Betfor.....

M

montgomery

Vad är maxgivan på betfor för en häst på ca 475-525 kg? :confused: Kan man ge den 1 kg....... Det blir ju så stor volym..... :confused:
 
Man kan ju inte väga betfor blöt, eftersom vikten ju då beror på hur mycket vatten man haft i.
Den måste vägas torr!

Till trådskrivaren - jag tror inte det är någon fara att ge så mycket, om hästen i fråga inte reagerar negativt med lös mage eller så. Vänj in det successivt.
 
Vad är maxgivan på betfor för en häst på ca 475-525 kg? Kan man ge den 1 kg....... Det blir ju så stor volym.....
Ca 200g torrvikt/100 kg häst, ska du ge så mkt som 1 kg så bör du dela upp givan på 2 eller 3 mål beroende av hur mkt annat foder hästen äter vid samma tillfälle :)
 
JAg har läst att maxgivan för Betfor är ca 200 g/100 kg häst, så du skulle kunna ge knappt 1 kg Betfor (torr då, alltså).
Men får du ihop Ca/P-kvoten då?

Nu har Christina Planck (som man ju nog får anse kan det här med foder ;)) rekommenderat att man ska lägga till tre hg Betfor till sin vanliga foderstat, så får man en himla massa positiva effekter på sin häst, t ex stimulans av mikroorganismerna i tarmen, minskad mjölksyra i musklerna vid ansträngning etc.
Så ett helt kilo måste man ju inte ge för att uppnå de positiva effekterna, men det är OK att göra det.
 
Jag har alltid fodrat med "mycket" betfor ca 1 kg/ dag dock uppdelat på 2 alt. 3 mål.
Min ponny som hade väldigt känslig mage började jag fodra så efter tips från veterinären och efter det försvann kolik besvären. Ingen annan av mina pållar har haft problem med att bli forade på detta sätt. Givetvis ska man anpassa mängden efter hästens vikt jag räknar ca 200g torr betfor/100kg kroppsvikt.
Dock så tycker jag att man ska vara nog med vad man i övrigt ger hästen att äta, låt bli att ge socker eller foder och godis som är rikt på socker. Var också noga att kolla tänder på hästen minst 1 gång/år
 
Jag får till Ca/P-kvoten iallafall. Anledningen var att grovfodret har en lite hög kvot mellan Smrp/MJ så ja tänkte dra ner den lite eftersom betfor har rätt låg...... Vet att det inte gör något när överskottet kommer från grovfodret men om man vill ge kraftfoder ändå så tänkte jag bara att det var onödigt att höja den ännu mer.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
800
Senast: warg
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 327
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 137
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp