Fåren är kräsna och vill inte äta sitt hö. De pillar ut de fina bitarna och lämnar resten. För att få dem att äta åtminstone lite mer ger vi lite betfor på foderbordet. Det fungerar hyfsat, om inte annat är de väldigt förtjusta i betfor.
Men nu till min fundering.
Jag blötlägger betforn innan utfodring, ungefär lika delar betfor - vatten, mest för att det ska bli större volym och rinna ut lite över höet.
Jag vet att får kan äta torr betfor, så för djuren skull behöver den inte blötas. Men fick höra att man inte ska blötlägga till får, att de kan bli sjuka av det. Personen som sa det hävdade att en veterinär berättat att fåren slutar idissla och att det blir feljäsning i magen om de får uppblött betfor.
Stämmer det?
Jag ger väldig lite betfor, 9 vuxna och 7 lamm delar på 1,5 liter (torrvolym).
Men nu till min fundering.
Jag blötlägger betforn innan utfodring, ungefär lika delar betfor - vatten, mest för att det ska bli större volym och rinna ut lite över höet.
Jag vet att får kan äta torr betfor, så för djuren skull behöver den inte blötas. Men fick höra att man inte ska blötlägga till får, att de kan bli sjuka av det. Personen som sa det hävdade att en veterinär berättat att fåren slutar idissla och att det blir feljäsning i magen om de får uppblött betfor.
Stämmer det?
Jag ger väldig lite betfor, 9 vuxna och 7 lamm delar på 1,5 liter (torrvolym).