Betsla ner - få en känslig häst!?

foxyfire

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet om att få en häst som ridits på ett skarpt bett (pessoa) samt ridits dåligt (endast krökt-nacke-dra-och-sparka-ridning), att bli bra på ett mildare bett?:)

Jag tänker jaktkandar som det skarpaste jag skulle byta till. Hästen, ett 14årigt fullblod, tar knappt förhållningar just nu och visar tydligt ett missnöje (dah) med pessoat. Dock vet jag inte hur jag ska "rida" henne efter jag bytt ut bettet?! Några speciella tips eller liknande? Förmodar att det bara gäller att träna "lydnad"?? Dock undrar jag om någon sitter inne på något konkretare tips?

Är det bättre att betsla ner ett steg, sedan ett till och till sist hamna på ett väldigt milt, passande bett? Eller ska man betsla ner till novabett på en gång så att säga? :confused:

Sv: Betsla ner - få en känslig häst!?

när jag bytt bett för att jag tyckt hästen haft fel bett (egen häst eller där jag jobbat) så har jag bara bytt till ett bett som passat hästens mun/tänder. inget bett är skarpare än handen som håller i det.

vill hästen inte ta förhållningar så har jag suttit och knagglat med det i skritt tills dom går igenom. låång och lååg till en början, tex serpentiner tycker jag är bra (hästen saknar ju antagligen ryggmuskelatur om den gått med "bruten nacke") när halvhalterna går igenom så tex rygga-gå fram-fånga upp, påbörja lätt samling.

tror den dåliga ridningen är ett större problem än bettet

jag brukar använda vanliga raka bett på oskolade hästar i början.

Jag föredrar att betsla ner. Jag tycker inte att man ska rida med för skarpa bett. Visst att ett bett är inte skarpare än handen som håller i det, men jag tycker att om man inte kan rida en häst med ett vanligt tränsbett är det någonting som inte är som det ska och gå ska man gå tillbaka till ridningen för att hitta och lösa felet, inte sätta in ett skarpare bett och fortsätta som vanligt
men det är min åsikt :D

Hej!

Jag red för några år sen en "häststackare" som gick med pessoa i ridskoleverksamhet. Han hade ju smidigt lärt sej att dra in huvudet och springa rätt fram oavsett bett.

Jag, som inte tycker om kontakten man får på pessoa(eller snarare bristen på kontakt) slängde på ett rakt bett och red med det. Han gick ju tyvärr fortfarande mycket och drog in nosen, men det blev iaf lite bättre.

Den här hästen fick jag börja om med från början, dvs halt-skritt-svänga osv.. Allt fick jag göra om och med mej blev han rätt ok. Han gick ju fortfarande lektioner på pessoat när inte jag red, men när jag red blev han långsamt bättre. Tyvärr tyckte inte min tränare att jag skulle lägga min tid på ett "hopplöst fall" som han och eftersom jag dessutom höll på att kära ner mej i hästen var jag tvungen att hålla med.

Och när jag slutat rida honom gick han ju bara med pessoat igen eftersom en annan ridlärare på ridskolan ansåg att han behövde det.. *suck*

Så det går att få dom vettiga, men man får verkligen börja om från allra första början. Lydnad, skritt-halt-skritt för mycket lätta men tydliga hjälper. Jag red unghästridning på den här 15-åringen så...

/Lavinia, som konstaterar att hästen fortfarande går kvar på samma ridskola, jag vågar gissa att han vantrivs lika mycket nu..

Samtidigt är det inte alla hästar som kan gå på tränsbett heller, trots att man tragglar med grundlydnaden. Där jag red tidigare hade stallägaren ett kblsto på foder som gick på jaktstång - lyssnade inte alls på tränsbettet, bara la sig på och sprang, tog bettet osv. Hon hade lärt sig att så kunde man göra så blev ryttaren rädd ser du. Skulle man ha stopp på henne med tränsbett var det dra, dra, dra, såga, såga, såga för att få kontakt alls. På jaktstången kunde man rida mjukt och fint, utan en massa dragkamper.
Ägaren till hästen hade jobbat som tusan med henne för att hon skulle bli mer följsam över lag men hästen var i sig väldigt bufflig och fick hon för sig för att dra så gjorde hon det. Gammal häst med egna idéer. Dock var hon bättre då än hon varit tidigare tydligen :grin:

Sätt på det bett som hästen trivs med, där kommunikationen funderar.

Jag hade pessoa på min häst för ett tag sedan. Men hon sprang lika fort för det och brydde sig överhuvudtaget inte, jag red bara på detta ute i skogen och vid hoppning och på ett tre-delat i dressyren. Eftersom det är ett "hissbett" åker det upp i munnen när man tar i det så är det väldigt lätt för hästarna att ta tag i bettet. Detta lärde sig min häst och hon slet ner sina tänder.

Kan det vara så att din häst biter i bettet?
I så fall (eller oavsett) så rekommenderar jag att ta bort bettet du har och tar ett vanligt tre-delat. Du kan även alternera med ett helt rakt, mycket bra för tänderna. Sedan kan man ta en pelham för den välter fram i munnen när man tar i den och då är det mycket svårare för hästen att bita tag i det.

Hoppas det blir bättre :)

Det beror ju lite på vilket sätt hon är stark och varför. Blir hon stark och sticker eller blir hon stark och stretig och står emot arbete (d.v.s. går att stanna men svår att rida?)

Går hon emot handen i arbetet s.a.s. så hade jag ridit framåt. Troligen även tömkört en hel del och arbetat både uppsuttet och från marken med att få henne att bjuda ärligt fram till handen och ta stöd. (Inte bjuda framåt för att springa ifrån arbetet) På en pigg häst kan det ofta kännas svårt att driva ännu mer eftersom man egentligen inte vill att det ska gå fortare men tyvärr är det ofta enda nyckeln till att få hästen att ta stöd på bettet. En häst som har gått avknäppt i nacken, särskilt till följd av dålig ridning och ett obehagligt bett, kan ta tid på sig innan denne vågar ta stödet igen.

Funkar det inte med ett vanligt tredelat eller tvådelat på en gång så hade jag kanske ridit på hack några gånger i veckan som omväxling och för att kunna arbeta hästen ordentligt ibland. Hacket kan också vara ett alternativ när man rider ut för att slippa betsla upp ifall hästen blir starkare i skogen.

Mvh JV

Det är en häst jag är medryttare på, har säkert ridit sju gånger bara. Kan endast påverka henne ridmässigt, då ägaren sköter allt annat.

Stark och stark... Hon är som sagt så dåligt riden att hon ej tar ett stopp, fast "tar man i" gör hon det efter några meter. Kanske inte i full galopp, men i skritt och trav. Hon rids på pessoa eftersom att hon är "pigg"/"het", men andra har påpekat varje gång jag ridit att hon är ovanligt lugn och "inte" springig. Så då är det ju inte pga hennes pigghet eller ovilja att arbeta, just det konstiga bettet/ridstilen verkar ha stor inverkan på henne.

Då har jag en till fråga; skulle ett tredelat bett med syntetbitar vara bättre än ett vanligt?

Fast problemet är att pessoat endast gör att hon krullar ihop/spänner sig eller springer iväg.. Såvida det inte är släppt helt, i vilket fall man inte kan rida på trafikerade vägar med henne vilket är lika med konstanta pass på banan, inte kul alls.

Personligen är jag inte så förtjust i syntetbett, då det dels blir väldigt mycket friktion, dels att det är lätt att små flisor som går ur synteten kan skada munnen. Men det finns ju hästar som gillar syntet bättre än metall, det finns inget universalbett, däremot finns det sämre (tex pessoa) eller bättre (tex tvådelat tränsbett) konstruerade bett.
Det enda du kan göra är att prova dig fram. Det går inte att sitta bakom en skärm och tala om för dig vilket bett din häst kommer att trivas på, men att den inte trivs på pessoa, det hade jag nästan kunnat berätta för idg innan du berättat för mig. :)

När jag fick min häst var han trasig efter att ha gått på pessoabett. Det gick inte att ha någon kontakt med tyglarna, han var så van vid att det gjorde ont om det var kontakt med tygeln så han gjorde allt han kunde för att slippa. Knäckte av i nacken, hoppade och skuttade hit och dit för att slippa smärtan. :(

Då gjorde jag så att jag red utan bett, på sidepull eller ponnyhack. Första tiden så fattade han liksom inte att det inte längre gjorde ont, så han fortsatte bete sig på samma vis. Men efter ett tag insåg han att han kunde slappna av och söka stöd. När det funkade stoppade jag i ett vanligt tre/tvådelat bett men hade inte tyglarna i bettet, utan hade ett sidepull över. Han tyckte det var jätte obehagligt med bettet endå de första halvåret, men till sist så kunde vi rida med tyglarna i bettet utan att han blev hysterisk.

Nu funkar han kanon på bett, dock nästan lite för bra :angel: Han har insett att det inte gör ont att ta stöd i bettet, så nu kan han bli lite stark ibland när vi rider ut:p Så när vi rider ut brukar vi ha ett rakt jaktkandar på honom, och det trivs han super på. Vid annan ridning än uteritter rids han på två/tredelat, rakt och ibland bettlöst :)

Om jag var du skulle jag prova med ett vanligt milt bett, beroende på vad hästen tycker bäst om. Kanske ett rakt, eller två/tredelat. :) Och sen träna massor med dressyr och lydnad om hon blir stark.

Senast ändrad:

Vår förra söta c-ponny ansågs "stark" av sin förra ägare och hon föredrog en hopkrullad nacke utan stöd:devil:..
Eftersom det var mina barn som skulle rida så bytte jag till tränsbett och lillehästen blev riktigt trevlig på det såklart:).
Jag har också-mot bättre vetande förr ridit på pessoabett men ju tack och lov lär man sig med åren..

Grundridning. Grundridning. Grundridning. Jag förstår inte att det är så svårt att förstå för så många att hästar inte är hårda i munnen-det är ryttaren som gör dom okänsliga. Halter, övergngar och konsekvens är vad som krävs. Ett skarpare bett är en "låtsasgenväg". Enda gångerna jag tycker att det är helt okej att betsla upp är vid hoppning och uteritt. Men i vanligt dressyrarbete ska alla hästar kunna gå på vanligt tränsbett.

En häst som har gått skarpt betslad är ofta ovillig att ta stöd på bettet. Då får man prova med olika milda varianter ex ett novabett, vanligt tredelat osv där man hittar ett sug hos hästen att vilja ta stöd igen. När man rider sen är det så otroligt viktigt att inte fastna i förhållningarna. Kom ihåg att ge eftergifter och mjuk hand! Det betyder inte att man ska mesa när man begär en förhållning-tar inte hästen förhållningen får man faktiskt ta i-MEN man måste ge eftergift när hästen svarar.

Jag bytte till ett mildare tredelat med gummikula på min egen för ett tag sen (hon hade gått med ett smalare tredelat helt i metall tidigare). Och de första gångerna med det nya tyckte jag att hon var lite starkare-men jag fick också ett bättre sug i munnen på henne. Nu efter en tid med det nya är hon finare i munnen än någonsin! Går med fint stöd och är inte stark:).

en sådan häst hade jag nog "börjat om" med. Hästen verkar inte ha en ordentlig grund, vilket innebär (enligt mig) att det är dumt att arbeta med avancerad ridning. Dvs - varför ens försöka få till form och höga gångarter, om hästen inte mjukt och enkelt att gå fram i skritt och göra halt i skritt?

Antagligen hade jag börjat med arbete från marken, med att lära in att en mjuk smackning betyder fram, ett mjukt pro stanna/sakta ned. Antagligen hade jag arbetat även med en del sidröresler, att - att hästen ska flytta sig från mig för små mjuka rörelser. När hästen (antagligen i grimma och ett längre grimskaft) lugn, med sänkt huvud, focuserat lyssnar på mig och snabbt/enkelt utför desas enklare moment hade jag antagligen avancerat antingen till att börja rida på långa tyglar, alt jobba med tömkörning. Ett annat relativt trevligt alternativ är ju att man kan lina hästen med en ryttare på, som arbetar paralellt - dvs du förstärker från marken det ryttaren gör från ryggen. Sen hade jag antagligen arbetat mer med säte än med hand. Dvs hästen arbetar på långa tyglar och att man försöker flytta fokus från handen (som hästen antagligen har en ganska dålig relation till) och börjar med något nytt. handen används i detta läge för att visa vägen och till böjning.

I detta skrittarbete på lång tygel (när man väl kommer upp på ryggen) kan man sen vidare utveckla till grundläggande läng-korta-stanna, böjja-forma-flytta. (och vilket bett du väljer att ha hästen på spelar i stort sett ingen roll, eftersom tanke är att du i princip inte ska ta hästen i munnen).

Att "bara" göra detta, tror jag kan vara en bra början för dig - jobba med en grundkommunikation, utan några krav på någonsorts arbetsform. Som jag ser det är i princip allt annat genvägar. Jag tror att det kan ta några månaders tragglande för att förfina och mjuka upp kommunikationen - för detta "lilla" moment. Men när det väl sitter tror jag att man har väldigt mycket att vinna när man börjar bygga ridningen med lite mer tygel, högre gångarter och mer avancerade rörelser.

För att få in mer variation i utvecklandet av kommunikation med hästen kan man arbeta med många saker för hand med hästen - där kan du få massor av andra tips och råd från ex trådar på hästhantering, samt i div. böcker.

Tack för utförliga tips! :) Dock är det en häst som jag hjälper att rida två gånger i veckan, har inte alltför stor makt gällandes hur hon rids etc. Jag vet bara att jag får byta bett. :)

Du kan inte prata med ägaren om saken, eller är det en sån "jag vet bäst"-ägare? Som Elizette skrev skulle jag nog tömkört och longerat mycket om du hittar rätt bett så du kan få röstkommandon att fungera bra. eller om du "går" med hästen i grimma och använder rösten om den inte gillar bett osv. Då kan du sen använda små hjälper (så han/hon känner att det inte alls gör ont) och rösten :)

Tack för utförliga tips! :) Dock är det en häst som jag hjälper att rida två gånger i veckan, har inte alltför stor makt gällandes hur hon rids etc. Jag vet bara att jag får byta bett. :)

Är det ett "omskolat" fullblod? :)

Har den gått på banan?

Det verkar som om någon har gjort generalfelet som ofta händer med fullblod. Eftersom de är "ridna på" så antar man att de är "inridna" och fortsätter därifrån.

Väldigt många fullblod reagerar om du håller hårt i dem, ju mer du tar desto fortare går det :D
Prova att använda din vikt, de flesta fullblod är väldigt känsliga för vikthjälper oavsett om de har fått lära sig det eller inte.

Väldigt många fullblod reagerar om du håller hårt i dem, ju mer du tar desto fortare går det :D
Prova att använda din vikt, de flesta fullblod är väldigt känsliga för vikthjälper oavsett om de har fått lära sig det eller inte.

Det där känner jag igen från en korsningsponny som fanns på ridskolan där jag red i yngre dagar. Riktig liten krutdurk som, till skillnad från de andra hästarna på ridskolan, var tvungen att bromsas med långa tyglar. Om man gjorde "som vanligt" (dvs det som lärs ut på många ridskolor, att dra i tyglarna när du vill stanna) fick det motsatt effekt. Minns när jag red honom första gången och slängtravare runt i manegen i säkert 5 minuter medan alla andra gjort halt för länge sedan, samtidigt som ridläraren ropade att jag skulle dra hårdare. Blev tillslut så trött i armarna att jag gav efter på tyglarna och då stannade han tvärt :grin:

:bow: Jag håller med.

TS:

Och jag håller med Elizette i att hästen är så felriden och felskolad att jag hade skolat om den. Jag hade från marken i träns med vanligt tredelat eller liknande lärt in start, stopp och att mjukt ge efter för bettet. Uppsuttet hade jag varit väldigt noga med hur jag sitter. Och sett till att jag bromsar i sitsen då jag ber hästen bromsa. Använd rösten med i början och beröm frikostigt.

Jag ser ingen som helst vits att rida en häst i högre gångart än skritt om det inte ens fungerar där. Det är som att be om problem.

Fullblod är ofta rätt känsliga och har en viss sorts mentalitet. Har den dessutom gått löp och inte skolats om efter det kan det bli mycket arbete.

Men det är på inget sätt omöjligt. Pessoa är ett skitbett. Det ger en signal i mungipan att hästen ska dra upp huvudet och en annan i nacken att den ska ta ned huvudet. Det leder till en stumhet i hästen. Det är gjort för att hoppa på och som nödbroms då. Att rida dressyr på det eller ännu värre skola en häst på det ger inget bra resultat. Hästen kommer bli lite seg i munnen om man rider med kontakt i tygeln.

Min ponny var riden så förut. Det har varit ett projekt att få ordning på honom. Men idag går han på vilket bett som helst. Är man som ryttare bara noga ock konsekvent och inte själv fastnar i handen så går det att få dem lyhörda och möjliga att kommunicera med genom lätta hjälper.
Helrätt av dig att försöka göra något åt problemet. Det är en järnbit vi lägger i någons mun. Att sitta och dra i den är inte kul för varken hästen eller oss. Så bra att du ska försöka få till lätthet. Så hästen får det lite trevligare. Det kommer bli roligare för dig att rida då med.

Senast ändrad:

Hästar som uppför sig så här och ridits med så mkt tryck i munnen tycker ju sällan ridning är så värst kul mer. De har ofta lite attityd antingen avstängd sådan eller ilska eller rädsla. Man måste få dem att inse att ridning faktiskt inte är något man behöver fly från. Utan att det kan vara roligt och trevligt.

Och att det är trevligt att "stanna kvar och vänta och fråga vad de nu ska göra". Istället för att bara dra och lite själva bestämma och ha åsikter.

Peppa och beröm då hästen visar tendens till att lyssna till dig och fråga vad du vill att den ska göra.

Liknande trådar

Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 204
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Träning Jag känner att jag behöver lite tips och bollplank. Min pålle har varit lite knepig i inridning osv plus att han har lyckats skada sig...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 072
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar