Betongrör mitt i skogen?

aprilmaj

Trådstartare
Mitt i skogen, långt från bebyggelse, hittade jag idag ett betongrör eller kanske snarare en betongring. Den var placerad på samma sätt som till vattenbrunnar. Marken just där var sank och i ringen hade vatten samlats och det fanns djurspår runtomkring.

Vad gör man så för? Är det för dränering? Mitt i skogen? För inte kan det väl vara för att djuren ska gå dit och dricka och sedan bli lätt byte för jägare? undrar okunnig skogsmulle.

Sv: Betongrör mitt i skogen?

För inte kan det väl vara för att djuren ska gå dit och dricka och sedan bli lätt byte för jägare?

Att jägare skulle sätta ett betongrör i skogen "bara för att" har jag väldigt svårt att tro. Om jägarna har varit involverade kan jag tänka mig att det ska sitta en del till ovanpå röret, utfodringsplats.

Det är säkert en del av ett dräneringsförsök. Ibland flyttar saker på sig eller kanske blir kvarlämnade av de som varit där och jobbat.

Det kan ju också vara en utfodringsplats/åtel som råkat bli vattenfylld.

Finns något liknande här med, dock ligger ett trälock ovanpå, har aldrig lyft på det men borde vara vatten i.... Marken är inte sank, men det är planterad skog runt, med en del diken så kan vara någon dränering från början.

Följer intresserat tråden ;)

Jag har en holk, ca 1,20 meter djup.
Perfekt skjutpass. Man tar med sig en plåthink, tömmer holken på vatten. Sedan sitter man på den uppochner vända hinken. Det är bara 1/2 huvudet som sticker upp. När man ska skjuta reser man sig upp och kan med lätthet svinga med djuret i skottet.

Jaha, det hade jag aldrig kunnat gissa. Brukar man göra så? Eller skulle det kunna vara dränering? Brukar man dränera i skogen?

Vad betyder förresten "svinga med djuret i skottet"?

Nu vet jag inte hur hög ringen ifråga är, men...
Där jag hyrde stall (innan vi köpte gården där vi bor nu) hade man satt två våningar med typ enmeters (på höjden, lite smalare) betongrör på varandra - det första ungefär till markytan och sen ett uppepå. Dessa var placerade vid ganska våt mark och man kunde hinka upp "tillräckligt bra" vatten för att förse hästarna med vatten på betet.

Den här ligger så den precis når markytan, alltså hela ringen under jord. Det kan ju ha funnits ett rör ovanpå tidigare men inte nu i alla fall. Smart sätt! Tänk, vad man får veta grejer här :)

Det finns en kohage en bit bort, men det verkar långt att bära vatten ända dit. Det kanske har funnits bete närmare förut.

Senast ändrad:

Jaha, det hade jag aldrig kunnat gissa. Brukar man göra så? Eller skulle det kunna vara dränering? Brukar man dränera i skogen?

Vad betyder förresten "svinga med djuret i skottet"?

Om du ska skjuta ett djur i rörelse så för du upp vapnet bakifrån i djurets rörelseriktning...kör om det och beroende på avstånd och djurets fart, släpper iväg skottet i svingen. Stannar du för att sikta bommar du...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 345
Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: bigganl
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30