Betfor - VARFÖR??

kaffekart

Trådstartare
Jag bara undrar över en sak... Vi har alltid i alla tider gett vår/våra hästar Betfor av olika orsaker... Detta är vad jag liksom hört av andra, o varför vi gett betfor till hästarna:

1. snabba kolhydrater "så får hästen lite snabbenergi och kommer igång med blodcirkulation på morgonen" sa ngn som ska kunna saker...

2. Min häst kan ev tugga dåigt o satte rejält i halsen en gång, så det hjälper till att blöta kornet som vi oxå ger. Alltså eftersom det alltid är rätt blött eller fuktigt or whatever så blir det inte så torrt...

3. betfor hjälper till att ta upp näringsintaget i allt foder han får.

1: min häst är alltid pigg så jag vetekatten om han liksom behöver det där lilla extra...

2. Detta tycker jag själv e en bra anledning... men då kan man ju lika gärna blöta lite i själva kornet liksom...

3:Men NÄR ska man helst ge betfor? Morgon eller kväll i så fall? (Om man nu ska servera betfor på menyn)



jag ska oxå läsa om betfor på internet, men vore kul att höra era anledingar om varför egentligen, jag e inte duktig på foder, men vill heller inte vara ngn som bara fodrar eller gör si o så utan att kolla själv o bara för att man liksom gjort samma sak i 10 år...

jag har hösrt olika saker "ja, vi ger alltid betfor" eller "nej det ger bara s´nabba kolhydrater så det ger liksom inget" så som sagt,

Varför ger du din häst betfor, eller varför ger du INTE din häst betfor??
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Kommer ge en av mina hästar betfor i år då vi kommer ha en kvot på 9 på hösilaget och jag kommer ge olja, betfor och fibergi (tillägger även att det är en svårfödd häst). Ger det även gärna på tävling om hästen gillar det för att få i vatten och salt(distans).
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

mina får betfor, uppblött får de ett gult mått, sånt här vanligt mått från typ kraft, det får de efter att de körts, tränas de inte den dagen får de det när de kommer in.
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Jag ger betfor för att det är bra för att hålla mage och tarmar igång. Bra för tarmfloran. Har kommit fram till att ge betfor med kornkross på morgonen då energin behövs ute i hagen och då jag vet att han rör sig. Men det är väl individuellt. Sen är det ju fantastiskt bra att ev. dölja andra smaker om man har vitaminer, mineraler eller nåt. Åtminstone på min häst som är väldigt petig. Slutade en period pga av jag tyckte han var så tittig men har nu kommit fram till att fördelarna med betfor överväger och att ge på morgonen istället:)
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Hej!

Jag ger inte betfor längre. Har haft min tjej i 2 år och varje vinter har hon varit dålig i magen- skitbra, vi ger betfor.. I somras, när dom inte fick betfor slog det mej- då är hon inte lös alls. Så nu ger vi ingen betfor och hästs mage är betydligt stabilare.

Min förra häst kunde inte heller äta betfor- det steg henne åt huvudet på nåt vis och hon förvandlades till en bockmaskin. Jag brukade undra varför hon var så vimsig och det visade sej alltid sammanfalla med att stallägarna "varit snälla" och gett henne betfor..

/Lavinia
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Jag ger betfor för att ha något att blanda mineraler och soja i, fast det behövs egentligen inte längre eftersom han tycker mineralerna och sojan är goda och äter det ur handen ;) Så nu ger jag först och främst för att lura i honom vatten då han är jättedålig på att dricka. 2 dl betfor blöts upp med 5 liter vatten och det är vattnet han är ute efter egentligen
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Hej!

Jag ger inte betfor längre. Har haft min tjej i 2 år och varje vinter har hon varit dålig i magen- skitbra, vi ger betfor.. I somras, när dom inte fick betfor slog det mej- då är hon inte lös alls. Så nu ger vi ingen betfor och hästs mage är betydligt stabilare.


Jag har samma erfarenhet och ger inte heller min häst betfor längre. Hans mage är betydligt gladare utan.
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

En av mina hästar får befor eftersom han inte skulle äta något av sitt kraftfoder annars. Han är petig i maten.

En annan får betfor i alla sina mål mat och alltihopa rejält uppblött. Detta eftersom hon har fått lättare kolikkänningar de gånger vi slutat fodra henne så och hon har fått sitt foder torrt. Så det beror nog på att hon dels slänger i sig fodret när hon får det torrt och dels att det hjälper magen att hålla igång. Fungerar det så är jag nöjd.
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

det finns många anledningar till att ge betfor. Jag ger det mkt för magens skull, blandar även i mineralerna. Betfor innehåller mkt Ca, spannmål mkt P, så omman ger 1 liter spannmål så kan man ge 1 liter betfor för att jämna ut kvoten om man inte resan har tillräckligt Ca i annat foder. när de är som kallast brukar alla hästar dricka för lite, då blandar vi betforvatten o ger i hagarna.
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Har slutat ge betfor för jag vet inte om dess fördelar väger upp nackdelarna. Skulle jag ge det nu (tex för att få i hästen mer vätska) så skulle jag urvattna den först, har sett en häst med kolikproblem få fång istället för att ägarna öste i den betfor och betforvatten. Jag har svårt att se vad det är som är så bra med betfor, men så är jag en grovfoderfantast :)
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

- Jag ger det pga. det ska hjälpa magen att hålla igång "som vanligt".
- Jag använder det också för att blöta upp mineralerna/vitaminerna han får. (Ett vitt pulver som blir "dammigt" annars) -men detta är väl egentligen inte anledningen till varför han får det, men det underlättar! :)
- Han får det för att få lite extra energi
- Ett extra plus är att han får i sig mer vätska! hästarna betar fortfarande mycket (tro det eller ej!) och dem har väldigt stor hage, "betet" ligger en bit bort ifrån vattnet.. så dem år väl inte och dricker allt för ofta..
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Betfor underlättar att få i hästarna vatten när man är iväg på meeting och de inte dricker lika bra som på hemmaplan.
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

kl

Betfor är ett foder som i princip alltid brukar rekommenderas utav husdjursagronomer (foderexperter) kanske inte de som arbetar för konkurrerande foder ;)
*Bra för tarmfloran
*Ökar aptiten hos kräsna/svårfödda hästar
*Minskar risken för foderstrupsförstoppning med väl tilltaget vatten.

Får de diarre? Tja, det har hänt mig med men då har det blivit för mycket betfor för den hästen, för snabb ökning och ibland härleder jag diarrén till ngt helt annat än just betforn som jag snarare tycker stabiliserar en hel del skiftningar i fodret. Bra foder ger jag aldrig avkall på - även om det innebär "slabb o kladd" :D
Men det finns säkert andra bra varianter men jag tänker som så, "why fix it when it ain't broken?"
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Jag bara undrar över en sak... Vi har alltid i alla tider gett vår/våra hästar Betfor av olika orsaker... ]

Knappast i alla tider- eftersom betfor är en biprodukt av sockertillverkning det är inte förrän i mitten av 1700-talet som det upptäcks att betor innehåller socker. Då börjar de första försöken med att odla fram en beta som har så mycket sockerinnehåll att det skulle vara lönt att odla den för sockrets skull.

Det är inte förrän i slutet av 1800-talet som sockerbetsodling blir vanligt i Sverige och en mer organiserad förädling till socker från betor sker här i landet.

Så utfodring av betor till hästar i form av betfor har bara funnits i Sverige i ca 100 år. Tamhästar har det funnits i par tusen år.
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

Och hundra år väl inte precis en speciellt kort period heller om man nu ska vara så petig ;)
 
Sv: Betfor - VARFÖR??

gå in på betfor.se , där finns lite information
Jag ger betfor för det är bra för tarmfloran och vid miljöombyte eller transport så dricker hästen oftast mindre, och då får den i sej mycket vätska genom att äta betfor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 232
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 785
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp