blizz

Trådstartare
När ger ni era hästar betforgivan? morgon, eftermiddag eller kväll?
När är det bäst att ge det? (om man rider efter att hästen har fått em-fodret)

Sv: betfor?

jag har ett tarvsto om precis blivit igångsatt. Hon går på lösdrift och tas in och örs ca kl 1 , sen får hon een skopa (ca 800g) betfor och ett kilo havre,sen går hon ut igen när hon är torr. Fri tillgånh hösilage där.
Havren frå hon endast för at hon är tunn, kulmage, men tunn vid revbenen.

jag tycker inte man ska rida inom minst en timme när de har fått mat. fast vi ger inte "mellanmål".

jag ger mina hästar betfor morgon och kväll... eftersom ja går i skola på vardagarna så är det ju lungt på morgonen. men kommer ja till stallet sent och rider får hon mat minst 1,5 timme senare...

Mina får på kvällen när de kommer in.
Om jag rider gör jag det på dagen, och har som gyllene regel att man inte ska rida förrän det gått minst en timma efter det att hästen ätit.

Immer

min får på morgonen och endast liten giva. ger betforn för att "smörja" magen lite..och då tycker jag på morgonen passar bäst då det är under dagen som pållen får flest mål mat

Mina får lunch, betfor och vetekli samt hö och em betfor, kraftfoder, mineraler och övriga tillskott.

Läste någonstans, hittar det inte nu, men kan leta...att betfor gjorde bäst nytta direkt efter en ansträgning då blodsockret var lågt hos hästen. Betforet höjde tydligen blodsockernivån snabbt.

Annars spelar det mindre roll när man ger kraftfoder överhuvudtaget..morgon, middag eller kväll, det spelar ingen roll.

Fast det där med 1 timma...du menar efter ätit kraftfoder då ? Hö gör ju ingenting alls att hästen äter före en ansträgning.

Läste någonstans, hittar det inte nu, men kan leta...att betfor gjorde bäst nytta direkt efter en ansträgning då blodsockret var lågt hos hästen. Betforet höjde tydligen blodsockernivån snabbt.

Det är nog mest den tillsatta melassen som innehåller det snabba sockret inte betfor i sig. Betforfibrerna ger energi som tas upp långsamt. Men i och med att man har tillsatt melass så får man den effekten som du beskriver.

Min häst får sin betfor på em när hon kommer in. För oss är det en bra tid.
Rider oftast antingen på morgonen eller på kvällen, så betforen äter hon någonstans mittemellan

Jag ger alltid betfor direkt efter ridningen oavsett vilken tid jag ridit. Så det kan bli på morgonen, mitt på dagen eller kvällen.

Våra hästar får sin betfor i samband med att de tas in från hage - Om vi inte ska göra något med dem! Annars får de betforen efter arbete.

min häst får sitt betfor när han kommer in från hagen, med eftermiddags höet :)

Min får betforn på em, om jag hade planerat att rida/träna då så får hon betforn+ alla tillskott efter ridningen.

Min häst får betfor morgon, middag och kväll numera, största givan på kvällen. Tycker det är bra att hon får betfor till alla målen för att det blöter upp fodret lite och så har hon det till höet också.

Andra hästen får all betfor på kvällen, hon äter inte alltid upp allt på morgon och då blir det stående i krubban över dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
626
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
16
· Visningar
630
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka