• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LaBanba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 168
L

LaBanba

Vad tycker ni om betfor?

I vårat stall har majoriteten betfor till sina hästar men funderar på om det har blivit något av en trend här.

Vad vet ni om betfor eller har för erfarenheter?

Sv: Betfor

Vi har fodrat med betfor så länge jag kan minnas och alla våra hästar får den. Det är suveränt eftersom de gillar de, det blir lättare att lura i dem mineraler och vitaminer m.m. Dessutom upplever jag att de blir mkt finare i pälsen och det är bra för magen. De enda som inte fått det hos oss är de som lätt blir lösa i magen. På hästen som lätt får förstoppningskolik är ju betfor verkligen outstanding!

Sådan är min åsikt!

Jag har alltid gett betfor om hästen har gillat det. Det är mycket fibrer och ingen stärkelse (eller har jag missuppfattat att det inte är någon stärkelse i betfor? Lika bra att fråga så det inte blir nå fel). Vet en som gav sin häst 4 kg betfor, 2 kg lusernpellets och hö. Det var en gammal häst som inte kunde tugga hö så bra. Han var jätte fin i hullet och hade inga problem med magen.

Det där sockertjaffset många pratar om är man ganska trött på. Vissa hästar tål nog inte betfor, precis som vissa inte tål korn, havre eller annat foder.

När ni ger betfor, tillsätter ni kalk eller fosfor då?
En säger att betfor innehåller mycket kalk som gör att fosforhalten blir för låg. En annan säger att betfor är jättebra, det är bara att tillsätta kalk! Blir inte mycket klokare av det:crazy:

Jag har haft häst i 35 år o alltid gett betfor, det innehåller mkt nyttiga fibrer som är bra för magen.

Jag har alltid gett betfor till mina hästar. Det brukar vara väldigt uppskattat. Nuvarande hästen blir dock lös i magen av betfor (inte koblajjelös, mer att det kommer bajsvatten efter högarna) så han får ingen betfor alls.

Sök gärna bland trådarna. Om betfor är bra eller dåligt kommer upp lite då o då.
Betfor är ett utmärkt hästfoder, finns forskning bakom det.
Kan i stort sätt ses som grovfoder pga den höga fiberhalten.
// Linda

Jag tycker många ge betfor av ren slentrian, eller för dom anser att hästen tycker det smakar så gott. Oftast ger folk betfor utöver annat utan att ens räknat in det i sin foderstat...och visst kan man väl göra det, men till vilken nytta då ? Ja, man kan ju ge om hästen anses trögmagad eller dricker dåligt som ex. Jag brukar sällan ge betfor. Och gör jag det ska det vara motiverat att ge det, tex att det kompletterar nån del i min foderstat. Jag ger aldrig för att hästen gillar det eller av ren slentrian bara för det *ska finnas i ett stall*.

Jag ger betfor till min häst för att det är nyttigt och bra för magen + att min häst tycker att det är jättegott.
Så jag har bara bra erfarenheter av det!

. De enda som inte fått det hos oss är de som lätt blir lösa i magen.

Sådan är min åsikt!

hmm min häst har varit sprutlakerare (diare) i ett x antal år. de har kommit och gått. men sedan han började få betfor så e han supe ri magen. super fin i hullet har han med blivit.

Jag har alltid gett betfor, och har bara upplevt goda erfarenheter av det. Jag ger betfor för att hästarna tycker det är gott, det ger skonsam energi, ökar näringsupptaget, är bra för magen plus att det även ger hästen lite extra vätska (väldigt bra på sommaren, vid tävling/träning eller om man helt enkelt har en häst som inte gärna dricker)

Förutom alla anledningar som nämnts, så tycker jag betfor är ett skitbra sätt att få i hästen vätska efter träning, om den är lite klurig på att dricka. Hade en arab innan som inte gärna ställde sig och drack ur hink efter hård träning, men med betfor i krubban så sög hon upp all vätska.
Sen är det ju så mycket socker i, så ger man efter träning hjälper det ju att motverka att mjölksyra bildas.

jag började ge betfor när min häst fick kolik för det skulle göra någon med tarmarna, jag tycker det är jätte bra

Kankse hästen inte fick i sig tillräckligt med fibrer förut?:idea: Annars låter det konstigt med en så tvär förändring.

Konstigt och konstigt, hö och hösilage är väl näst intill bara fiber?

Har även jag en häst som utan betfor blir rent fördjävlig i magen, i klass med komockor. En gång om året ungefär får han en jästkur på en vecka då det behövs, när magen är stabil igen plockas den bort och då klarar han sig på betfor.

Den hästen åt innan inget annat än hö (fri tillgång) och mineraler.

Min foderrådgivare/hon vi köper foder av säger att betfor är jättedåligt pga allt socker, och jag håller med. Visst, det ger energi och är gott men det finns annat som e lika bra eller bättre så nej, fy på betfor! Ändå ger över 50 % i stallet betfor :smirk:.

Min foderrådgivare/hon vi köper foder av säger att betfor är jättedåligt pga allt socker, och jag håller med. Visst, det ger energi och är gott men det finns annat som e lika bra eller bättre så nej, fy på betfor! Ändå ger över 50 % i stallet betfor :smirk:.

jag antar att hon inte säljer betfor själv, men har någonting som är "mycket bättre"? ;)

Nej hon är inte sån ;) Hon hade t.o.m en säck befor som av av hennes hade fått en period pga nångång (kommer inte ihåg) o då när vi va där o köpte foder så fick vi den säcken (nästan full)helt gratis o skulle ge till nån i mitt stall, för hon använde inte betfor själv. så nejdå, betfor e dålig,oavsett om hon säljer eller ej (enligt mig) :p

Då har ni inte förstått vad betfor består av.
Jag måste gissa att ni inte tillåter era hästar att äta gräs på betet. Hästen får nämligen i sig mer socker från gräset en dag på betet än vad den får från en daglig normalgiva betfor.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som... 2
Svar
28
· Visningar
1 480
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 710
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka