Betfor!!!skadligt för tänderna???

Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Bubbla skrev:
Kollade...det är 35 % melass i betfor...och melassen består i sin tur av ca 60 % socker.

På min alldeles nya säck av strimlad betfor så står det 25%
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

ÖÖÖÖHHHHH
Så torr mat är bra för hästens mage - ok, i forsättningen inget gräs till gräsätarna.
Tänkte du lite galet där kanske?
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Det var ju det jag hade för mig (25% alltså) och sen kollade jag i mina papper och då stod det 35%. Ska kolla igen...hursomhelst är det inte huvudelen socker.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Ja men då har ÄGAREN vatt klantig och inte blött upp betforen ordentligt=).Betfor är LIVSFARLIGT för hästen OM man inte blöter upp det som man skall.
Eftersom hästen inte kan spy
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Men herregus viss skillnad på betfor med massa vatten och lite gräs.
Gräs innerhåller inte på långa vägar lika mkt vatten som betfor.
Så tänk till nu va :smirk: :banana:
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Har kollat igen på nätet och där står det 35%. Plus att det innehåller totalt 23% socker.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Vet du hur mycket vatten gräs innehåller??
Jag tycker Luff tänker ganska rätt.
PL
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Är det något foder som innehåller vatten så är det väl gräs!! :crazy:

Iofs kan man ju reglera vattenmängden i betfor...
Tar man nån dl betfor till 1 l vatten så kanske det blir en annan sak än gräs. *funderar* :angel:
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

*******Raderat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Morotsbiten skrev:
Eftersom hästen inte kan spy.

Det är ju mera det att det krävs så mycket vätska för att blöta betfor, att hästens egna saliv samt den korta tiden i munnen inte räcker på långa vägar för att "blöta upp" betfibrerna.
Då är det torrt när det kommer ned i foderstrupen = fastnar där och orsakar stopp.

Kommer torrt betfor ner i magsäcken, jäser det i massor där vilket orsakar onormalt mycket gaser. Det resulterar i att magsäcken blir spännd pga att hästen inte kan rapa/kräkas = smärta, kolik.
Så har jag lärt mig iaf, hojta om jag har fel :D

För övrigt är gräs ca 80% vatten. Ganska blött alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp