betforanalys?

Sv: betforanalys?

alltid per kilo torrvikt.. dvs det som finns i säcken..

jag har 56 g smrp i min analys..
dessutom
8,6 g Ca
0,6 g P
2,3 g Mg

nej alltså, det jag har är vad som stått på danisco sugars hemsida för 2 år sen.. det kan ha ändrat till idag..

*kollar hemsida*

nej det har inte ändrats.. Danisco är de enda som säljer betfor eftersom att det är ett registrerat varunamn.. så det finns inga andra betforproducenter som har andra näringsinnehåll i sin betfor..
Betfor kan användas för att täcka upp om hästen inte äter bra av grovfodret då betfor innehåller 19% fibrer (allt foder som innehåller mer än 18% fibrer räknas till grovfoder)

näringsinnehåll i 1 kg torr Betfor
Torrsubstans 90%
Energi 11,2 MJ
Smb råprotein 57 g smb rp
Socker 230 g
Råfett 20 g
Växttråd 10,9 %
Aska 74 g
Kalcium 9 g
Fosfor 1 g
Magesium 2,3 g

Senast ändrad av en moderator:

11,5MJ , 70smrp per kg ts
man räknar inte kraftfoder per kg TS då TS-halten i färdigt kraftfoder aldrig är 100%, och dessutom behöver man inte ta hänsyn till den TShalten då det ej är tillräckligt med fibrer som man behöver räkna med i kraftfodrena..

man räknar inte kraftfoder per kg TS då TS-halten i färdigt kraftfoder aldrig är 100%, och dessutom behöver man inte ta hänsyn till den TShalten då det ej är tillräckligt med fibrer som man behöver räkna med i kraftfodrena..

jag skrev av vad som stod på hemsidan.....:cool:

jag kopierade exakt, hur fick du annorlunda smbrpsiffra? länka till den sidan så får ja se..

näringsinnehåll i 1 kg torr Betfor
Torrsubstans 90%
Energi 11,2 MJ
Smb råprotein 57 g smb rp
Socker 230 g
Råfett 20 g
Växttråd 10,9 %
Aska 74 g
Kalcium 9 g
Fosfor 1 g
Magesium 2,3 g

Från denna höst har man sänkt sockerhalten i betfor till 200 gram, alltså 20% istället för 23%! Tydligen har de inte ändrat i sin näringsdeklaration på nätet ännu, men jag har haft kontakt med Danisco och de har gjort denna ändring, men jag vet inte om den betforen har kommit ut i handeln ännu!

Här finns näringsdeklarationen.

Den som nämnde den högre siffran på smb rp har nog sett den siffra som gäller för får och nötkreatur kanske.

Senast ändrad:

Från denna höst har man sänkt sockerhalten i betfor till 200 gram, alltså 20% istället för 23%! Tydligen har de inte ändrat i sin näringsdeklaration på nätet ännu, men jag har haft kontakt med Danisco och de har gjort denna ändring, men jag vet inte om den betforen har kommit ut i handeln ännu!

Här finns näringsdeklarationen.

Den som nämnde den högre siffran på smb rp har nog sett den siffra som gäller för får och nötkreatur kanske.
ok, ja det är ju något som man inte kan veta om om man inte pratat med Danisco personligen.. men dom gör väl andringarna i produktinformationen på nätet såfort den nya betforen kommer ut i handeln hoppas jag... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
362
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
641
Senast: Leeelot
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka