B

Bellson_

jag har lite frågor om betfor..

1.Är det bra att ge betfor innan träning/tävling för få hästen lite piggare ?

2.Betfor är ju "snabb" energi, men hur lång tid tar det för den att verka ?

:bow: :bow:

Sv: Betfor

Särskillt på sommaren ger jag min häst mycket betfor med massor av vatten någon eller några timmar innan jag tränar eller tävlar, mest för att få i honom vatten men även för att han skall orka mera. Har för mig att det tar någon timme för dem att ta upp energin, eller har jag fel?

Ger oxå betforn innan större ansträngning. Vet inte bombsäker men jag tror att blodsockerninvån(heter det så?) ligger som högst ca 2 timmar efter intag, så jag brukar ge 1-1 1/2 timme innan ansträngning.

asså att ge hästen mat innan ridning är nog aldrig spc bra,då den kan drabbas av kolik då den inte hinner smälta maten först..jag brukar därmot ge min häst mat när jag tar in den..så hinenr dne smälta maten lite under tiden ja fixar saker i stallet å pysslar om..

sen om hästen får mer energi utav det...hmm...jag ger alltid betfor efetr ridningen...asså om du vill få din häst Piggare får du ge lite havre när du tar in...men itne så mkt...

betfor ger både direkt energi (sockret) och långvarig energi (fibrer) så man bör väl ge betfor 30-45 min innan man tränar om man vill ta vara på den energin som blir direkt.. men det är juh bra att ge efter träningen också då energinivån i hästens kropp är låg och få en liten tillbaka-kick.. precis som det här Gainomax recovery.. :)

Jag ger betfor till hästen efter träning för att "återställa honom" ...

dock skulle jag faktusikt inte vela ge något före pga riskerna, fast vet inte om vetfor gör de till en sån stor risk.. behöver man energi till hästen kanske man ska se feter andra alternativ?

eller ja, hmm.. är inte så haj på detta med foder..

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 662
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama