R

Raderad medlem 68338

Varför ger man egentligen betfor? Det är väl snabba kolhydrater som ger snabb energi. Men det verkar väl inte mer långsiktigt?

Kan tänka mig att det är bra om man vill lura i hästen nåt den inte riktigt gillar. Betfor är ju sött och gott!
Förstår om man ger det inför en prestation men att ge det dagligen, dessutom tex. på kvällen när hästen ska stå i boxen hela natten? Vad är vitsen då?

Hur tänker/ funderar ni kring det?

Sv: Betfor??

Det är inte så mycket snabb energi som man kan tro. Den större delen är fibrer som utvinns i grovtarmen.
Jag tror inte att du får en så stor effekt av att ge betfor t.ex. mellan klasserna som en del tror.

Forskning har däremot visat att hästar som utfodras med betfor blir uthålligare. Därför ar det bra att ge betfor konituerligt.

Intressant! :laugh:

Kan du länka till forskningen?

Vanlig betfor är dessutom extra sockrad (melass)

Finns utan tillsatt melass oxå.

Har läst om de som sköljer sin betfor för att få bort så mkt socker som möjligt.
Har provat och man ser skillnad på vattnet.

Jag har oxå varit skeptiskt till att ge betfor på kvällen.
Men melassfri och med alla dessa fibrer så håller den igång magen på
ett hälsosamt sett. (vill jag tro)

Min äter inte betfor alls just nu..
Det går heller inte att lura i honom något med hjälp av det.

om man sköljer bort sockret så är det bara fiber igen, dvs långsam energi som dessutom är väldigt bra för tarmen. :)

Jag ger det för att jag inbillar mig att det är bra för magen, det är ju mycket fibrer i. Jag sköljer inte betforen och därmed får han ju också det "sockriga" vattnet men jag märker inte av någon snabb energi eller något.

Faktiskt så finns det forskning bakom de positiva sakerna som finns i reklambladet. Då är det inte "Sockerbolaget" som har utfört dem.

Jag kopierar ett tidigare svar;
"En svensk undersökning (Palmgren-Karlsson mfl, 2002, Equine Vet J Suppl 34, 44-49) har visat att Betfor är gynnsamt för prestationsförmågan hos hästar. Mjölksyrakoncentrationen i blodplasma var lägre hos hästarna när de ersatt 1,5 kg havre till 1,5 kg betfor mot när de åt enbart havre.
Dessutom ger ett ökat sockerintag att muskelglykogenutnyttjandet minskar. "Bensinen" tar inte lika fort slut. (Jansson mfl 2002 Equine Vet J Suppl 17-21.)
Fibrerna från betforn ökar blodplasmavolymen vilket också ökar prestationsförmågan. Värme och restprodukter transporteras lättare bort från musklerna.
Betfor har ett sämre rykte än det förtjänar."

Till TS: Ungefär varje månad kommer en ny tråd om betfor är bra eller ej, sockerfrågor om betfor, varför ger man betfor, mm. Sök gärna så hittar du massor av mycket bra svar.
// Linda

Varför ger man egentligen betfor? Det är väl snabba kolhydrater som ger snabb energi. Men det verkar väl inte mer långsiktigt?

Kan tänka mig att det är bra om man vill lura i hästen nåt den inte riktigt gillar. Betfor är ju sött och gott!
Förstår om man ger det inför en prestation men att ge det dagligen, dessutom tex. på kvällen när hästen ska stå i boxen hela natten? Vad är vitsen då?

Hur tänker/ funderar ni kring det?

Betfor innehåller både snabb och långsam energi, det är väldigt bra för hästar som utövar uthållighetsgrenar såsom distans, fälttävlan, körning tex. De hästarna behöver långsam energi och en vätskereserv vilket betforen ger. Men då behöver man ju fodra betydligt mer än den halvlitern uppblött betfor de flesta ger, den mängden är mer som lite godis. Betfor klassas som ett grovfoder pga sitt höga fiberinnehåll, som dessutom har hög smältbarhet.

Betfor är ett bra foder till hästar som bantar, särskilt om man häller av melassvattnet, betforen ger mer mättnadskänsla för hästen. Exempel säg att du vill ge hästen 6 MJ extra utöver den vanliga hö/hösilage givan. Då måste du ge ca ett halvt kilo betfor (ca 1,5 liter strimlad torr) uppblött i vatten, det ger ca 4 liter blöt mat, ger du 6 MJ via havre är det ca 1 liter beroende på havre. Hästen känner sig nog betydligt nöjdare med 4 liter blöt betfor, som dessutom tillför extra vatten vilket kan vara svårt att få dem att dricka nu när det är så kallt. Dessutom slipper hästen stärkelse om den får betfor istället för havre/korn.

Min häst får 2-3 dl betfor varje dag. Han är 21 år, och veterinären rekemonderade betfor när hon var här och raspade tänderna på honom för ett halvår sen. Det rekeommenderade hon för att mitt varmblod har en inflammation i en tand, som han har ont i till och från.. Han skulle behövas sövas och dra ut tanden på klinik, vilket vi inte vill, då han dels inetär försäkrad (för gammal) och dels så är han både transporträdd och osäker av sig, och dels för att han är så gammal som han är.

Han har med andra ord lättare att äta betfor än till exempel havre, korn o.s.v. Plus att det håller igång magen, som många andra har sagt här.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka