är synd, dels mesrider jag ju då, och mycket av det potential och det gångartsregister som han faktiskt har går förlorat. Samtidigt inbillar(?) jag mig att han skulle ha roligare om matte kunde ta 'lite lättsammare' på tillvaron hela tiden, att han kunde få röra sig i lite friskare tempot med. Att te x få gå i mellangalopp istället för i kort galopp. (menar alltså inte att 'rejsa runt').

Och med tid kommer säkert matte att slappna av, det ÄR som sagt hitills iaf en skötsam och snäll herre som även när han testat gjort det på gentlemannamaner. Dessutom lär han sig reptilsnabbt (vi jobbar massor med grunderna just nu, gör om - gör rätt stuket, samt ren grundutbildning då han har stora luckor där), så det räcker säkert med att det går några månader och han blir lite mer varm i kläderna i skogen, och matte inser att det är lugna gatan det här.

Men jag funderar lite löst på att - för MIN skull - 'fuska' lite och temporärt betsla upp till pelham med dubbla tyglar. För att komma förbi hjärnspökena (hos oss båda). Hur länge en sådan ev uppbetsling skulle bestå är ju svårt att säga, kan ju räcka med en vecka liksom, beror ju på om han tänker visa att det finns behov av att ha lite kraftigare broms att ta till om det behövs eller ej. Men den skulle ju vara temporär, för även om det skulle visa sig att det just nu skulle behövas nödbroms, så är jag helt övertygad om att med mer utbildning kommer det behovet helt att försvinna.

Sv: Betsla upp temporärt eller 'smyga' vidare?

När min häst är lite upp och ner ute och vill veva med huvudet och dra iväg ena sekunden och går hur fint som helst nästa, då brukar jag ha på en graman när jag rider ut. Den är lös när den inte behövs, men det tar stopp om hon slänger iväg huvudet.
Dessutom kan jag bromsa aningen med den om hon drar nånstans, utan att behöva ta så i munnen på henne.

Rider på vanliga 2 eller 3-delade tränsbett för det mesta. Har aldrig behövt betsla upp utan är det risk för trams på turen åker 'busremmen' på som jag kallar den.

Varför inte växla med pelham och tränsbett? De brukar bli mer uppmärksamma, enligt mig... :D

Jo, 'fegsnöre' :devil: är det jag brukar slänga på när matte behöver 'napp'. Fast jag är lite tveksam till att göra det med den här killen. Inte för jag inte tror det skulle fungera, utan för att vi ju som sagt håller på och 'bygger om' grunden. När han kom reagerade han en del i ryggen, och ffa så var tänderna inte vackra. Vasst, låst och sår i munnen. Och han gick med huvudet i vädret och slog en hel del på provridningen.

Så nu ¨har vi hållit på bland annat med att i första läget våga acceptera stöd på bettet, och i andra läget att mjukna och slappna av och våga 'komma ner' med huvudet. Och herrn lär sig fort som sagt och det är som natt och dag bara på de här få passen, men det finns en del 'tics' kvar med huvudet. Och i det här läget så följer jag bara med så gott det går, och bibehåller stödet och så får han leta själv efter eftergiften. Större delen av passen nu är inte slå med huvudet och gå högt över tygel, dock så dippar han gärna bakom lod istället och blir lite för djup och låg.

Rom byggdes inte på en dag, och med styrka och utbildning kommer han nog 'upp' igen längre perioder. Men jag vill inte mer än nödvändigt uppmuntra att han dippar för mycket, vilket jag är rädd gramanen skulle kunna göra, i kombination med att det är svårare att 'följa med' med den när/om han slår 'stora slag' med huvudet?

Men jag skulle ju kunna prova, jag har stått och pillat på den innan de senaste passen men avstått just pga ovanstående.

Ang bett btw så går han just nu på ett Myler Comfort med ordentlig tungfrihet. Av två anledningar, dels så tack vare det med tänderna så ffa när han blir spänd så tuggan han gärna PÅ bettet (knirpar med det), och Mylerbettet är svårare att få tag på, men också för att det är det bett som är mest olikt det han gått med innan (tredelat samt rakt tränsbett). För att ytterligare hjälpa till att få honom att inse att det inte gör ont längre, det som finns kvar sitter ju 'i huvudet' så att säga, och genom att ge honom något han inte har referens till såhär i början så..

(Första passet red jag honom på ett vanligt tredelat fullcheek, men han knirpade så förtvivlat att han var mer fokuserad på bettet än på något annat. Målet/meningen är dock att tämligen snart byta tillbaka till endera ett rakt tränsbett eller det treledade, vilket han nu trivs bäst med)

Farle - givetvis kan jag variera mellan tränsbett och pelham t ex, inga problem. Frågan är mer om det är helt feltänkt och felfuskat att ge matte en 'napp' via bettet?

Rider du konsekvent på pelham ska det inte vara några problem. Det är inte fusk i mina ögon.

Min "vanliga fast vita" dam... brukade... *harkel* brukar... bli glad i mössan ute också. Och i början när jag hade henne, lade jag ofta på kimblewick i skogen. Med tiden upptäckte jag att hon faktiskt trivdes bäst på ngn typ av stång, så numera växlar jag mellan olika stänger och försöker lägga på "vanlgit" tredelat emellanåt.

Jag tycker att du utan att skämmas, kan "betsla upp", till dess att ni lär känna varann lite.

Jag är väl en tråkig kärring då, :angel: som kommer inflika och tycker att det där är typiskt kombinerad brist på styrka samt typiskt stuk då de inte är vana att jobbas utomhus. Troligtvis parat med lite hjärnspöken hos herren från tandproblemen.
Jag tycker att man då tar ner tempot och finner sig i att skritta och kanske trava lite, och väntar med resten, när man rider utomhus. Man kan rida andra gångarter på ridbanan/ridhuset, men tills hjärnspöken, styrka och allmän lydnad infunnit sig lite mer konsekvent, så rider jag helt enkelt inte på i ökade tempon utan väntar. :D

utöver det så om man inte har min filosofi så tycker jag att då är det väl inte hela världen att betsla upp med ngt så pass ganska snällt som ett pelham. Dvs detta är inte en världs fråga för mig utan är det det jag vill göra så är det väl inte en rikskatastrof att så göra. Jag tvivlar dock på att det får bort gå för låg och tung och spänna emot symptomen, då dessa som sagt bottnar i annat.

Hmmm. Jag tycker inte att betsla upp har hjälpt på ngn fullblodshäst som är ivrig och "på". I själva verket tycker jag själv att det är svårast att kontrollera en fblhäst som vill fara i luften, gärna följt av rusningsförsök, när jag rider med kandar och dressyrsadel/läder......

Det är svårt att hejda ett sånt utbrott öht med handen oavsett bett. Fblhästar är bra på att dra in nosen och fortsätta:cool: i så fall.

Om hästen är på det humöret (dvs vill fara iväg så du måste stoppa den) är det lättast att komma åt genom att ha kortare läder och resa sej i fältsits och flytta sin egen vikt bakåt = bromsande, samtidigt som du fortsätter att rida hästen fram mot handen, dvs få den att bli lätt i din hand genom att ta små lätta förhållningar, eller vid behov uppresande tygeltag, och lätta och rida in i handen.
Det är mest din egen vikt och kropp som bromsar. Då spelar faktiskt bettet ingen roll. Hästen är inte mindre känslig utan det handlar om hur den svarar på din ridning.

MEN:
Vissa hästar går som IngelaH säger bättre på stång, och kanske gör din det, efter vad du skriver med bettproblem kan det kanske vara bra med pelham av DET skälet , en stång verkar ju annorlunda och jag red tex för ngt år sedan en period på pelham då hästen hade tandrproblem som gjorde att hon inte gillade tränsbettet då. Men det var en kort period innan hon fixade tänderna.

Så håller med Mackan, det är ingen stor sak egentligen att prova helt enkelt.

Hmmm. Jag tycker inte att betsla upp har hjälpt på ngn fullblodshäst som är ivrig och "på". I själva verket tycker jag själv att det är svårast att kontrollera en fblhäst som vill fara i luften, gärna följt av rusningsförsök, när jag rider med kandar och dressyrsadel/läder......

Åh, fast han är inte alls explosiv så. Inte ett dugg. Tror inte han vet hur man stavar till luftsprång. Han är heller inte het så, eller ligger på. Antagligen skulle han inte göra ett skvatt mer än bli lite stark ens om jag släppte honom i full galopp över ett fält. Men jag vet som sagt inte, och matte är av någon anledning lite nojig för det (mest för hon ser en massa läbbiga skador som kan ske om han skulle sticka).

Men jag kan utan problem och utan dragkamp ligga i kort galopp tvärsöver ett fält, hemåt och allt.

Däremot har jag ju märkt att i friskare tempo i trav kan han när han blir väl yrslig och spänd bli väldigt stark. Inte varit några problem att få hejd på honom, men det har krävts rejält med hand. (Man ska inte förglömma att jag är tre äpplen och en tvärhand höger och väger under 50 kg och som grädde på moset även JAG har både bristande styrka och muskler, inte ridit sen i maj i år ju..)

Och det är det där jag inte vet om han tänker utveckla, att han i friskare tempo helt sonika inte riktigt blir 'hejdbar'. Hoppa och fara skulle jag ramla av av rena chocken om han gjorde, det ligger verkligen inte för honom ;) (Jag tror egentligen inte det ligger för honom att dra heller, men jag har ingen lust att testa när han visat tendenser att bli ohörsam när han blir spänd/stressad).

Om hästen är på det humöret (dvs vill fara iväg så du måste stoppa den)

Se ovan.

Jag tvivlar dock på att det får bort gå för låg och tung och spänna emot symptomen, då dessa som sagt bottnar i annat.

Han blir inte för låg när han spänner till, aldrig tung i det lägre läget heller. Utan när han bli ohörsam så stretar han 'rakt fram' eller går över hand. Var han 'är' har jag inte för avsikt att (se förklaringen varför jag inte använt mattenappen fegsnöret) reglera ett dugg via handen, däremot vill jag vara säker på att verkligen ha broms i alla lägen.

Men han är som sagt inga som helst problem i de lägrena tempona, och inte heller att låta ligga i det lägre tempot. Men det blir nackdelar av det med, därför jag skulle vilja kunna varva med friskare tempo, utan att 'noja'.

så tycker jag också. skynda långsamt, går det inte att galoppera i skogen, så går inte det. då får man trava sålänge och sen lägga in galoppen en liten bit i taget eftersom hästen blir lydigare och tryggare.

slänger han med huvudet så är martingal bra, mkt lättare att hålla ihop dom då.

Som sagt, det går utmärkt både trava och galoppera. I undertemp, mycket kontrollerat. Skulle antagligen gå bra (om än lite längre bromssträcka kanske) att göra det i friskare tempo med, men matte 'är inte där'.

Huvudslåendet bekymrar mig inte alls, och tänker inte göra något 'mekaniskt' för att ta ner det. 'Ticsen' var bara med som exempel på när han inte alls är ett smack rädd om munnen. (Han slåt inte för att kunna dra iväg, han kan stå lugnt i halt på lös tygel och slå med, eller i fri skritt. Tics som sagt, som sitter i sen han hade anledning att slå.

Åh, fast han är inte alls explosiv så. Inte ett dugg. Tror inte han vet hur man stavar till luftsprång. Han är heller inte het så, eller ligger på. Antagligen skulle han inte göra ett skvatt mer än bli lite stark ens om jag släppte honom i full galopp över ett fält. Men jag vet som sagt inte, och matte är av någon anledning lite nojig för det (mest för hon ser en massa läbbiga skador som kan ske om han skulle sticka).

Men jag kan utan problem och utan dragkamp ligga i kort galopp tvärsöver ett fält, hemåt och allt.

Däremot har jag ju märkt att i friskare tempo i trav kan han när han blir väl yrslig och spänd bli väldigt stark. Inte varit några problem att få hejd på honom, men det har krävts rejält med hand. (Man ska inte förglömma att jag är tre äpplen och en tvärhand höger och väger under 50 kg och som grädde på moset även JAG har både bristande styrka och muskler, inte ridit sen i maj i år ju..)

Och det är det där jag inte vet om han tänker utveckla, att han i friskare tempo helt sonika inte riktigt blir 'hejdbar'. Hoppa och fara skulle jag ramla av av rena chocken om han gjorde, det ligger verkligen inte för honom ;) (Jag tror egentligen inte det ligger för honom att dra heller, men jag har ingen lust att testa när han visat tendenser att bli ohörsam när han blir spänd/stressad).

Se ovan.

Han blir inte för låg när han spänner till, aldrig tung i det lägre läget heller. Utan när han bli ohörsam så stretar han 'rakt fram' eller går över hand. Var han 'är' har jag inte för avsikt att (se förklaringen varför jag inte använt mattenappen fegsnöret) reglera ett dugg via handen, däremot vill jag vara säker på att verkligen ha broms i alla lägen.

Men han är som sagt inga som helst problem i de lägrena tempona, och inte heller att låta ligga i det lägre tempot. Men det blir nackdelar av det med, därför jag skulle vilja kunna varva med friskare tempo, utan att 'noja'.

Alltså om du läser ditt första stycke så har du ju inga problem med att han skulle sticka iväg alls:confused: Så VAD är problemet, nu fattar jag inget alls.

Jockeyerna o andra som rider hästarna på Täby och i träning är i din viktklass och de rider med vikten.:idea:

Jag förutsätter att man kan galoppera var som helt och i det tempo man vill, ÄVEN om hästen är överfrisk och skulle kunna få för sej att springa. Att sticka ens i det läget finns inte på kartan för oss, eller ens ligga på. Men det handlar om hur du rider.

Om du rider som jag skrev innan kan du låta den öka och ändå ha kontroll, det var min poäng. Bettet är inte det viktiga utan hur du rider. Återigen, galoppfolket rider inte på pelham och är i din viktklass. (Bara apropå det du skrev om din egen vikt.)

Men som sagt, det låter inte som ett problem ens nu, så låt honom öka på:confused: Om det är vad du vill. Och vill du inte så låt bli. Låter mer som om matte behöver lite mental träning i det du skrev sist nu. Vill - vill inte...

En ökad galopp är f ö mycket lösgörande:idea:

Senast ändrad av en moderator:

instämmar, fattar inte vad som är problemet???

spelar det ens nån roll att han kan bli aningens stark i ökad trav typ.. alla hästar kan ju bli det ibland liksom. i min värld betslar man inte upp en häst man kan galoppera hemåt över ett fält utan att tappa kontrollen på. :p

*kl*

Jag förstår problbemet.

Den blåögda är sådan, på ett ungefär.

Henne rider jag konstant på kimblewick helt enkelt för att det är det bett vi kommit fram till att hon trivs bäst på. Hålla henne kan jag göra på remontnosgrimma och tyglar (dvs inga bett etc) men kommunikationen fungerar bäst på jaktkandaret.

Jag skulle prova mig fram, den blåögda red jag ett tag på hackamore (ponny) och bett och det fungerade bra, vi byggde om hela överlinjen på ganska kort tid med den metoden då hon var tillfreds med allt.

Med vanliga bett kan hon spänna hela halsen eller så stänger hon av munnen, så det blir helt dött i handen, noll kommunikation.

Alltså om du läser ditt första stycke så har du ju inga problem med att han skulle sticka iväg alls:confused: Så VAD är problemet, nu fattar jag inget alls.

Att han de gånger jag travat i högre tempo än kort trav blivit stark och en aning ohörsam, och jag får ta i honom ordentligt för att han ska lyssna. Detta på korta sträckor. Han blir glad och spänner till. Inte försökt sticka i meningen 'hoho, hejdå nu drar vi', utan mer åt ånglokomotivsstuket. Detta efter tämligen kort sträcka.

Detta gör att jag, eftersom jag inte känner honom och inte vet om han skulle bli än mer glad i hatten efter en bit till, och om jag då har någon chans att få hejd på ekipaget eller inte. Alltså har jag tagit ner honom i tempo och vi håller oss i undertempot enbart.

Jag vet som sagt inte om han tänker bli ett expresslok eller om det inte blir 'värre'. Det är mycket möjligt att han inte blir 'värre än så'. Men det kan också vara så att han bara blir starkare. Och jag har inte velat prova, då jag ser en oändlig sträcka skador han kan få om han sticker med mig.

Alltså har vi hållit oss i undertempot, och kan så fortsätta att göra. Men det finns vissa nackdelar med det, beskrivna i första inlägget.

Om jag kör med napp för matte i form av pelham med dubbel tygel, skulle jag våga prova.

Jockeyerna o andra som rider hästarna på Täby och i träning är i din viktklass och de rider med vikten.:idea:

Det går inte att jämföra min otränade mamma och en elitidrottsman. Lika lite går det att jämföra mig som inte ridit ordentligt sen i maj med en jockey.

Jag förutsätter att man kan galoppera var som helt och i det tempo man vill, ÄVEN om hästen är överfrisk och skulle kunna få för sej att springa. Att sticka ens i det läget finns inte på kartan för oss, eller ens ligga på. Men det handlar om hur du rider.

Som jag skrivit flera ggr nu - MATTE är också 'klen och otränad' för närvarande. Mina ben skulle skaka sönder och jag skulle falla död ner av att rida ETT varv fan i kort trav i jockeyläder.

En ökad galopp är f ö mycket lösgörande:idea:

Jag vet, står redan i första inlägget att vi tappar en hel del register och att jag just för att få mer kvalitet (och roligt) i ridpassen funderat på att betsla upp för att i nuläget våga släppa på och 'se vad som händer' (det kan ju som sagt vara lugnt, eller så blir han stark så jag behöver pelham för att nödbromsa, det vet man ju inte innan man provat).

Alt är att fortsätta som vi gjort i några månader tills matte är starkare, tills vi känner varandra mer, underlaget är bättre (dvs får jag inte hejd där jag vill är det mer skaderisk etc)

Jag håller för övrigt med att man ska kunna rida i precis det tempo man vill precis där man vill. Kan man inte det får man träna på det. Men som sagt, kan jag inte det nu utan han tar över, så ser jag otäckt många skaderisker.

instämmar, fattar inte vad som är problemet???

spelar det ens nån roll att han kan bli aningens stark i ökad trav typ.. alla hästar kan ju bli det ibland liksom. i min värld betslar man inte upp en häst man kan galoppera hemåt över ett fält utan att tappa kontrollen på. :p

Det är inte ökad trav att blivit stark, utan i arbetstrav/mellantrav, dvs det tempo jag normalt skulle rida i ute. Och det är både bortåt och hemåt. Som det varit hitills, på det fåtal pass vi ännu hunnit, så sålänge det är ett väldigt kort, kontrollerat tempo så finns kontrollen där, men minsta ökning av det upp mot normalt tempo så har han blivit stark ( i trav, inte provat släppa på galoppen alls ute). Inte så jag inte fått stopp, men jag har fått ta ORDENTLIGT för att få hejd. Och det efter korta sträckor (alltså han har blivit stark efter korta sträckor).

Och jag vet inte hur han blir efter en längre strecka, om han blir 'värre och värre', eller om det stannar där. Eftersom han inte är riden ute senaste 8 månaderna, så har jag heller ingen uppgift om hur han 'brukar vara' ute.

(I ridhus/på ridbana är han avslappnad, lyhörd och inga problem med varken ditt eller datt, är helt klart en 'ridhushäst' så, fyra väggar eller ett staket = tryggt och fint tycker herrn. Ute är - högst förståeligt i nuläget - lattjo lajbans och han har lättare att spänna till)

Ärligt talat förstår jag fortfarande inte problemet riktigt. Jag har aldrig träffat ett fullblod som varit "ånglok" att rida om man bara inte låter dem hänga i handen utan balanserar upp med halvhalter. Att ligga hårt i handen kan lika gärna vara en balansfråga.

Om den visar tendenser att vilja pulla är det samma sak, räta upp dej och flytta bak vikt med din egen kropp. Jag jämför inte dej eller mej med proffsjockeys utan menar tekniken att rida för att få tillbaka en häst vilket även en mycket otränad person kan göra. Men jag kanske är luddig när jag förklarar:confused: (Du skriver ju nu att den "ligger på" så att du får ta i "ordentligt" -
det är det jag menar att du inte ska, använd din egen kropp för att bromsa o balansera upp)

Sen är ju hästen otränad den med, så chansen att det blir "värre och värrre" är väl inte så stor, den blir väl trött....

Att du efter att inte ha ridit på länge känner dej osäker är en sak, men hur du ska rida OM du verkligen vill få tillbaka hästen OM den skulle vilja dra iväg är en annnan. Mitt svar ang bett är att JA byt om hästen trivs bättre med stång, men NEJ inte för att lättare få tillbaka den (OM du är rädd att inte få tillbaka den) för det är inte alls säkert du får, det har inte med bettet att göra särskilt mycket, tycker jag, utan hur du bromsar i din egen kropp, det var egentligen det jag ville säga.

Men känns det trýggare för dej så, visst. Om hästen gillar bettet och inte bara blir irriterad och försöker slå med huvudet så att du tappar kontrollen av DEN anledningen:crazy:

OM du nu har ett bekymmer öht, alltså vad gäller hästen, utan det snarare är ett bekymmer i ditt eget huvud, som inte har så mycket med hästen att göra:confused:
I så fall, rid då mer hemma så du lär känna den, innan du ger dej ut, kanske?

Senast ändrad av en moderator:

Ärligt talat förstår jag fortfarande inte problemet riktigt. Jag har aldrig träffat ett fullblod som varit "ånglok" att rida om man bara inte låter dem hänga i handen utan balanserar upp med halvhalter. Att ligga hårt i handen kan lika gärna vara en balansfråga.

Jag vet inte hur jag ska förklara, hmm, du får komma och provrida ;) Men när han blir stark, så han stänger av i munnen. Hela hästen i handen-syndromet, och iom att det sammanfaller med att han spänner till (antagligen för det blir lattjolajbans) så går t ex inte halvhalter igenom. Ohörsam som sagt. Jag får ta ordentligt i munnen för att få 'håll' i de lägena. Ge och ta blir ge och fastna, det komemr inte tillbaka. Utan ska jag ha igenom något så blir det enligt metoden ta tag ordentligt i munnen (och det är inget jag föredrar). Släppa efter ger en ökning (dock har jag ju inte velat/vågat ha is i magen och bara vänta ut och se vad som händer om jag inte 'tar' igen).

Han pullar alltså inte, utan tänk åt ligga på och smygöka och bli stum i munnen. Och öka om man släpper. Inte sticka, utan just 'bara' öka, men jag har som sagt inte velat kolla OM han sticker eller ej, det verkar inte vara det han är ute efter dock, utan 'bara' öka.

Men iom att jag som pilot inte har 'full koll' har jag avbrutit (därav frågetecknen vad som skulle hända).

I ridhus t ex kan jag både trycka på och ta tillbaka utan problem, han blir heller inte stark där, men så blir han inte spänd där heller.

Sen är ju hästen otränad den med, så chansen att det blir "värre och värrre" är väl inte så stor, den blir väl trött....

Förr eller senare jo, frågan är hur lång tid det tar. Han blir inte speciellt påverkad av ett ordentligt dressyrpass på 40 minuter, inte svettig (mer än under sadeln), och inte flåsig heller. Han har ju grundkondis, däremot saknas styrka. Fast springa kräver ju mer kondis än något annat. Men jag vill som sagt inte ha 'spring' övht någon gång förvisso, men absolut inte ute nu när det är väldigt olika var underlaget övht är lämpat för annat än skritt. Om han får trava på lite friskare på en del av grusväg som i säg 200 meter är lämpat för det, och jag efter 200 m inte kan få stopp, och det blir 200 meter till så är det inte nyttigt alls.

Och jag förstår precis hur du menar med att ta tillbaka med kropp och inte hand, och det är precis det jag säger att jag är för otränad för att kunna utnyttja ordentligt, i kombination med att han gärna lägger sig på hand och blir stark och stum i munnen.

Att du efter att inte ha ridit på länge känner dej osäker är en sak, men hur du ska rida OM du verkligen vill få tillbaka hästen OM den skulle vilja dra iväg är en annnan.

Jag är inte osäker på honom överlag, inte ett dugg. Däremot eftersom jag inte känner honom och vet att jag är svag och otränad, och att han visat att han kan bli stark, men jag vet inte HUR stark om han släpps på en stund, så ja jag är osäker på om jag får stopp på honom då med tränsbett. Jag är inte osäker i meningen att jag tror han ska kasta av mig, vi ska gå omkull eller jag ska ramla av eller något. Men om jag får hejd på honom om jag släpper på - ja. Det skulle jag på det här underlaget vara även 'vältränad', men det bidrar ju när jag vet att jag är otränad, dvs har mindre styrka i mellandelen att sitta emot etc.

Mitt svar ang bett är att JA byt om hästen trivs bättre med stång, men NEJ inte för att lättare få tillbaka den (OM du är rädd att inte få tillbaka den) för det är inte alls säkert du får, det har inte med bettet att göra särskilt mycket, tycker jag, utan hur du bromsar i din egen kropp, det var egentligen det jag ville säga.

Men känns det trýggare för dej så, visst. Om hästen gillar bettet och inte bara blir irriterad och försöker slå med huvudet så att du tappar kontrollen av DEN anledningen:crazy:

OM du nu har ett bekymmer öht, jag fattar fortfarande inte det, alltså vad gäller hästen, utan det snarare är ett bekymmer i ditt eget huvud, som inte har så mycket med hästen att göra:confused:
I så fall, rid då mer hemma så du lär känna den, innan du ger dej ut, kanske

Nu har jag ingen ridbana hemma förvisso, men jag kan ju traila till ridhus. Jag tycker dock inte det ger något. Jag gör det gärna för att just kunna dressyra ordentligt (underlaget nu är ju som det är), men iom att hästen är tvärcool och extremt lättriden (för att inte tala om ROLIG att rida) i ridhus, så är ju inte problemet där, och inte lösningen.

Dock så är jag ju ganska säker på att när han är mer varm i kläderna ute och blir lika avslappnad där som i ridhus så försvinner problemet. Och alternativen är ju att fortsätta som nu med det kontrollerade ute, låta tiden gå och han få mer 'skogsrutin'. (Och matte mer styrka etc med, dvs komma tillbaka i ridningen). Eller då att ge matte napp så hon vågar släppa på, Se vad som egentligen händer och ta det därifrån. (Ie, om han lika snällt rullar på i högre tempo och inte är några problem att ta tillbaka, ta bort nappen och rid på vanliga bettet igen, och alla glada. Och om han blir väldigt stark och drar, jobba på det. Men just nu vågar jag ju inte 'se vad som händer om..')

Om han trivs på stång eller ej har jag ju ingen aning om, tror aldrig han är riden på det, inte i modern tid iaf. Slår med huvudet och hystoknaprar på bettet gör han ju pga huvudspöken/smärtminne, han har inget emot bettet han har nu, men det tar nog ett (bra) tag att bli av med 'ticsen' (och är han spänd blir de värre). Det 'varnade' ju vet för med, att han nog inte kommer sluta slå med huvudet direkt, iom att han haft såpass mycket besvär och minns det. Det är dock som natt och dag bara nu och på provridningen och ungefär 75% mindre vevande än innan. Men när han blir spänd vevar han gärna fortfarande. (Ett ex som åskådliggör lite. Om jag gör halt på hemväg, så första passet slog han hysteriskt med huvudet, trampade runt, backade, snurrade, försökte gå framåt osv. Jag bara väntade ut, gav eftergift när han stod still och bad honom sen gå framåt. Nu (femte passet igår) så han gör halt direkt, står pinstill med benen på lös tygel, ingen ansats att gå någonstans, men vevar frenetiskt med huvudet - på lös tygel. Dvs det är ett beteende som hänger kvar fast det varken tjänar något till eller han har något behov av det längre. Han vevar direkt när jag sitter upp med, innan jag tagit tygeln. Alla lägen när han blir spänd, av förväntan eller annat, så faller han in i vevandet)

Samma sak med knirpandet på bettet. Han tar bettet själv, men måste sen hystotugga på stallgången på det en stund, sen är det lugnt och det kan vara lugnt större delen av passet, men vänder man hem (= blir mer spänd/taggad) så börjar han knirpa. Han tuggar/gnisslar tänder/liknande även obetslad om han blir spänd annars med. T ex om han står själv på stallgången. Han står helt still etc, men tuggandet och antalet lösa högar avslöjar honom. Hanterar saker ganska 'halvpassivt' så. Aldrig sett honom 'spöka runt', han är inte ett dugg tittig, och kan knalla på löst grimskaft/lös tygel i alla lägen, men tittar man ser man utan problem när han är stressad iaf. Men han gör inga stora åthävor, utan tar till de där beteendena som är invanda och mest troligt har en lugnande effekt för honom.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att du ska ändra på bettet i första hand. Har han precis börjat ta stöd så är det bara dumt att ändra på ngt i hans muns, särskilt till ngt skarpare. Jag skulle snarare säga att du ska rida på som vanligt, bita ihop och gasa på liiite i taget. Skritta och trava till att börja med och när han känns avspänd och fin så fattar du galopp och galopperar energiskt framåt en liten bit, kanske hundra meter, för att sedan sakta av igen.

Har du fortfarande fin kontakt med honom efter avbrottet kan du fatta ny galopp och prova hundra meter till. Så fort han blir lite het mellan öronen så saktar du av och skrittar en bit eller för all del travar om det passar bättre. Tänk på att de flesta hästar blir mindre spända om de får röra sig ordentligt framåt i ett friskt tempo än om man sitter och tjuvhåller. Rid hellre på i korta sträckor och sakta av så fort du känner att han har uppmärksamheten på annat håll än att smygrida. Saktar du av regelbundet pickar du ju dessutom på hans uppmärksamhet hela tiden.

Se till att det händer ngt hela tiden. Styr in på en liten stig när han minst anar det, lägg en volt eller gör en bakdelsvändning, växla gångarter, gör halt och flytta för skänkeln. De flesta hästar lugnar faktiskt ner sig bara de får ngt att fundera på. Även om de till en början är lite yra i mössan. Jag vet för övrigt ingen häst som inte är lite på hugget efter att ha gått på en ridbana i ett halvår och d´.e. byter miljö och får ge sig ut i skogen efter ett långt uppehåll så jag tycker att han uppför sig fint med tanke på omständigheterna. Hade det varit min hade man fått limma fast ändan i sadeln :D

Lycka till med nya hästen, det kommer att gå jättebra om en månad eller två!

Jag tycker det låter som att det återkommande problemet när du beskriver är att du är rädd för att något ska hända, inte att det faktiskt händer något... Säger inte att det är det eller något annat, men när jag läser tycker jag att det värkar vara den återkommande anledningen.

Vad händer om du tar egenom trav skritt övergångar när han blir stark i traven?
Eller du gör som Flaslight beskriver och helt enkelt inte låter hästen hänga sig i handen och dra?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka