Betfor!!!skadligt för tänderna???

Gullan86

Trådstartare
ja är det skadligt för tänderna? eftersom det innehåller så mkt socker eller innehåller alla energi produkter så mkt socker?. kan man ge betfor till en häst hela livet utan att den tar skada av det genom att få dåligare tänder?
tacksam för svar :bump:
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Jag har varit hos en special utbildad hästtandläkare som gärna ser att hästarna äter betfor.
Dessutom har jag läst...(tror det är av de som tillverkat betforn..) att det inte ska vara någon farligt med det.Man vet ju aldrig.Men sen tror jag att de flesta ger en rätt så normal mängd betfor, det skulle nog kanske vara om man gav flera kilo om dagen som det kanske skulle bli någon minimal reaktion.
Dock ej säker, har bara läst och hört.!
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Jag har hört (av min hästtandläkare) att hästarna har ett annat pH i munnen än oss, de får inte karies av socker alltså.

Där emot kan de ju få "hål" i tänderna, då av andra orsaker, tex bitit på en liten sten.

Så vi kan enl Torbjörn lugnt förtsätta med både betfor o sockerbitar.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

I vårt stall fodrar vi med 0.5-1 l betfor (uppmätt torr) varje dag. Ingen av hästarna har haft några som helst problem med hål i tänderna. En av hästarna har fått betfor sedan hon var 5, nu är hon 12. Problemen borde ha uppstått nu.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Precis så har Torbjörn sagt till mig. Hästarna kan få karies men det är av helt andra orsaker som inte är fullt utrett än. Ev kan det vara pga allt färdigfoder som blivit så populärt, bettskador...Bara spekuleringar.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Den här diskussionen gick för ett tag sen o jag sa ungefär som TL sagt till er men då var det någon som bestämt hävdade att TL sagt tvärtom o att jag borde ringa honom "för att få veta sanningen".
PL
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Betfor innehåller ju inte så mycket socker. Största delen av betforn är ju det som blir kvar av sockerbetorna när man utvunnit sockret, dvs större delen av sockret är borttaget.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Det du talar om är betfiber. När man tillverkar betfor tillsätter man socker igen i form av melass.
PL
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Jo jag vet det...(skrev också största delen...) men på trådskrivaren låter det som om det är väldigt mycket socker i det (har för mig att det är 25 % melass??). Som om det gick att jämföra med att ge rent socker t ex.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Bubbla skrev:
Jo jag vet det...(skrev också största delen...) men på trådskrivaren låter det som om det är väldigt mycket socker i det (har för mig att det är 25 % melass??). Som om det gick att jämföra med att ge rent socker t ex.

Kollade...det är 35 % melass i betfor...och melassen består i sin tur av ca 60 % socker.
 
Senast ändrad:
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Jag tyckte väl att du borde veta :D
Sen har ju folk oftast inte en aning om att det är fiber och socker som är hästens naturliga energikällor.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Nej...men stärkelse är helt ok att plutta i dem i kilovis utan att tänka...

Ett tillägg till ursprungsfrågan; är ganska säker på att mänsklig karies till största delen kommer av småätande, dvs att munnen aldrig hinner återställa pH-balans m.m. mellan tuggorna. Sen finns det såklart saker vi äter som påskyndar pH-sänkning, men socker finns ju också i tex frukt och inte bara i godis som man spontant tänker på. För hästarnas del kontra betfor så ges väl det kanske en eller två gånger per dygn och därmed borde det inte ha så stor effekt (om nu kariesen skulle vara samma fenomen på människa och häst).
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Sen finns det olika meningar om vad som skall kallas karies på häst, det finns en utvecklingsstörning ,infundibulumhypoplasi, som ofta felaktigt diagnosticeras som karies.
PL
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Rent spontant känns ju människokaries på häst helt fel (men jag kanske har fel). Vi har ju helt olika typer av tänder och så är hästarna gjorda för att äta i princip dygnet runt. Visserligen inte direkt de foderslag vi ger dem, men ändå.
Finns det några fall med bekräftad karies av den typ som vi människor har?
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

okej men är det inte socker i ensilage t.ex? som min häst kommer kunna äta av dygnet runt så det måste ju vara som sagt att hästens tänder är gjorda för att äta 16timmar per dygn utan att behöva vila lika mkt som våra
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

peter_lundin skrev:
Den här diskussionen gick för ett tag sen o jag sa ungefär som TL sagt till er men då var det någon som bestämt hävdade att TL sagt tvärtom o att jag borde ringa honom "för att få veta sanningen".
PL

"Karies

Karies är en sjukdom som normalt inte förknippas med hästar. Under senare tid hard et dock visat sig att karies trots allt förekommer på hästar, men med en annan bakgrund än hos männniska eller hund. Hästar emd karies visar ofta obehag vid ridning med betsel i munnen. I regel förekommer kariesangreppet på första kindtanden i överkäken och ses vanligen då denna tand är översliten. sannolikt kommer angreppet på hästar med en viss typ av foderstat och pågående forskning har påvisat en bakterie som kan ha betydelse för sjukdomsutvecklingen.
Behandlingen av karies innebär en utrensning av kariesangreppet och att ett så kallat medicinskt "bandage" ersätter den avlägsnande tandsubstansen. Vidare sker en slipningskorrektion för att avlasta den drabbade tanden."

Från "Islandshästar" av Ericson, Frey, Lennartsson. faktagranskare som medverkat med bilder till artikeln; Torbjörn Lundström.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Gullan86 skrev:
okej men är det inte socker i ensilage t.ex? som min häst kommer kunna äta av dygnet runt så det måste ju vara som sagt att hästens tänder är gjorda för att äta 16timmar per dygn utan att behöva vila lika mkt som våra

Du kan lugnt ge hästen ensilage/hösilage och betfor.

TL rekommenderar just betfor, havre och silage och jag är där varje år med mina hästar för kontroll.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

I ensilage förbrukar mikroorganismerna socker. Det är alltså betydligt mer socker i hö och i gräs.
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Skadligt för tänderna vet jag inte eller det är inte SKADLIGT för hästen eftersom ingen häst har dött av det vad jag vet iaf.
Därimot vet jag att det förstör salivtillförseln, hästar funkar som vi människor i käften torr mat= mer saliv=magen mår bäst.
Men det är knappt någon skillnad.
Jag ger betfoor för dels tycker min häst om det dels för hon har dammhosta och vill blöta mer all mat hon får och det är energi i betfor=)
Hennes mage mår brima med eller utan betfoor=) :bump:
 
Sv: Betfor!!!skadligt för tänderna???

Vad jag vet så har hästar dött av betfor.
De har fått foderstrupsförstoppning av det och dött.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp