Betessläpp i oktober...

Thera

Trådstartare
Folk tror väl jag är helt galen nu.

Förra helgen blev vi färdiga med vinterhagen till hästarna. Den är på nästan 5 hektar, blandat skog, ekdungar, äng + en stor åker där endast en skörd hö togs i år. Alltså finns det mat i överflöd, dock börjar det vissna lite nu.

Ikväll beslöt jag mig att släppa sto + fyramånaders föl på minibete igen då vädret är mycket milt och det ska vara uppehåll i en vecka. De var helt överlyckliga att få gå med resten av kompisarna dygnet runt.

Jag kommer ta in dem igen när vädret blir dåligt, alltså regn och blåst. Båda får dessutom en hel del kraftfoder både morgon och kväll.

Tycker ni jag är helt knasig? Och rent generellt, är det olagligt?

Sv: Betessläpp i oktober...

önskar att jag hade möjlighet att ha en sån hage..... *suck* Men dom kommer att få det jättehärligt!

Tycker ni jag är helt knasig? Nej, absolut inte

Och rent generellt, är det olagligt? Det kan jag däremot inte svara på. Rent teoretiskt kanske, men har verkligen betestillväxten upphört med tanke på de höga temperaturerna som figurerar nu, på radion imorse pratade smhi-farbrorn om sommartemp, dvs en medeldygntemp på 10+ och över som då räknas som sommar. Och för att förtydliga vad jag svamlar om, är att i Djurskyddsbestämmelserna för Häst kan man tyda att det är okej att ha dem ute utan vindskjul så länge det pågår betestillväxt.

Underbart!

Har själv lösdrift åt mina, sto med föl och så två nordisar. Lösdriften blev hastigt klar i onsdags när det var riktigt ruskväder här.

Även korna går ute fortfarande hos bonden :)

Skönt när djuren får röra sig fritt.
Egentligen ska man ju ha någon form av vindskydd, men hästarna brukar klara sig bra om de har en dunge med tät barrskog.

I dag släppte jag våra hästar i en hage som dom inte gått i på någon månad. Jag rullade dessutom ut en stor rundbal med hö till dom och jag kan säga att jag slet ordentligt med balen. Tror ni att de efter en hel dag hade rört höet? Nej då de mumsade och åt på gräset som hunnit växa till ordentligt trots att det har varit ganska rejäl frost i början på veckan. Nu är det väl dessutom så pass varmt ute att det sker ny tillväxt. Fantastiskt i slutet av oktober. Så njut du av att du kan ha dina hästar på bete ytterligare ett tag. Tids nog kommer tiden då det inte finns något att välja på. Låt sunda förnuftet råda. Vad skulle kunna vara fel med att låta hästarna gå och beta när det är nästan lika varmt som på sommaren?

Senast ändrad av en moderator:

Släppte två av mina idag i en rejäl skogshage, ej använd på ett par tre år med massor med grönt under det gula höga gräset. Valacken (mkt smal sak :angel: ) var alldeles till sig och hade all möda i världen för att även hålla koll på polaren så inte den roffa åt sig de godare bitarna. Vilket himmelrike.

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså jag blir galen! Vi har lite mer än 4 hektar som vi ännu inte kunnat göra något åt på grund av detta väder! Det regnar, regnar...
Svar
18
· Visningar
2 565
Senast: Buck
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka