Betfor, bra eller dåligt?

B

Bubben91

Jag har ett litet problem.
Ger min lilla pålle ca 3 dl betfor på kvällen för att det är ett bra sätt att få i honom mycket vatten ;) Sen så är det bra för tarmfloran och ibland blir han hård i magen när han står inne på vintern, och detta hjälper betfor till med.

Men idag så fick jag höra att fånghästar kan få det lättare igen om man ger betfor.:confused:
Min häst har aldrig haft "riktig" fång men det var änna nära en gång. Sen har han haft kolik i år för att jag av misstag gav honom frusna morötter:cry:

Vad ska man göra?
Vad tycker ni?
Har ni hört samma sak?

Sv: Betfor, bra eller dåligt?

jag tycker att detlåter lite dumt att en häst skulle få återkommande fång av betfor..
betfor är ju trots allt ingen sån produkt utan det är ju sockerbetor...
men jag är inte jätteinsatt... såå.. :smirk:

Enligt den senaste forskningen så är det olika sockerarter som man ska passa sig för när det gäller fång o inte proteinrika foder som man tidigare trott.
Men sök gärna i forumet, det har diskuterats förut.

biffen skrev:
Enligt den senaste forskningen så är det olika sockerarter som man ska passa sig för när det gäller fång o inte proteinrika foder som man tidigare trott.
Men sök gärna i forumet, det har diskuterats förut.

Fast förutom stärkelse är det några alldeles speciella sockerarter i gräset som kallas fruktaner som har förknippats med fång. De finns inte i betfor. Hästar med med sjukdomen insulin resistens (liknar diabetes) behöver akta sig för socker. För andra är betfor ett utmärkt fodermedel. HH

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 063
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur