*Gotlandsrusset*

Trådstartare
vi har en häst hemma som vi skulle vilja ha lite piggare. han får nu havre, kraft och sport. vi tänkte ge honom betfor oxå. är de bra? vad har ni för erfarenhet? blir hästen piggare? han äter inte heller upp sin mat så vi tänkte att om vi blandar i betfor så borde han äta upp. vad tycker ni?

Pappa sa att vi kanske borde ta bort något av de andra och ge betfor, ska man göra de eller kan han ha kvar allt+ betfor.

(han behöver även lägga på sig lite mer och bli tjockare.)

tacksam för svar!!! :banana:

Sv: Betfor

Hur mycket får han av allt? (i kg!) Och vad menar du med kraft och Sport? Krafft Sport eller? Är det bete eller hö som gäller? Vilka värden har höet isf?

En balanserad foderstat är det som ger en harmonisk och glad häst, det är svårt att få dem piggare bara genom att trycka i dem mera foder. Det har även med motivation att göra, tycker han det är kul att bli riden? En häst som är trött på det han gör kan du aldrig "fodra igång"...

Äter han itne upp sin mat? mår han dåligt? kan det ha något samband. Titta så att allt står rätt till först.

förövrigt.. Det är dumt att vänja hästen vid för stor kraftfoder giva. Det blir en ond cirkel och hästen behöver bara mer och mer.

Det är bättre att ge små givor med mycket energi isådanna fall.

Sen är det som sgat så att du måste ställa dig frågan om hästen tycker det är roligt? är han piggare när ni rider ut i skogen än på banan?

Lite olja brukar fungera för att hästen ska ta upp energin i havren lättare men det är knappast nå¨gon lösning på erat problem..

Om man ger för mycket krafft sport så kan det gå på fel håll så att hästen istället blir slöare och inte har ngn energi. Detta hände mig för några år sen.. så skulle jag ha varit du skulle jag ha tagit bort krafften och bara gett havre, betfor, mineraler och så klart hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar