Betestivväxt nu?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare hästhandlarjävel
  • Startdatum Startdatum
H

hästhandlarjävel

Hur vet man när betes tilväxt inte sker, gör det de nu?

Sv: Betestivväxt nu?

Här uppe är det ingen betestillväxt att tala om nu..Dessutom, så är det bete som finns kvar knappast optimalt ur närings/proteinsynpunkt etc misstänker jag. Därför har mina brudar stödutfodrats den senaste tiden, fast dom går fortfarande ute dygnet runt..

hästhandlarjävel skrev:

Mina två är iaf fortfarande väl runda trots att de bara går på bete. Jag bor i Östergötland.

hästhandlarjävel skrev:

Jag har hört att gräs växer vid temperaturer över 3+ grader. Men jag antar att ju lägre temperatur så växer det långsammare.

det gäller väl att det är över 3+ dygnet runt.. lr?

såfort det har blvit frost en enda natt är gräset inte bra för hästarna längre, då är det mycket hög tid att börja utfodra med uppköpt grovfoder..

Nu tycker jag att du generaliserar lite.....

1. gräset är inte förstört för att det varit en frostnatt. Det är inte bra för hästar att äta för mycket frostbitet gräs, men när solen gått upp och gräset "tinat" så är det ofarligt...

2. Om dom behöver grovfoder eller inte beror helt och hållet på vilkan slags hage man har och vilken sorts hästar man har.

Om man ex har en vallåterväxt att beta nu, så behöver dom inte mer grovfoder, eftersom dom får i sig tillräckligt med gräs, däremot kan dom behöva lite kraftfoder, eftersom det helt riktigt påpekas att gräset har lågt näringsvärde.

Ponnyer klarar sig ofta bra på bete lite längre in på hösten är halvblod osv osv...

Jag brukar göra så att jag lägger ut hö i hagen för att testa. Är höet inte borta efter 6-8 timmer så behöver dom inte mer grovfoder. Försvinner höet fort, inom 2-4 timmer så har dom nog lite grivfoderbrist, och då behöver dom mer grovfoder.

Häls Embla

seifur1 skrev:
Jag har hört att gräs växer vid temperaturer över 3+ grader. Men jag antar att ju lägre temperatur så växer det långsammare.

Jag trodde det var 5 plusgrader :confused:

Immer

men jag har mina ute dygnet runt men dom har fri tillgång på hö.
pratade med miljö kontoret idag och hon tyckte jag kunde ha dom ute någa veckor till

Jag skulle inte räkna med att betet växer nu. I alla fall inte så mycket att hästarna kan tillgdogöra sig det.
Och det lilla som växer upp nu innhåller knappt någon näring alls.
Nu pratar jag inte om det gräs som redan växt upp och gjorde det i juli. Det är fortfarande helt ok för mina hästar i alla fall.
Men räkna inte med att det kommer växa upp nytt saftigt gräs. :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Fordon En sak som fascinerar mig är all uppståndelse kring flygolyckor, som är betydligt ovanliga och färre än antalet bilolyckor. Varje gång...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 641
Senast: Inte_Ung
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur