panzy

Trådstartare
hur länge kan betfor stå uppblött utan att bli dåligt och hur ska man förvara det då???

Det ska nog inte stå längre än om man tex blötlägger på kvällen o utfodrar på morgonen. Ska förvaras i rumstemeratur, eller vad menar du?! :bump:

Nu till sommaren är jag väldigt försiktig, det kan jäsa fort i värmen!

Under vintern blötlägger jag till dagen efter, men nu kommer det att bli några timmar innan fodring. Dumt att chansa... :)

Som andra har skrivit så jäser det ju fort i värmen, så försök ställa det svalt. Jag hade betforen i garaget eller i stallet, där var det svalare än i foderkammaren.

men eftersom det lätt kan jäsa i värmen på sommaren kan man ju blanda på kvällen och ge betforen på morgonen

Jag brukar ta hem den torra betforen och blöta den hemma i lagom tid så den hinner svälla men inte jäsa innan jag kör till stallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 662
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden