C

coletessan

hur länge kan blötad betfor stå utan att bli dålig?

/T
 
Sv: Betfor

vet inte. men jag brukar inte låta det stå framme mer än ett dygn på vintern. Inte ens det på sommaren, när det är varmt och bakterierna trivs ;).
 
Sv: Betfor

På sommaren vill jag inte ha det stå mer är max några timmar, men på vintern kan det stå hela dagen om jag blöter det på morgon/fm och fodrar på kvällen.

Vet dock inte när det blir otjänligt som foder? Kanske efter nåt dygn eller två på vintern och betydligt snabbare på sommaren är min gissning iaf.
 
Sv: Betfor

Högst ett dygn när det är kallt. När det är varmt högst 12 timmar. Annars kan det börja jäsa.
 
Sv: Betfor

okej tack för svaren..

har en fråga till angående betfor... hur lång tid behöver betforn för att bli färdig när man satt den i kallt vatten?
 
Sv: Betfor

Det brukar ta 40 min- 1 timme.Fast jag brukar ha längre.
Ibland kan man fuska å sätta i varmt vatten om man har ont om tid, då tar det ca 5 min.
 
Sv: Betfor

Beror ju på om du använder pelleterad betfor eller "vanlig" betfor..
Pelleterad sväller ju mer och behöver därför längre tid för att svälla.
 
Sv: Betfor

nä de e inte pelleterad utan vanlig betfor... vad är det egentligen för skillnad mer än att den ena är pelleterad och den andra inte?

tack för svaren

/T
 
Sv: Betfor

Tar du lite typ varmt eller ljummet vatten på "vanlig" betfor så kanske det tar ungefär 10-30 min för det och svälla. Har du kallvatten kanske det tar någon timme för det och svälla ordentligt, beror lite på hur kallt det är det står också.

Vet inte vad den stora skillnaden är mellan "vanlig" betfor och pelleterad, mer än själva formen på den egentligen. Men sen är det ju det att den pelleterade behöver blötas i mera vatten eftersom den sväller mer samt att den behöver stå längre för att svälla upp ordentligt. För pelleterad betfor tar det minst en timma med varmvatten, annars kanske det tar två timmar för den och svälla ordentligt.
 
Sv: Betfor

svällningstider för Betfor:
strimlad/riven betfor (pelleterad inom paranteserna)

kallt vatten = 2½ timme (5 timmar)
varmt kranvatten = 40 min (4 timmar)
kokhett vatten = 5 min (30 min)


i övrigt finns ingen skillnad i näringsinnehåll, det som skiljer är volymen i TS samt att den pelleterade är mer finhackad i svällt tillstånd..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betfor

har fått höra någon gång att det inte är bra att sätta betfor i varmt vatten. är det någon som vet varför? eller det kanske inte är dåligt?

/T
 
Sv: Betfor

Varmvatten kan innehålla koppar som i okontrollerade mängder inte är hälsosamt. Det har egentligen inte med betforen att göra utan vattnet (vattenkokare och kallvatten löser den problematiken)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
692
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Svar
2
· Visningar
554
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp