Betfor = godis?

Sofian

Trådstartare
Jag har en elvaårig arabvalack som jag utfodrar med ca 1kg havre om dagen + betfor (kommer inte ihåg mängden) och Chevinal plus. ca 8-9 kg hö.

Ute känns han alldeles lagom, varken slö eller jätte pigg men när det kommer till banan så tappar han sin bjudning vilket jag är övertygad om att beror på att han inte riktigt orkar.
Hur som helst så frågade instruktören jag red för hur jag utfodrade honom vilket jag talade om. Han tyckte att havregivan var liten och betfor ansåg han var bara godis och kunde lika gärna skippas.
Vad säger ni?

Jag är väldigt dålig på det här med foderstater och har varit så lat att jag enbart (i princip) fortsatt med den foderstaten han hade när jag köpte honom. Egentligen ska det väll räknas hit och dit... men är det ett måste när jag vet att han har bra hö (ingen analys) men är knallgrönt och luktar underbart. Hästarna älskar det.
Är ett kg havre lite verkligen. Han ser välmående ut och är som sagt ingen kanonkula men pigg och framår oftast utom på banan.

Vad säger ni om betforen är det godis och hur skulle ni vilja förändra foderstaten?

MVH
Sofia

Sv: Betfor = godis?

Betfor är verkligen inget godis. Det är ett bra foder o jag ger mina hästar 2 dl (det räcker för dem) blandat med lucernhack, mineral o lite äpplen el morötter...De får även fodervinäger o linfröolja (eksemhäst). O ca 8 kg hösilage. Inget kraftfoder. Båda hästarna går på dynamit ibland.

Det är väl mest så, att det är TRÅKIGT vara på banan helt enkelt?? Betfor är bra att ge, det minskar t ex mjölksyran, bra för magen o så vidare. Jag tycker inte ett kg havre är för lite , har man ett bra hö kan man ge enbart det plus mineraler blandat i betfor. Mår hästen bra o ser bra ut borde det inte vara ngt fel. Gärna analysera höet o utifrån det göra ev tillägg är ju bäst. Att ge enbart hö om det är av bra kvalité är inte alls fel.

Tyvärr så låter det som om det mest beror på att hästen tycker banan är tråkig. Min madam är precis likadan.

De år som höskörden varit katastrofal så är det många som ger maxgiva av betfor istället som komplement till ett dåligt hö. Det har ganska lika struktur som hö.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·
J
Foder & Strö Jag tycker att min treåring inte verkar tillgodogöra sig maten riktigt och funderar lite hit och dit på orsaken och vad jag vågar...
Svar
19
· Visningar
1 779
Senast: Jeeves
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab. Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga...
Svar
14
· Visningar
935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka